כחודשיים אחרי שהחל מבצע המעצרים הנרחב בערב הסעודית, נראה כי יוזמתו של יורש העצר הטרי של הממלכה, מוחמד בן סלמאן, למיגור השחיתות נושא פירות ראשונים. עיתון הוול סטריט ג'ורנל האמריקאי דיווח הערב (ראשון) כי ערב הסעודית החלה בשחרור עשרות עצורים, בהם שרים בכירים ונסיכים, וזאת על פי ההערכה לאחר שהמשוחררים חתמו על הסדרי תשלום בעד חירותם.



אחד מברי המזל ששוחררו בשבוע האחרון, הוא איברהים אל עסאף, לשעבר שר האוצר של הממלכה וחבר דירקטוריון ענקית הנפט ואחת מהחברות הגדולות בעולם - ארמקו. נגד אל עסאף נטען כי הוא מעל בכספי פרויקט בניית המסגד הגדול במכה וניצל את מעמדו הרם לטובתו הפרטית. "כולם שילמו כדי לצאת מהכלא", אמר בכיר בממשלה הסעודית לעיתון האמריקאי, והוסיף ששוחררו לפחות 20 מהעצורים.



לא ברור גורלו. בן טלאל. צילום: רויטרס
לא ברור גורלו. בן טלאל. צילום: רויטרס



הסכום תמורת שחרור: שישה מיליארד דולר



כזכור, בתחילת נובמבר הודיע יורש העצר הסעודי על הקמת ועדה נגד שחיתות וכבר באותו הערב נעצרו עשרות נסיכים ואנשי עסקים ברחבי הממלכה בעקבות חשדות כי הם מעלו בכספי ציבור בממלכה. בין העצורים היה גם המיליארדר ואליד אל טלאל,שבשלב זה לא ברור אם שוחרר ונטען כי הממלכה דורשת ממנו סכום של שישה מיליארד דולר בתמורה לחירותו. 



בכתב האמנה לוועדה כתב מלך סעודיה, סלמאן אאל סעוד, כי "לאור גילויים על ניצול בידי חלק מחלשי האופי, ששמו את האינטרסים שלהם מעל לאינטרס הציבורי וצברו כספים לעצמם, לקחנו לעצמנו את האחריות, בשל המחויבות שלנו למולדת ולאזרחיה, להקים ועדה שמטרתה להילחם בשחיתות, לזהות פשעים כלכליים, עבירות, עבריינים וישויות המעורבים בשחיתות ציבורית.



עם זאת, קולות בממלכה ומחוצה לה טענו כי מטרת המעצרים לא הייתה מלחמה בשחיתות, אלא ניסיון לחזק את מעמדו של בן סלמאן בדרך לרשת את אביו, ובנוסף לכך אמצעי לסחוט כספים מידי עשירי הממלכה וזאת כדי למלא את קופתה המתדלדלת.