על רקע המחאות שפרצו ברחבי איראן נגד השחיתות השלטונית ויוקר המחיה במדינה, הנשיא חסן רוחאני צפוי לפנות למפגינים בנאום שיישא במהלך ישיבת ממשלתו הערב, כך לפי דיווחים בתקשורת האיראנית. בתוך כך, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס היום (ראשון) בחשבון הטוויטר שלו להפגנות נגד השלטון והזהיר כי מדינתו תבחן את התנהלות המשטר בטהרן ותעקוב אחרי הפרות זכויות אדם בטיפול בהן.



בציוץ כתב טראמפ: "הפגנות גדולות באיראן. האיראנים מתחילים להבין שהכסף שלהם נגנב ומבוזבז על טרור, ונראה שהם לא יקבלו זאת עוד. ארצות הברית תעקוב בעין בוחנת אחר הפרות זכויות אדם".



בתוך כך, כלי תקשורת במדינה דיווחו בשעות האחרונות על חסימה מאסיבית של כל הרשתות החברתיות, שמשמשות את המפגינים להפצת סרטונים ועדכונים מרחבי המדינה. התקשורת האיראנית מעריכה כי לפחות 35 מיליון אזרחים משתמשים באינסטגרם, וקרוב ל-40 מיליון מיליון משתמשים בטלגרם. זאת, מאחר וקל יותר להשתמש ברשתות חברתיות אלה באמצעות הטלפונים הניידים.



עוד על פי הדיווחים במדינה השיעית, שישה מנהלי אפליקציית המסרים טלגרם נידונו לשנתיים עד שש שנים בכלא. מדובר בשישה מנהלים שנעצרו במרץ 2017, בחשד לפגיעה בביטחון הלאומי של איראן. הם הורשעו במה שמכונה "בית הדין של המהפכה".



ההפגונת באיראן. צילום: AFP



סגן מושל מחוז לורסטן באיראן, חביבולה חוג'סטופור, טען מוקדם יותר היום כי מאחורי ההפגנות שפרצו ברחבי איראן עומדים גורמים זרים ו"אויבי המהפכה". בראיון לטלוויזיה הממלכתית באיראן התייחס חוג'סטופור להפגנות בעיר דורוד וטען כי "התנגשויות אלימות התרחשו בהפגנה הלא חוקית בעיר דורוד ולצערנו שני אנשים נהרגו", עוד הוסיף המושל ואמר כי "המשטרה וגורמי הביטחון לא פתחו באש, ומצאנו ראיות למעורבות של מתנגדי המהפכה, כופרים וסוכנים זרים בין המפגינים".

במקביל, אתר המזוהה עם הרפורמיסט, ראש הממשלה לשעבר מיר חוסיין מוסאווי שהתפרסם במחאות 2009,. מאשים את משמרות המהפכה כעומדים מאחורי המחאות, במטרה לפגוע בנשיא רוחאני. על פי פרסומים שונים, אימאם מסגד בכיר במשהד, אחמד עלם אל-הודא, שם החלה המחאה האחרונה, נקרא להתייצב במועצת לביטחון לאומי, על רקע "מעורבותו בהתססת הרוחות בקרב הציבור, שהביא אותם לצאת להפגנות". מלשכתו של אל-הודא הכחישו את הדיווח.