גולה פוליטי נגד אסיר: הבחירות לפרלמנט האזורי שייערכו היום בקטלוניה מהוות תקדים מבחינות רבות. כזכור, הבחירות הוקדמו על ידי הממשל המרכזי במדריד בעקבות פיזור הפרלמנט הקודם, לאחר הדרמה של הכרזת העצמאות של חבל קטלוניה בסוף חודש אוקטובר. בסיומה של אותה הכרזה נעצרו רבים מחברי ממשלת קטלוניה, שחלקם עדיין שוהים מאחורי סורג ובריח.



דרמה נוספת שהתרחשה באותו אירוע הייתה בריחתו לבלגיה של הנשיא המודח, קרלס פוג'דמון, עם ארבעה מחברי ממשלתו, מחשש כי ייעצרו על ידי הרשויות במדריד. הסקרים מנבאים לשלוש המפלגות הגדולות כ־30 מושבים כל אחת מתוך 145 חברי פרלמנט. שתיים מהמפלגות הללו הינן בדלניות והשלישית תומכת בספרד מאוחדת. מכיוון שאחת מהמפלגות לא תזכה ככל הנראה ברוב מוחלט, לפניהן עוד דרך ארוכה ומייגעת בניהול משא ומתן להרכבת קואליציה.



לא ברור כיצד מגעים אלו יתנהלו, בין היתר משום שבראשה של אחת המפלגות הגדולות, "אסקרה רפובליקנה", המפלגה הבדלנית, עומד סגן הנשיא לשעבר אוריול יונקראס, שנמצא בכלא הספרדי. במהלך הקמפיין המתוח, שיגר יונקראס מתא הכלא שלו מכתבים והקלטות, שהושמעו באסיפות הבחירות של המפלגה. גם הנשיא המודח פוג'דמון, שהקים מפלגה חדשה בשם "חונטה פר קטלנה" (יחד למען קטלוניה), התנהל מול בוחריו באמצעות אמצעים טכנלוגיים בעיקר. בשבועות האחרונים נהג פוג'דמון לעודד ולהמריץ את בוחריו באמצעות שיחות ועידה בוידאו.



קרלס פוג'דמון. צילום: רויטרס



אף שלא צפויה כאמור הכרעה חד־משמעית בזהות המנצח בבחירות היום, כבר כעת ברור כי המתמודדים ניצלו את הקמפיין שלהם כדי לנגח את ראש הממשלה מריאנו ראחוי, שממשלו כונה על ידם "יורשי הגנרל פרנקו", כאשר האיחוד האירופי זכה לגינויים אף הוא בטענה כי הוא מורכב "ממשתפי פעולה". בנאומיו, האיץ פוג'דמון להצביע נגד הדיכוי ועבור מפלגתו כדי "להחזיר לשלטון את הממשלה החוקית". נאומו המרכזי שודר במקביל ב־50 ערים.



למרות הרטוריקה המתלהמת, המפלגות החזקות לא הציגו במצע שלהן את סוגיית הפרישה החד־צדדית מיתר ספרד, אלא הודיעו כי בכוונתן "לבנות מחדש את הרפובליקה תוך כדי משא ומתן עם השלטון הספרדי". המפלגה המובילה הנוספת, "הסיודאדאנוס", שתומכת באחדות, נהנית מיתרון קל בסקרים.


על פי ההערכות, שיעור ההצבעה בבחירות היום עשוי לשבור שיאים ישנים, כאשר הסוקרים טוענים כי כ־80% מבעלי זכות הבחירה צפויים להגיע לקלפיות.