נשיא גואטמלה, ג'ימי מוראלס, כתב הלילה (שני) בחשבון הפייסבוק שלו כי יעביר את השגרירות של מדינתו מתל אביב לירושלים. עוד כתב הנשיא כי ההחלטה נתקבלה אחרי שיחה שקיים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. כמו במקרה של העברת השגרירות, גואטמלה היתה המדינה השנייה שהכירה בישראל לאחר הקמתה, אחרי ארצות הברית. 



מודי אפרים, סמנכ"ל אמריקה לטינית במשרד החוץ, אמר בגלי צה"ל כי "בשנים האחרונות, ובעיקר מאז שמוראלס נבחר לנשיאות ב-2016, התחזקו היחסים בין המדינות. הוא הגיע לישראל, אנחנו שלחנו משלחות של מומחים לחקלאות והם שלחו אנשים להשתלמויות כאן". לדבריו בשבועות האחרונים, לאחר נאומו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, נעשו פניות לגואטמלים, גם דרך אגודת הידידות הפרלמנטרית, ואתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם מוראלס וביקש ממנו להצהיר על העברת השגרירות".



ההחלטה מתקבלת ארבעה ימים לאחר שהאו"ם אישר, ברוב גדול, את ההחלטה המתנגדת בהכרה בירושלים כבירת ישראל. כזכור, נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ איים בקיצוץ הסיוע כלכלי למדינות שיצביעו בעד הצעת ההחלטה באו"ם נגד החלטתו להכיר בירושלים כבירת ישראל. למרות זאת, בהצעה תמכו כ-128 מדינות, תשע מדינות התנגדו ו-35 נמנעו. המדינות שהתנגדו בהצבעה היו ארה"ב, טוגו, פלאו, איי מרשל, מיקרונזיה, נאורו, גואטמלה, הונדורס וישראל.



שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי נשאה נאום תקיף בעצרת הכללית וחזרה על האיום בפני המדינות שיתמכו בביטול הכרזת טראמפ. "לא הבנתי איך ישראל הסכימה להישאר באו"ם אחרי כל ההתקפות שספגה, ואז הבנתי שישראל נשארה כי היא רוצה להגן על עצמה", אמרה, "אבל היא נשארה גם כי היא תומכת בחופש ובזכויות אדם. מה שהאו"ם אמור לקדם. ארה"ב תזכור את ההצבעה הזאת כשיבקשו מאיתנו לתרום לאו"ם וכשכל מיני מדינות יתקשרו אלינו כדי שנסייע להן. ארה"ב תעביר את השגרירות לירושלים וכי זה הדבר הנכון לעשות. שום הצבעה לא תשנה את זה".
 

מיד לאחר נאומו של הנשיא טראמפ בדבר ההכרה בירושלים כבירת ישראל, הצהירו מספר ראשי מדינות על רצונם להעביר את השגרירויות שלהם לירושלים. בין המנהיגים שהצהירו על כך נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, ומדינה ממזרח אירופה. רק לפני שלושה ימים הודיע יו"ר הפרלמנט הרומני, ליביו דראגנה, כי "אנחנו חושבים שעל רומניה להעביר לירושלים את שגרירותה". בהצהרה הרשמית נכתב כי "על המדינה ללכת בעקבות ארצות הברית בעניין ההכרה בעיר".