הכורדים הכריזו היום (שלישי) כי משטרם קיבל את החלטת בית המשפט העיראקי בנוגע למשאל העם שהתקיים ביחס לעצמאותם ב-25 בספטמבר, כך על פי כלי תקשורת בעולם הערבי. על פי ההצהרה, שפורסמה על ידי ההנהגה הכורדית, המשטר קיבל את פסק הדין שקבע כי משאל העם שלהם לעצמאות היה בלתי חוקתי.



"אנו מאמינים כי החלטה זו חייבת להוות בסיס להתחילת דיאלוג לאומי כולל בין ארביל לבגדד כדי לפתור את כל הסכסוכים", נאמר בהצהרה הרשמית שפורסמה על ידי ההנהגה הכורדית באזור צפון עיראק (KRG).



ההצהרה מגיעה לאחר שממשלת כורדיסטן העיראקית מצאה את עצמה מבודדת יותר ויותר לאחר שקיימה משאל עם בלתי מחייב ב-25 בספטמבר, שבו הביעו הכורדים התנגדות לממשלת עיראק בבגדד, כמו גם לאיראן, טורקיה ושאר בעלי בריתה המוסלמים של עיראק.


דגל כורדיסטן באזור ארביל. צילום: רויטרס
דגל כורדיסטן באזור ארביל. צילום: רויטרס


משאל העם עבר לפני כחודש עם תמיכה של יותר מ-90 אחוזים בעצמאות. מנהיג החבל, מסעוד ברזאני, אמר לאחר המשאל כי "אתם, העם הכורדי ,לא אפשרתם לרצונכם להישבר, ועכשיו אחרי שהצבעתם כן בעד עצמאות ולא ל'אנפאל' (הטבח שביצע סדאם חוסיין בכורדים), התקפות בנשק כימי ורצח עם, אנחנו נכנסים לשלב חדש".

לפני כשלושה שבועות הודיעה ההנהגה הכורדית באזור כי היא מקפיאה את תוצאות משאל העם על עצמאות חבל הארץ, זאת כחלק מהמאמצים להרגיע את הרוחות מול הממשלה המרכזית בבגדד ולפתור את המשבר שנוצר. בהצהרה שפורסמה אז קרא השלטון הכורדי להפסקת אש מיידית ועצירת כל הפעולות הצבאיות באזור. 

יש לציין כי אזור כרכוכ בצפון עיראק, שבו חיים כורדים, ערבים וטורקמנים, נמצא במחלוקת בין הממשלה המרכזית לבין השלטון האוטונומי הכורדי. בשנת 2014 נמלטו כוחות הצבא העיראקי מהאזור אחרי השתלטות דאע"ש על מוסול וסביבתה, ובעקבות זאת תפסו לוחמי הפשמרגה את השליטה על מנת למנוע מארגון הטרור לתפוס את שדות הנפט.