לא פחות משבע רעידות אדמה בעוצמה של 7.0 ויותר התרחשו השנה ברחבי העולם, אולם מדענים אמריקאים מזהירים כי החל משנה הבאה צפויה פעילות סיסמית מוגברת שעלולה להביא לעלייה במספר הרעשים החזקים, מאחר שכדור הארץ נמצא במחזור חדש של האטת הסיבוב שלו.



הגיאולוגים רוג'ר בילהם מאוניברסיטת קולורדו ורבקה בנדיק מאוניברסיטת מונטנה בחנו את רעידות האדמה המתועדות בעוצמה 7.0 ויותר, שהתרחשו מאז שנת 1900 ומצאו כי היו חמש תקופות שבהן נרשמה עלייה משמעותית של 25%־30% במספר הרעשים החזקים לעומת תקופות אחרות. השניים ניסו למצוא מתאם בין התקופות הפעילות לבין גורמים נוספים ומצאו כי כאשר חלה ירידה קלה בקצב הסיבוב של כדור הארץ, התרחשה אחריה עלייה במספר הרעידות החזקות.



לפי המחקר הגברת הפעילות הסיסמית התרחשה בתוך חמש עד שש שנים מתחילת האטת הסיבוב ובדרך כלל נמשכה כחמש שנים. כמו כן הם מצאו כי בכל 32 שנה נרשמה שנת שיא בפעילות הסיסמית בכדור הארץ. מאחר שההאטה הנוכחית החלה בשנת 2011, בילהם ובנדיק מצפים שהחל מהשנה הבאה יהיו יותר רעידות אדמה עזות ברחבי העולם. "הקשר ברור", אמר בילהם בשיחה עם ה"גרדיאן" הבריטי. "בשנה הבאה אנחנו אמורים לראות עלייה משמעותית במספר רעידות האדמה החמורות. השנה זה היה קל יחסית ועד כה היו לנו כשש רעידות חמורות. החל מהשנה הבאה, יכולות להיות בקלות 20 רעידות בכל שנה".



החוקרים ציינו כי הם לא יכולים לחזות בדיוק מתי יתרחשו רעידות האדמה החזקות והיכן, אולם הממצאים שלהם הראו כי מרבית הרעשים בעוצמה של 7.0 ויותר התרחשו ליד קו המשווה, באזור הים הקריבי ובאזור דרום מזרח אסיה. "דוגמה בולטת היא שמאז שנת 1900, יותר מ־80% מכלל הרעידות בעוצמה 7.0 במזרח הלוח הקריבי המזרחי התרחשו חמש שנים לאחר ההאטה המקסימלית (כולל רעידת האדמה בהאיטי בשנת 2010, אמרו השניים במחקר שהציגו בכנס השנתי של האגודה הגיאולוגית האמריקאית).



שתיים מהרעידות החזקות ביותר בשנה הנוכחית התרחשו במקסיקו. הראשונה בעוצמה של 8.2 נרשמה ב־8 בספטמבר באוקיינוס השקט, מערבית לחוף המערבי של מקסיקו, והותירה קרוב למאה הרוגים, ושבועיים לאחר מכן התרחשה הרעידה השנייה בעוצמה של 7.1 ליד מקסיקו סיטי ולפחות 370 בני אדם נספו באסון. בינואר האחרון התרחשו שתי רעידות אדמה חזקות. ב־10 בינואר נרשמה רעידה בעוצמה של 7.3 בפיליפינים וב־22 בינואר אירעה רעידה בעוצמה של 7.9 ליד פפואה גינאה החדשה. ביולי נרשם רעש בעוצמה של 7.7 ליד חצי האי קמצ'טקה שבמזרח הרחוק של רוסיה.



ביום ראשון שעבר התרחשה רעידת אדמה חזקה בעוצמה של 7.3 באיראן, ליד הגבול עם עיראק, והורגשה גם בישראל. לפחות 540 בני אדם נהרגו באסון, וזו הרעידה הקטלנית ביותר שהתרחשה בשנה הנוכחית.