השבוע מציינים ברחבי העולם את היום הבינלאומי לזכויות הילד, וארגון יוניס"ף של האו"ם מפרסם דוח מטריד על מצבם של ילדי העולם. דוח יוניס"ף מוצא כי אחד מכל 12 ילדים בעולם חי במדינות שבהן ילדים ניצבים מול עתיד עגום יותר מזה של הוריהם. 180 מיליון ילדים חיים ב־37 מדינות שבהן קיים סיכוי גבוה יותר לחיות בעוני מחפיר, להיות מחוץ למסגרת בית־ספרית, או להיהרג כתוצאה מאלימות ברמה קיצונית יותר מזו שהייתה להוריהם לפני 20 שנה. מספר ההורים בעולם שמוציאים פחות מ־1.9 דולר על מחיה ביום־ביום עלה ב־14 מדינות, בהן קמרון, מדגסקר, זמביה וזימבבואה. ההגעה לבתי הספר היסודיים לצורך לימודים ירדה ב־21 מדינות, בהן סוריה וטנזניה.



"אני רואה במספרים האלה ובתחושות חוסר הביטחון והחשש של הילדים תמרור אזהרה בוהק ומתריע", אומר רועי מלמד, מנכ"ל יוניסף ישראל. "בישראל בשנה־שנתיים האחרונות יש תחושת עושר, שפע ושגשוג, אך עם זאת צריך להבין שמתחת לפני השטח בכל הנתונים העולמיים והדוחות שערכנו בשנים האחרונות, ישראל מדורגת במקומות נמוכים מאוד ובחלק מהפרמטרים בתחתית הדירוג בקרב המדינות המפותחות בכל הקשור לעוני, פערי העוני, הסיכוי לעתיד טוב לילדים, צמצום פערים ועוד".




חוסר ביטחון כלכלי




מלמד מוסיף: "הדור הנוכחי של צעירי ישראל כבר מרגיש חסר ביטחון וללא יכולת לרכוש דירה, להבטיח חינוך איכותי מספיק ולתת תקווה ועתיד בהיר לילדיהם. אם ממשלת ישראל לא תקבל החלטות ארוכות טווח ותקצה משאבים אמיתיים ורבים לנושאים אלה, הילדים של היום יהיו צעירים במצב קשה עוד יותר וללא תקווה אמיתית להם ולילדיהם גם בדור הבא".



הדוח כולל סקר שביצע יוניס"ף בקרב ילדים ב־14 מדינות בעולם. כמעט מחצית מהם, 45%, אינם בוטחים במבוגרים ומנהיגי העולם שיקבלו החלטות נבונות עבור ילדים. בברזיל 81% חשים כך, בדרום אפריקה 69% ובהודו 30% מהילדים. כשנשאלו הילדים כיצד הם מרגישים בנוגע לקבלת החלטות המשפיעות על חייהם, נמצא שמחצית מהילדים מרגישים שנשללה מהם זכות הבחירה. אלימות כלפי ילדים היא הסוגיה שממנה מודאגים רוב ילדי העולם.



"המצב כיום מתהפך ומגוון האפשרויות של ילדים רבים בעולם מצטמצם", אומר לורנס צ'אנדי, מנהל מחקר ואיסוף המידע העולמי ביוניס"ף. "זה מעוות שמאות מיליונים חווים ירידה באיכות חייהם, מה שמייצר חוסר צדק עבור אלה המגדלים את דור העתיד. לא פלא שהם חשים שלא שומעים אותם".