"לא לטרור, רק בתי תפילה", כך צעקו אלפי תלמידים וסטודנטים בסיני בהפגנה שכונתה ספונטנית נגד הטבח במסגד "אל ג'ריר" בכפר א-רוודה הממוקם במרכז העיר ביר אל-עבד שממערב לאל-עריש. תלמידי כפר א-שייח' ציירו בגופם "לא לטרור" בערבית.

מנכ"ל משרד החינוך במחוז סיני, מוסטפא א-זוגבי, אמר כי "מראה זה מוכיח את האחדות הלאומית של התלמידים שהרגישו באירוע הקשה שנגרם בשל הטרור השחור, שאינו מבחין בין מוסלמי לנוצרי. לטרור אין מולדת ואין דת. כולנו איש אחד במאבק נגד הטרור".

אתמול הובאו עשרות הרוגים למנוחות בבתי הקברות. במקביל, תושבי כפר א-רוודה ניקו את המסגד משאריות הדם, ופתחו את שעריו מחדש לתפילה, כמסר נגד הטרור. השטיחים במסגד הוסרו לאחר שכוחות הביטחון אספו את הממצאים, ותושבי הכפר התאספו יחד ופעלו לנקות את המסגד והדרך המובילה אליו מהדם של הקורבנות שהתייבש. "מצאנו דברים השייכים למתפללים שנרצחו", סיפר אחד התושבים. "תרופות של קשישים חולים, וגם כסאות גלגלים לנכים שהגיעו להתפלל, אך נרצחו. לאחר שניקינו את המסגד, נעלנו את שעריו, עד שיגיעו שטיחים חדשים. אנחנו מקווים שכבר ביום שישי הקרוב, נתפלל שוב במסגד".

"הם לא חסו על מבוגרים או ילדים. כל המסגד היה מלא. הכדורים עפו לכל כיוון", סיפר אחמד סלמאן (48), עובד שהתפלל במסגד ביום שישי. "אחיי והשכנים שלי נרצחו על ידי הידיים הבוגדות של הטרור. סלמאן, עובד בניין, סובל משברים בכל חלקי גופו, מאחר והוא נפגע בעת מנוסתו. שמונה מקרובי משפחתו נרצחו.

קרובי משפחה של פצועה בפיגוע. צילום: רויטרס


"הלכתי להתפלל יחד עם בעלה של דודתי, ופתאום הם תקפו אותנו מכל מקום", סיפר תלמיד התיכון עיד אחמד, כשדמעות בעיניו בשל הטראומה שעברה עליו. "המתפללים מחוץ למסגד ובתוכו נפלו לצידי. מאות הרוגים ופצועים. גם אני נפצעתי. מה שמוזר שהחמושים הכופרים רצו להיות שהידים, והם צעקו בסיסמאות אסלאמיות שהם רחוקים מהן".

ואילו סלימאן סלים, פקיד במשרד הדתות המקומי, סיפר כי הוא נמלט אל העיר ביר אל-עבד מפני קבוצות הטרור בשייח' זוויד, "וכאן איבדתי 18 מבני משפחתי, בהם בני הבכור, שני אחיי וילדיהם והיתר בני דודי. לא ננוח ולא נשקוט עד שמוגי הלב הללו יבואו על חשבונם. אנחנו בטוחים שכוחות הצבא והמשטרה רודפים אחריהם".

במקביל, חברי פרלמנט מצריים דחו על הסף את הקריאות אותן כינו "חשודות" לפינוי כל האזרחים מחצי האי סיני, כדי להקל את המלאכה על הצבא וכוחות הביטחון להילחם בטרוריסטים. "מדובר בקריאות נגד ההיגיון וההיסטוריה", אמר חבר הפרלמנט מוחמד אל-קומי. "כולנו יודעים עד כמה תושבי סיני אוהבים את המולדת, והם מוכנים לעמוד כתף אל כתף לצד כוחות הביטחון על מנת להילחם בטרור שרוצח את בניהם".

הצבא הרחיב את המבצע נגד הטרוריסטים



הדברים נאמרו יממה לאחר שאחד השבטים הגדולים, תראבין, הודיע רשמית כי הוא תומך בצבא ומבקש לשתף עמו פעולה במאבק בדאעש. במצרים העריכו קודם לכן, כי קרובי הנרצחים בטבח במסגד "א-רוודה" בעיר ביר-אלעבד שממערב לאל-עריש, יבקשו לנקום את דמם של המתפללים שנרצחו ככל הנראה בידי אנשי דאעש.



בינתיים, צבא מצרים הרחיב את המבצע נגד פעילי הטרור בחצי האי סיני, זאת במסגרת המבצע עליו הכריז ביום שישי בערב נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. פעילות הצבא המצרי מצטרפת לפעילות חיל האוויר המצרי באזור רפיח, שם תקפו מטוסים מצריים מטרות של טרוריסטים. לפני כן, אישר הצבא המצרי את הדיווחים כי בתקיפות מהאוויר הושמדו כמה מכלי הרכב שבהם נסעו המחבלים שביצעו את הטבח במסגד. צבא מצרים פרס מחסומים באזור הפיגוע ליד אל-עריש ובמקום מורגשת תנועה ערה של כוחות צבא.



נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, ביטל את ביקורו בנסיכות עומאן שבמפרץ שצפוי היה להתקיים היום, והורה להקים מאוזוליאום לזכר הנרצחים. בנאום קצר שנשא אמר, כי הצבא המצרי יגיב בעוצמה על הפיגוע ויוכיח כי אללה עומד לצד עמו.