שליט זימבבואה רוברט מוגאבה התפטר מתפקידו הערב (שלישי), זמן קצר לאחר שהפרלמנט במדינה פתח בהליך הדחה כנגדו. מוגאבה בן ה-93 שלט בזימבבואה כמעט 40 שנה וסיום שלטונו בא בעקבות השתלטות הצבא על המדינה וגירושו ממפלגת השלטון. חגיגות פרועות פרצו בדיון של הפרלמנט לאחר שהיו"ר ג'ייקוב מודנדה הודיע על התפטרות מוגאבה. אנשים רקדו ברחובות הבירה הרארה ונהגים צפרו בשמחה למשמע הידיעה על סיום שלטונו של מוגאבה.

כזכור, מוגאבה סירב לדרישות להתפטר, מה שהוביל לפתיחת הליך ההדחה נגדו. השתלטות הצבא לפני כשבוע באה בעקבות החלטתו של מוגאבה לפטר את סגן הנשיא אמרסון מנאנגווה, וזאת על מנת לפנות את הדרך לשלטון עבור אשתו גרייס. רעיית הנשיא בת ה-52 ידועה בכינוי "גוצ'י גרייס" בשל חיבתה למוצרי יוקרה. מנאנגווה, סגן הנשיא המודח המכונה "הקרוקודיל", צפוי לתפוס את מקומו של מוגאבה ולהתמנות לנשיא הבא. 

מוגאבה הוא המנהיג היחיד שהמדינה האפריקאית ידעה מאז עצמאותה. הוא הוביל את מלחמת השחרור של זימבבואה ב-1980 כנגד שלטון המיעוט הלבן במדינה שכונתה עד אז רודזיה. הוא נתפס בקרב רבים באפריקה כגיבור שהתנגד גם למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה השכנה. אך היצמדותו לשלטון במשך שנים רבות, השימוש שעשה באלימות על מנת למחוץ את יריביו הפוליטיים, והנזק הכבד שגרם לכלכלת זימבבואה פגעו בתדמיתו בעולם. מאז השתלטות הצבא על המדינה הוא הושם במעצר בית באחוזתו.



גרייס ורוברט מוגאבה. צילום: רויטרס
גרייס ורוברט מוגאבה. צילום: רויטרס