ממשלו של ברק אובמה, במסגרת מאמציו לחתור להסכם גרעין בין איראן והמעצמות, ניטרל את מאמצי רשויות החוק האמריקאיים לפגוע בנתיב הברחת הסמים של חיזבאללה, גם כאשר ארגון הטרור הלבנוני בחסות איראנית הבריח קוקאין לתוך ארה"ב, כך עולה מתחקיר מקיף של האתר "פוליטיקו" שהתפרסם היום (שני).   

המבצע של רשויות החוק בארה"ב, שכונה "פרויקט קסנדרה", הושק ב-2008 לאחר שהמנהל לאכיפת סמים בארה"ב (DEA) צבר ראיות לכך שחיזבאללה הפך מארגון פוליטי וצבאי במזרח התיכון לארגון פשע בינלאומי, שחלק מהחוקרים האמינו כי הוא מרוויח מיליארד דולר בשנה מסחר בסמים ונשק, הלבנת הון ופעילויות פליליות אחרות. 
במהלך שמונה השנים הבאות השתמשו הסוכנים האמריקאים שעבדו במתקן של סודי ביותר בשנטילי, וירג'יניה, בהאזנות סתר, במבצעים סמויים ובמידעים כדי למפות את הרשתות הבלתי חוקיות של חיזבאללה, בסיוע 30 סוכנויות ביטחון אמריקאיות וזרות.

נשיא איראן רוחאני במצעד צבא. צילום: רויטרס
נשיא איראן רוחאני במצעד צבא. צילום: רויטרס

הם עקבו אחר משלוחי קוקאין, חלקם מאמריקה הלטינית למערב אפריקה, לאירופה ולמזרח התיכון, ואחרים דרך ונצואלה ומקסיקו לארצות הברית. הם עקבו אחר הנהר של המזומנים המלוכלכים, שהולבנו, בין שאר הטקטיקות, על ידי רכישת מכוניות אמריקאיות ומשלוחן לאפריקה. בסיועם של כמה עדים מרכזיים ששיתפו פעולה, הם עקבו אחר נתיב ההברחות שהגיע, כך הם האמינו, עד החוג הפנימי ביותר של חיזבאללה ושל איראן המממנת שלו. 
על פי התחקיר, משרד המשפטים האמריקאי דחה את בקשותיהם של ראשי פרויקט קסנדרה ורשויות אחרות להגיש כתבי אישום נגד שחקנים מרכזיים בפרשה, כגון שליח בכיר של חיזבאללה לאיראן, בנק לבנוני שכביכול הלבין מיליארדי דולרים מרווחי הסמים, וכן פעיל מרכזי בתא ארה"ב של כח אל-קודס האיראני. מחלקת המדינה אף דחתה ניסיון לפתות דמויות מרכזיות בפרשה להגיע למדינות בהן הן יכלו להיעצר. 
"זו הייתה החלטה של מדיניות, החלטה שיטתית", אמר דויד אשר, מומחה כלכלה שנשלח מטעם הפנטגון לסייע בהקמה ופיקוח על פרויקט קסנדרה. "הם ממש קרעו לגזרים את כל המאמץ הזה, שעלה המון כסף והשקעה ענקית, וזה החלטה שהתקבלה מלמעלה למטה".