מועצת הביטחון של האו"ם דנה הלילה (חמישי) בשיגור הטיל הצפון קוריאני בתחילת השבוע. במהלך הדיון, שגרירת ארצות הברית לאו"ם, ניקי היילי, אמרה כי "מדובר בשיגור טיל מתקדם יותר מהקודמים וכולם יכולים להסכים על כך שהדיקטטור שעומד בראשה של קוריאה הצפונית הופך אגרסיבי יותר ויותר בנושא תוכנית הגרעין". היא הוסיפה: "אנחנו שוקלים הטלת סנקציות שונות כמו לקיחת זכות ההצבעה של המדינה באו"ם". 



היילי ציינה כי "הנשיא טראמפ אמר לנשיא סין כי עליהם להפסיק לספק נפט לקוריאה הצפונית". לדבריה, על שי ג'ינפינג להפגין מנהיגות בנושא הזה. "אם המצב בעולם ידרדר למלחמה - המשטר הצפון קוריאני יושמד", אמרה, "השיגור האחרון מקרב את העולם למצב של מלחמה". היא אמרה: "אם מלחמה תפרוץ, הגורם לה יהיה האגרסיביות שהפעילו הצפון קוריאניים". 



בתוך כך, השגריר הרוסי לאו"ם קרא לארצות הברית ולקוריאה הדרומית להימנע מקיום תמרונים צבאיים משותפים בחודש הבא. לדבריו, "המצב באזור רגיש במילא, ולא צריך להתסיס אותו". 



ניקי היילי בדיון במועצת הביטחון. צילום: רויטרס



כזכור, אמש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע בחשבון הטוויטר שלו על כוונתו להטיל סנקציות חדשות על קוריאה הצפונית. הציוץ בא לאחר שיחה שקיים נשיא ארה"ב עם מקבילו הסיני שי ג'ינפינג, בה הוא קרא לג'ינפינג "להפעיל את כל מנגנוני הלחץ העומדים לרשותו" כדי לגרום לקוריאה הצפונית לחזור מדרך הפרובוקציות אל דרך הפירוז הגרעיני. נשיא סין הבהיר כי מטרת בייג'ינג העיקרית היא לשמר את השלום והיציבות במזרח אסיה, ולפרז את חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני. 



נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר בעקבות השיגור, כי "אנחנו נטפל בזה" והוסיף כי הצעד של פיונגיאנג אינו משנה את הגישה האמריקאית לסוגיה הצפון קוריאנית. שר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס, אמר כי הטיל ששוגר הערב עף הכי גבוה מכל הטילים ששוגרו עד כה ויכול לפגוע בכל מקום. גם מחלקת המדינה בוושינגטון גינתה את השיגור וקראה לכל המדינות להמשיך בסנקציות הכלכליות נגד הדיקטטורה המזרח אסייתית. מזכיר המדינה, רקס טילרסון אמר כי כי הקהילה הבינלאומית חייבת להמשיך לשלוח מסר אחיד שמשטרו של קים ג'ונג און חייב לוותר על תוכנית פיתוח הנשק להשמדה המונית. 



דונלד טראמפ ושי גינפינג. צילום: רויטרס



כמו כן, בעקבות השיגור, התכנסו ממשלות קוריאה הדרומית ויפן לישיבות חירום. ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, אמר כי ידרוש כינוס חירום של מועצת הביטחון של האו"ם. הוא הוסיף כי הממשלה תגן על אזרחי יפן. באיחוד האירופי כינו את השיגור כ"הפרה נוספת" של המחויבויות הבינלאומיות. הדוברת של פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד, אמרה כי השיגור הוא התגרות חמורה ואיום רציני לביטחון הבינלאומי. בנאט"ו אמרו כי השיגור חותר תחת הביטחון האזורי והבינלאומי. 



