שעות ספורות לפני נאומו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בו הוא צפוי להכריז על הכרתו בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקאית אליה, התייחס לכך נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן והזהיר כי "הצעד השגוי יגרום לזעם בעולם המוסלמי ויחתור תחת השלום".
במסיבת עיתונאים שנערכה באנקרה בשיתוף עם עבדאללה מלך ירדן, ציין נשיא טורקיה כי לא ניתן להשיג שלום באזור מבלי לקבל את דרישת הפלסטינים למדינה עצמאית וריבונית בגבולות 1967 עם ירושלים כבירתה, וכי אין לאף אחד זכות לשחק עם גורלם של מיליארדי אנשים בעבור שאיפות אישיות. "אני רוצה לקרוא מכאן למדינות העולם: כל צעד שישנה את מעמדה של ירושלים צריך להימנע. צעד כזה ישחק רק לידיהם של ארגוני טרור", אמר.
ארדואן הדגיש כי הכרה אפשרית של ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל היא לא רק נגד החלטות רבות של האו"ם, אלא גם לאופיה הרב-תרבותי של העיר. 

ארדואן, המלך עבדאללה ורעיותיהם. צילום: רויטרס


"צעד שגוי". טראמפ. צילום: רויטרס


את הדברים אמר נשיא טורקיה לאחר שאתמול איים כי סוגיית ירושלים עלולה להביא לניתוק היחסים הדיפלומטיים ביו מדינתו לישראל. לדבריו, "ירושלים היא קו אדום עבור כל המוסלמים. אנחנו נלך עד כדי ניתוק היחסים עם ישראל על הנושא הזה". הנשיא הוסיף כי "נקרא לארגון לשיתוף פעולה אסלאמי לקיים ועידה באיסטנבול אם ארצות הברית תכיר בירושלים כבירת ישראל". 
 
רק בשנה שעברה הושג הסכם פיוס בין שתי המדינות, לאחר שש שנים של נתק בעקבות תקרית המרמרה. במסגרת ההסכם התחייבה ישראל לשלם פיצויים לנפגעי המשט, להתנצל עלך התקרית ולהקל בסגר על רצועת עזה. מצדה של ישראל, הרווח הוא הפסקת ההליכים המשפטיים נגד בכירי צה"ל בעקבות הפשיטה של הספינה. מנגד, ההסכם לא הביא פתרון לגבי החיילים הנעדרים המוחזקים בידי חמאס, וגרם לביקורת רבה של המשפחות נגד הממשלה והעומד בראשה.