שרי החוץ של מדינות ערב קראו הלילה (ראשון) לארצות הברית לנטוש את החלטתה להכיר בירושלים כבירת ישראל, ואמרו כי המהלך יגביר את האלימות בכל האזור. את הדברים אמרו זאת כינוס חירום של הליגה הערבית שנערך בקהיר. "הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ ביום רביעי הייתה הפרה מסוכנת של המשפט הבינלאומי ולא הייתה לה השפעה משפטית", מסרה הליגה הערבית בהצהרה לאחר מספר שעות של פגישות בהן השתתפו כל חבריה.
הודעת הליגה הערבית מגיעה על רקע הגינוי של שלשום של 14 מתוך 15 חברות במועצת הביטחון של האו"ם (למעט ארה"ב) את החלטת הנשיא טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל. בדיון אמר המשקיף הפלסטיני לאו"ם ריאד מנסור כי ארה"ב איבדה את יכולתה להיות מתווך הוגן בין ישראל לפלסטינים. "ההחלטה של ארה"ב להעניק פרס לישראל פוסלת את ארה"ב מלהיות בעלת תפקיד מכריע בהשגת השלום באזור", אמר. בהמשך הוסיף כי פתרון לשאלה הפלסטינית לא יכול להיות ללא פתרון לשאלת ירושלים.

כינוס חירום של הליגה הערבית בעקבות הכרזת טראמפ. צילום: רויטרס
שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי התייחסה בדבריה לטענות כי ארצה מזיקה לתהליך השלום עם הכרתה בירושלים כבירת ישראל. "הנשיא הצהיר שארה"ב מכירה במובן מאליו - שירושלים היא בירתה של ישראל", אמרה. "הוא הנחה את משרד החוץ להתחיל בתהליך העברת השגרירות לעיר. ארה"ב לא לקחה צד בשרטוט הגבולות. גודלה והיקפה של ירושלים ייקבעו על ידי הישראלים והפלסטינים במשא ומתן". היא מתחה ביקורת על מדיניות האו"ם במזרח התיכון, ואמרה: "במשך שנים רבות האו"ם הוא המקום העוין ביותר לישראל. האו"ם גרם נזק יותר מאשר תועלת בקידום השלום במזרח התיכון".
 

הדיון בהכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל נערך לאחר ששמונה מתוך 15 המדינות החברות במועצת הביטחון דרשו את קיומו, בהן בריטניה, צרפת, איטליה ושוודיה. השגריר הבריטי מת'יו רייקרופט הדגיש כי ארצו מסתייגת לחלוטין מההצהרה של טראמפ. "אנו מתייחסים למזרח ירושלים כאל חלק מהשטחים הפלסטיניים הכבושים", אמר. "ההחלטה האמריקאית אינה מסייעת לשלום באזור". 
 
הוא סיים את דבריו בהבהרה שהשגרירות הבריטית מוצבת בתל אביב ואין כל תוכנית להעבירה משם. הוא קרא לארה"ב להזדרז ולהציג את תוכנית השלום שלה. שגריר ישראל באו"ם דני דנון הציג העתק של מטבע עתיק שהתגלה בהר הבית ופנה אל חברי המועצה: "על המטבע הזה, מימי בית המקדש השני, מוטבעות המילים 'ירושלים קדושה'. ירושלים מופיעה בתנ"ך 660 פעמים ויהודים פונים אליה שלוש פעמים ביום כדי להתפלל".
 
דנון קרא לשאר המדינות החברות באו"ם להצטרף לארה"ב ולהכריז על ירושלים כבירת ישראל ולהעביר את שגרירותיהן אליה. על ההחלטות באונסק"ו נגד ישראל אמר בעברית: "זו חוצפה".