אחד מפיגועי הטרור הקטלניים ביותר בהיסטוריה של מצרים התרחש היום (שישי) במסגד בכפר א-רודה שבאזור העיר אל עריש שבחצי האי סיני. על פי כוחות הביטחון, חמושים פוצצו לבנת חבלה ליד המסגד, ולאחר שעשו זאת, נכנסו למסגד והחלו לירות לעבר המתפללים במקום. בשלב זה הגורמים הרשמיים במדינה דיווחו על למעלה מ-300 הרוגים ומאות בני אדם שנפצעו באירוע. בעקבות ההתרחשויות פתחו הכוחות המצרים במבצע רחב חסר היקף באזור צפון חצי האי, כאשר במקביל, מדיווחים בתקשורת המקומית, שלא אומתו, עולה כי כלי טיס בלתי מאויש חיסל 15 מחבלים בהתקפה על רכבם. 



משרד הבריאות המצרי דיווח כי חמושים ירו לעבר אמבולנסים שפינו נפגעים מאזור הפיגוע, בעוד שמקורות ביטחוניים במצריים ציינו, כי החמושים שתקפו את המסגד השתמשו בשני רכבי שטח. לפיו דיווח של עדי ראייה, שצוטטו ברויטרס, במתקפה לקחו חלק 40 מחבלים שהוצבו בעמדות שונות מחוץ למסגד, לאחר שהגיעו למקום כשהם רכובים על ג'יפים, ואז פתחו באש לעבר המתפללים. 


המסגד בכפר א-רודה. צילום: הרשתות הערביות
המסגד בכפר א-רודה. צילום: הרשתות הערביות


בעקבות הפיגוע, נשיא מצרים, עבד אל פתח א-סיסי כינס את ראשי מערכת הביטחון במדינה להתייעצות, שם נקבעו שלושה ימי אבל ותיגבור אבטחת המוסדות הדתיים במדינה.

לאחר האירוע אמר הנשיא המצרי, בנאום מיוחד, כי "מצרים מתעמתת מול הטרור - במקום העולם; נגיב בעוצמה מוחצת לפיגוע הטרור הזה. מאחל החלמה מהירה לפצועים, ומשתתף בצער משפחות הנרצחים. הפיגוע הזה יחזק אותנו אל מול הטרור".

זמן קצר לאחר דבריו נודע גם כי ממשלת קהיר החליטה לדחות את פתיחת מעבר רפיח, בין מצרים לרצועת עזה, בשל חששות ביטחוניים. המעבר אמור להיות פתוח במשך שלושה ימים, זאת לאחר שחמאס ופתח הסכימו להעביר את האחריות עליו לממשלת האחדות החדשה, כחלק מעסק שתווכה על ידי המצרים בחודש שעבר.
 
א-סיסי. צילום: רויטרס
א-סיסי. צילום: רויטרס


לפי דיווחים בתקשורת המקומית, למעלה מ-50 אמבולנסים הובילו נפגעים ממקום האירוע לבתי חולים סמוכים לאחר הפיגוע, וצוותי חקירה מצבא מצרים והמשטרה המקומית פוזרו באזור, ופתחו במרדף אחר מבצעי המתקפה.

יש לציין כי אף ארגון טרור לא נטל עדיין אחריות על הפיגוע, שנחשב לקטלני ביותר בשלוש השנים האחרונות באזור, שבו נלחמו רבות כוחות הביטחון המצרים בשלוחות של ארגון דאעש. במסגרת עימותים אלו קיפחו את חייהם מאות אנשי ביטחון עד כה. 

בתוך כך, עד ראייה לאירוע סיפר ל"גרדיאן" הבריטי כי הוא רץ לכיוון זירת הפיגוע לאחר ששמע את הפיצוץ האדיר ויריות רבות. לדבריו, "אנשים שהגיעו למקום מצאו גופות של קרובי משפחותיהם עטופות בכיסוי, כשהן מונחות על הכביש".


מרחב אל אריש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ גינה את הפיגוע בחשבון הטוויטר הרשמי שלו, כשכתב כי מדובר ב"מתקפת טרור איומה ופחדנית על מתפללים חפים מפשע וחסרי יכולת להגן על עצמם במצרים. העולם לא יכול לסבול טרור, אנחנו חייבים להביס אותם (הטרוריסטים) צבאית ולפגוע באמונה הקיצונית המהווה בסיס לקיומם". 

גם במערכת הפוליטית בישראל הביעו זעזוע נוכח מתקפת הטרור במדינה השכנה. שר החינוך נפתלי בנט אמר כי הוא "שולח תנחומים והשתתפות בצער שכנינו בני העם המצרי בשעה קשה זו. הפיגוע הרצחני הוא עדות לכך שסביבינו נוצר סדר עולמי חדש שבו החלוקה היא בין תומכי טרור כאיראן ודעאש ובין תומכי האנושיות".

לדבריו, "זו השעה לאחדות בינלאומית של מלחמה בטרור באשר הוא: רוסיה, אירופה, ארה״ב, ישראל והעולם הערבי- כולנו נפגעי הטרור וכולנו צריכים לצאת למאבק משותף נגדו. אם בני האור יתאחדו- ננצח".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן הוסיף: "ישראל מגנה את מתקפת הטרור הבזויה במצרים, ומביעה את תנחומיה העמוקים ביותר לאזרחי מצרים ולממשלת המדינה. עלינו לעמוד ביחד מול כל טרור אסלאמי בכל צורותיו. אסור לנו לסבול את זה באף מקום, ולהילחם בכך בכל מקום". 

אמבולנסים בכניסה לכפר. צילום: הרשתות הערביות
אמבולנסים בכניסה לכפר. צילום: הרשתות הערביות


היעד העיקרי - הנוצרים הקופטים

סיני הפכה בשנים האחרונות למוקד של טרור, כאשר ארגון בית אל-מקדס, הזרוע המצרית של דאעש תפס אחיזה בחצי האי והוציא פיגועים רבים אל יעדים של הצבא המצרי ויעדים אזרחיים במצרים. בין היעדים העיקרים לפיגועים הם האוכלוסיה הנוצרית-קופטית במדינה, שכנסיותיה נפגעו בפיגועים רבים השנה. בחודש מאי האחרון נהרגו 26 קופטים כאשר לפחות כ-10 חמושים פתחו לעברם באש מדרום לקהיר.

כחודשיים לפני כן נהרגו בשני פיגועי תופת מחוץ לקהיר עשרות בני אדם במהלך חג הפסחא, אז אירעה מתקפת טרור במדינה בשני מוקדים שונים. הפיגוע הראשון אירע בכנסייה בעיר טנטא ומעוצמת הפיצוץ נהרגו לפחות 30 בני אדם. זמן קצר לאחר מכן התרחש פיגוע נוסף בכנסייה הקופטית מורקסיה שבשכונת עטארין שבעיר אלכסנדריה.