לפני מספר ימים הגענו למרכז עבור נשים עם מוגבלויות פיזיות בקמרון, שנתמך על ידי רוז'ה מילה, שחקן הכדורגל המוכר ביותר במדינה וגם דמות להערצה עבור מיליונים. שגרירות ישראל שיתפה פעולה עם מרכז "CAP Home", ומימנה קניית מכונות תפירה וסריגה עבור נשים שמרביתן אינן יכולות לעבוד בעבודות רגילות עקב נכותן, וחוסר ההתאמה של כוח העבודה בקמרון לשילוב בעלי מוגבלויות.



במרכז הן יוצרות בגדים מסורתיים שנמכרים ללקוחות והכסף מהמכירה עובר לקרוביהם. עבור המשפחה של אותן נשים מדובר בהכנסה נוספת משמעותית שכן אחוז האבטלה במדינה גבוה במיוחד. למעשה, על פי חלק מהערכות, מדובר בלמעלה מ-40% אבטלה, מה שמביא את מי שכן מצליח למצוא עבודה לפרנס את משפחתו המורחבת.

שליח "מעריב אונליין" בקמרון. צילום: יניר קוזין


לואיז, מנהלת המרכז, אומרת לנו כי מדובר עבורן במוצר אחרון: "כאן הן מצליחות לעבוד, יש להן מטרה והן מצליחות להתפרנס בכבוד". מלבד סריגה ותפירה יש במקום מספרה לנשים המופעלת על ידי שלוש נשים והיא העמוסה ביותר.



מכונות התפירה שנתרמו בסיוע השגרירות. צילום: יניר קוזין
מכונות התפירה שנתרמו בסיוע השגרירות. צילום: יניר קוזין



"בעתיד גם תהיה לנו כאן מסעדה שתשרת את הציבור באזור", אומרת לואיז,  ומוסיפה: "הכל תודות למקרר שישראל תרמה לנו שמאפשר לנו לשמור את המצרכים. הכל יתופעל על ידי הנשים שלנו". 



כיום, לוקחות חלק במרכז כ-20 נשים, אך מדובר באחוז קטן מסך בעלי המוגבלויות בעיר שאת מספרם המדויק איש אינו יודע, מכיוון שלא נעשתה סקירה מסודרת. "אנחנו יודעים על עוד לפחות 100 נשים בעלי מוגבלות רק באזור שלנו ומשהו כמו 2,000 בכל יאונדה, עיר הבירה. אנחנו זקוקים לעוד תרומות כדי להצליח להגדיל ולתפעל את המקום שלנו".



שליח "מעריב אונליין" עם מקומית בקמרון. צילום: יניר קוזין
שליח "מעריב אונליין" עם מקומית בקמרון. צילום: יניר קוזין



תקווה חדשה


שלשום ביקרנו בבית הספר החקלאי בכפר אובלה שבו פעלו שני ישראלים מפרויקט מש"ב של משרד החוץ משה גרונר ודותן דרור. בסיום הפרויקט לאחר שנתיים של הדרכה ערכו הקמרונים טקס, ובו שרו התלמידים את התקווה "כאות להערכה לתרומה הישראלית", כפי שהגדיר זאת אחד התלמידים.



מאת שליח "מעריב-אונליין" יניר קוזין המבקר בקמרון.