שינוי מגמה בתקשורת הסעודית? העיתונים בממלכה המזרח־ תיכונית – המנהיגה החדשה של העולם הערבי - הצניעו את העימותים של הפלסטינים בימים האחרונים עם כוחות צה"ל ונקטו קו מתון, תוך שהם לא מציינים באף מקום שההרוגים הפלסטינים בעימותים הם “שהידים". אחד מהם אף הגדיל לעשות כאשר לימד את קוראיו מה זה ציונות. 
 
“וושינגטון יצרה משבר חדש עם הרשות הפלסטינית" - זו הייתה הכותרת הראשית בעיתון “אל־חיאת" הלונדוני שבבעלות סעודיה. בכותרת המשנה נכתב ש"הבית הלבן קובע שקיר אל־בוראק (השם המוסלמי של הכותל המערבי – י"ע) הוא ישראלי", וצוינו איומי ליברמן על אבו מאזן ו"יום הזעם" הנוסף שיחול מחרתיים. הידיעה כוללת את הצהרת דובר יו"ר הרשות הפלסטינית נביל אבו רודיינה, שלפיה “לא נקבל שום שינוי במעמד ירושלים הכבושה מ־1967".
 
בעיתון זה כותב העיתונאי המצרי בשיר עבד אל־פתאח כי למרות הביקורת המוצדקת לגבי החלטת טראמפ בעניין ירושלים, יכול להיות שזה דווקא דבר מועיל, ומדגיש כי הקריאות המוסריות להוציא את וושינגטון מתהליך השלום אינן במקום, ויש לנצל את הביקור הראשון השבוע באזור של סגן הנשיא האמריקאי מייק פנס כדי לקדם את תהליך השלום. בגרסה הסעודית של עיתון זה, הכותרת הפכה למשנית.
 

העיתון “א־שארק אל־אווסט" הלונדוני, גם הוא בבעלות סעודית, מביא את סיפורו של הכותל המערבי בעמוד הראשי, אך לא בכותרת הראשית. “מתיחות מחכה לפנס בירושלים ביום רביעי", נכתב בו. “הפלסטינים מדגישים את זכותם בקיר אל־בוראק, במקביל לקבירת הרוגי יום השישי". בתמונה נראית ילדה פלסטינית ממתינה למעבר שלה למצרים במעבר רפיח.
 
בעמוד השלישי בעיתון מרחיבים על יום הזעם, וגם מביאים ידיעה קצרה על החשיבות של הכותל המערבי בעיני היהודים והפלסטינים. הפלסטינים, כך מספרים בעיתון, מתייחסים אל הקיר כאל חלק ממסגד אל־אקצא, ואילו היהודים מתייחסים אליו כאל חלק מבית המקדש שנחרב. בעמודי הדעות מככבת איראן, כולל האסטרטגיה האמריקאית החדשה להתעמת עם “החורבן של טהרן" באזור. אף לא מילה אחת נאמרת בו על סוגיית הכותל המערבי.

עימותים ברמאללה. צילום: רויטרס
עימותים ברמאללה. צילום: רויטרס
 
העיתון הסעודי “עוקאז" מתעלם בעמודו הראשי מהודעת הבית הלבן בעניין הכותל המערבי. “הממשל האמריקאי מכיר בזכותה של סעודיה לעצור את האיום האיראני", נכתב בכותרת הראשית. “איראן הולכת ומתגמדת, והסוכנים שלה (החותים בתימן – י"ע) נופלים". עניין ירושלים והכותל המערבי מובאים לראשונה בעמודי הדעות, ובהם מופיעה גם תמונה של מפגין פלסטיני עם הכיתוב: “מפגין פלסטיני משתמש ברוגטקה במהלך עימותים עם הכוחות הישראליים ליד מחסום ישראלי בעיר רמאללה בגדה המערבית אמש, במחאה על החלטת הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ להעביר את השגרירות לירושלים".

בעמוד 18, בכותרת משנית, נראית תמונתה של אמו של הרוג פלסטיני עם הכיתוב: “אמו של הפלסטיני מוחמד אמין, שנהרג לאחר שדקר חייל ישראלי, מחבקת את גופתו במהלך הלווייתו ליד חברון". בידיעה עצמה נכתב: “לאחר רעידת האדמה של ירושלים, וושינגטון מסלימה: אל־בוראק הוא חלק מישראל; מועצת הביטחון דנה בביטול החלטת טראמפ בעניין ירושלים".
 

"תנועה פוליטית יהודית"
 
גם העיתון הסעודי “א־ריאד" מתעלם מהכותל ומירושלים בעמודו הראשי, ולראשונה מובאת הסוגיה בעמוד 14, שם מדגישים כי “הקהילה הבינלאומית דוחה את ההחלטה של טראמפ ומביאה את ההכרעה למועצת הביטחון", עם אפשרות שההצבעה תהיה היום. בידיעה באותו עמוד מציינים את העובדה ששייח’ים במוסד אל־אזהר המצרי מעלים על נס את עמדתו של המלך סלמאן בהגנה על ירושלים כעיר ערבית־אסלאמית. 
 
כותרות רבות בעיתון זה מתייחסות בעיקר לסוגיית החותים בתימן, הסכנה האיראנית וחיזבאללה ש"הופך את לבנון לאיראנית", וגם – כמו ביתר העיתונים – הקריאה של המלך סלמאן לכל אזרחי הממלכה להתפלל היום את “תפילת הגשם". העיתון “אל־מדינה" מתעלם בכותרת הראשית מההצהרות האמריקאיות. אולם בעמוד 11 מלמד העיתון את קוראיו מה זו ציונות: “ציונות היא תנועה פוליטית יהודית, שהופיעה במרכז ובמזרח אירופה בסוף המאה ה־19 וקראה להגירת היהודים לאדמת פלסטין, בטענה כי מדובר באדמת האבות (ארץ ישראל - י"ע), וכדי למנוע התבוללות היהודים בחברות אחרות ולהשתחרר מעול האנטישמיות והדיכוי בתפוצות. לאחר תקופה דרשו מנהיגי התנועה להקים מדינה בפלסטין שהייתה חלק מהמדינה העותמאנית". 
 
בעמוד המקביל מדווחים על סולידריות בינלאומית עם ירושלים וגינוי להודעת טראמפ, ומופיעה ידיעה קצרה על הצעה לדחות את החלטת הנשיא האמריקאי בעניין ירושלים. גם העיתון “אל־יום" הסעודי מתעלם בכותרת הראשית שלו מסוגיית ירושלים והכותל. הסוגיה הפלסטינית מוזכרת בעמוד האחרון של המוסף בכותרת בעלת נימה אופטימית: “הממשלה הפלסטינית: השלום עובר דרך השער של העם שלנו".