האיחוד האירופי נכנס לשנת 2018 כשעננה של חוסר ודאות מרחפת מעליו ומעל רבות מהמדינות החברות. השנה הנוכחית סיפקה התקדמות חסרת תקדים במהלכים לחיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני, ייתכן בדרך להקמת צבא אירופי משותף, וגם נבלם הגל הלאומני שממנו חששו בכירי האיחוד, אולם השנה הקרובה תמשיך לספק אתגרים רבים. 
 
הסוגיה המרכזית שתמשיך להעסיק את ראשי האיחוד תהיה הברקזיט, כאשר שעון החול מתקדם במהירות לעבר מרץ 2019, אז אמור להסתיים תהליך המשא ומתן על הפרישה הבריטית. אף שהצדדים סיכמו כי נרשמה “התקדמות מספקת" בסוגיות של הגבול בצפון אירלנד, מעמד אזרחי האיחוד בבריטניה והחוב הבריטי לאיחוד, עדיין צריך למלא את ההסכם בתוכן. בקרוב יחלו הצדדים לדון בהסכם סחר, וגם כאן נציגי האיחוד לא צפויים לעשות חיים קלים בכלל לממשלה הבריטית, שעדיין זקוקה לאישור חברי הפרלמנט בתום התהליך. 
 
ראשי האיחוד הביעו תקווה כי הפרישה הבריטית דווקא תסייע לחיזוק האחדות בין המדינות החברות כדי לקדם את הגוש לדרך חדשה, אבל ישנן לא מעט מהמורות בדרך. החודש הודיעה הנציבות כי היא פותחת בהליכים נגד פולין בעקבות צעדי חקיקה שפוגעים בחופש של מערכת המשפט, אולם היא ככל הנראה לא תצליח להטיל עליה את הסנקציה הקשה ביותר של השהיית זכויות ההצבעה, מאחר שיש צורך בתמיכה פה אחד של כל המדינות האחרות. הונגריה, בעלת בריתה הקרובה של פולין, שגם בה שולטת ממשלת ימין לאומנית, כבר הודיעה שהיא לא תצביע בעד צעדי הענישה. 
  
תרזה מיי. צילום: רויטרס
תרזה מיי. צילום: רויטרס


שתי מערכות בחירות מסקרנות, שצפויות להשפיע על עתיד האיחוד, ייערכו השנה באירופה. בחודש מרץ ילכו אזרחי איטליה לקלפיות, והסקרים הנוכחיים צופים כי לא תהיה הכרעה ברורה בין המפלגה הפופוליסטית “חמישה כוכבים", שנחשבת לבעלת עמדות סקפטיות ביחס לאיחוד, לבין הגוש הימני שמורכב ממפלגת “פורצה איטליה" של סילביו ברלוסקוני, הליגה הצפונית ומפלגת “אחי איטליה".
 
חודש לאחר מכן, באפריל הקרוב, תיערך ההצבעה לפרלמנט ההונגרי. אם ראש הממשלה ויקטור אורבן יוביל את מפלגת פידס לניצחון נוסף כפי שמראים הסקרים, הוא לא יוכל רק לקדם עוד חוקים שעלולים לערער את יציבות הדמוקרטיה במדינה, אלא גם יקבל מנדט מחודש לעמוד מול ראשי האיחוד, בעיקר בכל הנוגע לסוגיית ההגירה. 

ויקטור אורבן. צילום: ג'ק טיילור, גטי אימג'ז
ויקטור אורבן. צילום: ג'ק טיילור, גטי אימג'ז

 
גם שאלת הלאומנות צפויה להמשיך להטריד את מקבלי ההחלטות באירופה. תוצאות הבחירות בקטלוניה הראו כי המאבק בין הבדלנים לבין הממשלה המרכזית במדריד עדיין רחוק מלהסתיים, ועדיין לא ברור מי יהיה הראשון שירד מהעץ. בצרפת, הלאומנים בקורסיקה ינסו לנצל את הרוב שקיבלו בפרלמנט המקומי החדש על מנת לזכות בעוד זכויות אוטונומיות, ואילו בבריטניה עלולות שיחות הברקזיט להשפיע גם על תחושות הבדלנות בסקוטלנד ובצפון אירלנד. 
 
שאלה גדולה שעדיין לא נפתרה היא מה יהיה מעמדה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, האישה החזקה ביותר של האיחוד האירופי מאז 2006. כבר יותר משלושה חודשים לא מצליחה מרקל להקים קואליציה חדשה, וכעת היא מנסה לקיים שוב הידברות עם הסוציאל־דמוקרטים, שותפיה בממשלה הקודמת שהצהירו מאז הבחירות כי יישארו באופוזיציה, כדי להימנע מהקמת ממשלת מיעוט או מהליכה לבחירות שמהן ירוויח הימין הקיצוני. מרקל חלשה פוליטית תשפיע באופן ישיר לא רק על גרמניה, אלא על כל האיחוד, והשאלה אם יהיה מי שיוכל להיכנס לנעליה הגדולות.