עוד ניצחון גדול לאיראן על ערב הסעודית במלחמתם האזורית ורבת הזרועות. על פי דיווחים אמינים שמגיעים מצנעא, תימן, אחד האנשים המרכזיים בלחימה האחרונה, נשיא תימן לשעבר, עלי עבדאללה סאלח, מצא את מותו לאחר שנהרג בהפגזה קשה על ביתו שאירעה בשעות הבוקר. בתגובה לכך, הכריזו הסעודים כי מתוכננת מתקפה קשה מאוד בעיר. אחרי חיסול הנשיא הכריזו המורדים החות'ים על ניצחון במערכה על צנעא.



הערוץ הראשון שדיווח על כך הוא ערוץ "אלמיאדין", המזוהה עם חזבאללה ואיראן, כשאת הסיפוק של המנחה מהידיעה היה קשה להסתיר. בתחילה ניסו אנשיו להכחיש את הדיווח, כאשר נאמניו אף פרסמו הודעה לפיה: "מצבו טוב, הוא ממשיך לנהל את המערכה בשטח, וכל הדיווחים על מותו, אלה רק שמועות של המורדים החות'ים". אך לאחר מכן, כאשר הגיעו התמונות וסרטוני הווידאו מהמקום, לא נותר ספק בעניין. מדובר במכה קשה מאוד למתנגדים, כשבנו גם נלקח בשבי.


מלחמת אזרחים שהתחילה באביב הערבי

הנשיא סאלח עלה לשלטון בתימן בשנת 1978, ושלט ללא עוררין על המדינה וצבאה עד שגורש ממנה במהלך "האביב הערבי" בשנת 2011 מתפקידו ושהה בסעודיה בגלות עד שהסכים לוותר על תפקידו לטובת סגני דאז, עבד רבו מנסור האדי. אך בעוד המדינה נקלעה לסחרחורת פוליטית, כוחות אל קאעידה מחד וכוחות שיעים-חות'ים מצד שני החלו למרוד בשלטון המרכזי.

בשנת 2015, לאחר הבסת כוחות דאעש במדינה, השתלטו הכוחות החות'ים על המדינה, גירשו את הנשיא האדי ממנה והשיבו את סאלח לשלטון בצנעא. מאז מתנהלת במדינה מלחמת אזרחים עקובה מדם, שהובילה אותה לאחד המשברים ההומניטריים הקשים ביותר בהיסטוריה המודרנית, כאשר כשבעה מיליון מאזרחיה על סף רעב ועוד כחצי מיליון נפגעו ממגיפת הכולרה ששוררת בה. 

במהלך מלחמת האזרחים, אל מול התמיכה העקיפה בדמות חימוש ומימון שמספקת איראן, החלה סעודיה בהקמת קואליציה ערבית נגד המורדים ופתחה במבצע "סופה נחרצת" במטרה לסיים את מלחמת האזרחים ולהשיב את האדי לשלטון. עם זאת, ולמרות המעורבות הסעודית המשמעותית בלחימה, שפעמים רבות גרמה לפגיעה רבה באוכלוסיה האזרחית, הקואליציה לא הגיעה להישגים משמעותיים והמורדים החות'ים אף החלו לתקוף מדינות שכנות בטילי קרקע-קרקע כמו אלה ששוגרו לעבר בירת סעודיה ריאד ולעבר מתקן לחקר גרעין באבו דאבי.

טנק סעודי בתימן, צילום: AFP
טנק סעודי בתימן, צילום: AFP


סאלח עבר צד, וגזר את גורלו

עד לאחרונה סאלח היה מזוהה עם המורדים המהפכנים, אך בשבועות האחרונים הוא עבר צד, והתקרב לסעודים. "הצעדים שנקטו החות'ים בימים האחרונים לא הותירו ברירה. אנחנו צריכים להפסיק להפנות את גבנו לסעודים", אמר - ומאותו היום זמנו היה ספור. בסופו של דבר, בעלי בריתו היו אלה שגרמו למותו של האיש שנחשב לבעל תשע נשמות.

בעבר אף אמר, כאשר ניסו לחסל אותו כי "ירו טיל על המסגד בגלל שהתפללתי, אפילו היהודים לא עושים דברים כאלה". בימים האחרונים נהרגו 125 בני אדם בצנעא, ו-240 נפצעו. מאז תחילת הלחימה נהרגו עשרות אלפי בני אדם, מיליון איש הוגדרו כ"חולים במחלות קשות, כאשר מדובר על מחלות קשות ועד רעב אימתני. תימן היא המדינה הענייה בעולם.