צבא זימבבואה הודיע הבוקר (רביעי) כי השתלט על מוקדי השלטון במדינה ולכדו את הנשיא רוברט מוגאבה בן ה-93. החיילים הבטיחו כי הנשיא ובני משפחתו "בריאים ובמצב טוב", כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. עובדים בבניין הטלוויזיה הממלכתית במדינה, ופעיל זכויות אדם שהיו במקום, הודיעו כי החיילים השתלטו על הבניין. גורלו של רוברט מוגאבה, שהיה האיש החזק במדינה הדרום אפריקאית ב-37 השנים האחרונות, לא היה ידוע במשך מספר שעות.



כזכור, במהלך הלילה, דווח כי בבירת המדינה הארארה מתרחשת הפיכה, וזאת לאחר ימים של מתיחות בשל פיטוריו של סגן הנשיא אמרסון אמננגגוואה, וכוונתו למנות את אשתו הצעירה גרייס במקומו. פיצוצים עזים נשמעו בבירת המדינה. עם זאת, שגרירות זימבבואה בדרום אפריקה שכנתה הכחישה שמתרחשת במדינה הפיכה. 



"שום דבר לא קורה, אלה רק שמועות ברשתות החברתיות", אמר השגריר אייזק מויו לסוכנות הידיעות רויטרס. אך למרות דברי ההרגעה, נראה שבמערב לא פוסלים אפשרות של הפיכה ושל אלימות. ארצות הברית ובריטניה סגרו את השגרירויות שלהן במדינה וקראו לאזרחיהן להישאר בבתיהם בשל החשש לאי יציבות פוליטית. "אזרחי ארצות הברית בזימבבואה נקראים להישאר במקום מקלט עד להודעה חדשה", נאמר בהודעת מחלקת המדינה האמריקאית, ומשרד החוץ הבריטי הוציא הודעה דומה.



רוברט מוגאבה ואשתו גרייס. צילום: רויטרס
רוברט מוגאבה ואשתו גרייס. צילום: רויטרס



נחשב למשחרר ולדיקטטור



שלטונו של מוגבה התחיל בשנת 1980, אז נבחר לראש ממשלת המדינה הצעירה בעת שהשתחררה מכבלי הקולוניאליזם והשלטון הלבן מטעם בריטניה. שבע שנים לאחר מכן מוגבה מינה עצמו לנשיא המדינה, התפקיד בו הוא נושא עד היום. הדעות בנוגע למוגבה ושלטונו הארוך חלוקות, בעוד באפריקה הוא נתפש כמנהיג שנלחם בשלטון הלבן המדכא, והביא לשחרור מדינתו, בעולם המערבי רואים בשלטונו כדוגמה לשחיתות, רדיפה פוליטית ודיקטטורה קשה.



במטרה להוכיח כי אינו דיקטטור, קיים מוגאבה מספר בחירות לתפקיד הנשיא, בשנים 2002, 2008 ו-2013, שבכולן הוא ניצח אך לוו בזיופים ואף במעצר יריביו הפוליטיים. בבחירות 2008 הפסיד מוגאבה בסיבוב הראשון למורגן צ'נגיראי אך לפני שהתקיים סיבוב שני, מכיוון שלא הוא ולא יריבו הגיעו ל-50% הקולות הנדרשים, נעצר צ'נגיראי ואולץ לפרוש מהמירוץ. 



כאמור, בימים האחרונים, נראה היה שמוגאבה מתכנן למנות את אשתו לתפקיד סגנו ולמעשה לסמנה כיורשת שלו, מה שהביא למתיחות רבה במדינה. מפקד הצבא קונסטנטינו צ'יוונגה הודיע כי הצבא מוכן להתערב כדי למנוע את מה שהוא כינה כטיהור פוליטי, ונראה כי כך פעל.



החליטו להתערב? רוברט מוגאבה מתייעץ עם צבאו. צילום: רויטרס
החליטו להתערב? רוברט מוגאבה מתייעץ עם צבאו. צילום: רויטרס