האם תפיסת הכוח של מוחמד בן סלמאן עומדת להסתיים וכתר המלוכה בידיו? על פי דיווח שפורסם היום (חמישי), בכוונת סלמאן מלך סעודיה לוותר על כתרו ולהעביר את השלטון במדינה לידי בנו, יורש העצר מוחמד. על פי המקורות, ישמור סלמאן על מעמדו כשומר המקומות הקדושים לאסלאם, אך לא יישא אף תפקיד רשמי בניהול הממלכה. אם אכן יוותר סלמאן על כתרו, דבר זה יהווה את אקורד הסיום המוצלח במהלכו של הנסיך מוחמד, שהחל עם מינויו הנסיך לתפקיד יורש העצר בתחילת השנה.

בשבועות האחרונים, הנסיך ביצע פעולות אגרסיביות רבות לשימור כוחו, כגון מעצר רבים מנסיכי המדינה הטענות לשחיתות, חשדות כי חיסל אחד מהם בעודו מנסה לברוח מהמדינה כשהפיל את מסוקו, ואף חטיפתו, לכאורה, של ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי, והכרחתו להתפטר מתפקידו. משבר נוסף אותו מוביל הנסיך הוא החרם על קטאר, שנמשך כבר מספר חודשים ומלווה את מוחמד במרבית תקופת שימושו כיורש העצר, בה נטען כי למעשה הוא המחזיק האמיתי בכוח בממלכה.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן. צילום: רויטרס
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן. צילום: רויטרס



המלך סלמאן נולד ב-31 בדצמבר 1935 בסעודיה והגיע לתפקיד הרם רק בגיל המבוגר של 80 שנה, וזאת בשל שיטת הירושה השונה בעולם הערבי ממלכות אירופאיות. בשנת 2011 מונה סלמאן ליורש העצר של אחיו למחצה, המלך עבדאללה, לאחר מות אחיו נאיף ובשנת 2015 הגיע אל הכס בעצמו. בשנים האחרונות נשמעו שמועות רבות על מצב בריאותו הרופף, ובין השאר נטען כי הוא חולה במחלת האלצהיימר.
שלטונו התאפיין בהמשך מאבקי הכוח מול איראן, ובעיקר בהתערבותו במלחמת האזרחים התימנית, בה ערב הסעודית התערבה למען הנשיא המודח עבד רבה מנסור האדי, מול המורדים החות'ים שנתמכים על ידי הרפובליקה האסלאמית. למרות המאמצים הרבים שהשקיעה הממלכה, היא לא הצליחה להגיע להכרעה במלחמת האזרחים ורק דרדרה את שכנתה מדרום למשבר הומניטרי קשה, רעב ואף מגפת כולרה. בנוסף לכך, בתקופת שלטונו ובעקבות תנודות במחירי הנפט, חווה ערב הסעודית משבר כלכלי. תכן ופרישתו היא ניסיון של יורש העצר להביא לעידן חדש בערב הסעודית, כפי שהדגים בנוגע לנהיגת נשים בממלכה.