השיגור הציג, על פי התקשורת המקומית, התקדמות טכנולוגית משמעותית שמשמעותה הרחבת טווח הטילים שברשות המדינה המבודדת, מכיוון ששלב החדירה לאטמוספרה הוא אחד המכשולים העיקריים בפיתוח טילים בין יבשתיים. בנוסף לכך דווח כי כלי השיגור שהושמש במהלך הניסוי היה גם הוא כלי חדש.



קים ג'ונג און מסתכל על הטיל החדש. צילום: רויטרס



כרוניקה של איומים



חודשיים וחצי שתקו המשגרים הצפון־קוריאניים ולא פעלו, גם כאשר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביקר במדינות אסיה או כאשר בוצעו תמרונים צבאיים אמריקאיים באוקיינוס השקט.  אולם שלשום בלילה נורה הטיל הבין־יבשתי המתקדם ביותר של קוריאה הצפונית, שהעלה את רמת המתיחות באזור וגם את רמת האיום הישיר על ארה"ב.
 
השיגור של ההוואסונג 15, שלפי ההערכות מגיע לטווח של כ־13 אלף קילומטר, היה השיגור ה־20 של טיל בליסטי צפון־קוריאני מתחילת השנה הנוכחית. השיגורים הקודמים השנה, שחלקם בוצעו בקצב של שניים עד שלושה בחודש, כללו את הטיל הבליסטי הוואסונג 14, שמגיע לטווח של כ־10,400 קילומטר ונורה לראשונה ביום העצמאות האמריקאי ב־4 ביולי; ההוואסונג 12, ששוגר בהצלחה באפריל ויכול לפגוע בטריטוריה האמריקאית של גואם; והפוקוקסונג 2, שמהווה גרסה יבשתית של טיל בליסטי שמשוגר מצוללות ונורה בפברואר. נוסף לכך, ביצעו הצפון־קוריאנים ניסוי גרעיני שישי בתחילת ספטמבר, הפעם של פצצת מימן.

תרגיל שיגור טיל של קוריאה הצפונית, ארכיון. צילום: רויטרס

 
הצפון־קוריאנים הכריזו לאחר כל אחד מהניסויים כי מדובר בחלק מתוכנית ההרתעה הגרעינית שלהם מול מה שהם רואים כאיומים של ארה"ב לפלוש למדינה והבהירו כי זו “זכותנו הטבעית” לקדם את תוכניות הטילים והגרעין. הניסויים המוצלחים אף לוו בחגיגות ענק עם סרטונים שמציגים פגיעה במטרות אמריקאיות.

טראמפ איים עוד לפני כניסתו לבית הלבן כי לא יאפשר לצפון־קוריאנים להחזיק ביכולת של טילים בין־יבשתיים, אולם בינתיים המציאות טופחת על פניו. במקום זאת, הוא פתח בסדרת איומים על כך שיטפל באיום מכיוון פיונגיאנג, כאשר השיא התרחש בעצרת הכללית של האו”ם בספטמבר, כשהצהיר כי יהיה מוכן להשמיד את קוריאה הצפונית אם “יידרש לכך”.
 
האמריקאים גם הציבו מערכת הגנה מדגם THAAD בקוריאה הדרומית, ערכו תמרונים עם קוריאה הדרומית ויפן, הטיסו מפציצים גרעיניים מעל חצי האי הקוריאני וקיימו תרגיל נדיר של שלוש נושאות מטוסים.
 
מלחמת המילים בין המנהיגים הגיעה לשפל חדש מוקדם יותר החודש, כאשר הצפון־קוריאנים כינו את טראמפ “מטורף זקן”, ובתגובה סיפק הנשיא האמריקאי ציוץ ילדותי שבו כתב: “למה קים ג’ונג און מעליב אותי וקורא לי 'זקן', כאשר אני מעולם לא קראתי לו ‘נמוך ושמן’? טוב, אני אנסה מאוד להיות חבר שלו – ואולי יום אחד זה יקרה”.