ההפגנות ברחבי איראן, שהחלו ביום חמישי שעבר בארבע ערים, התפשטו ל־70 ערים ביום ראשון. בתגובה חסם המשטר את האינסטגרם והטלגרם במדינה ואיים לנקוט "יד ברזל" נגד המחאות. בכל מהמקומות דווח על ירי של כוחות המשטר נגד המפגינים. בהפגנות, שפרצו בשל המצב הכלכלי הקשה ברפובליקה האסלאמית, עלו קריאות כגון "מוות לדיקטטור", בהתייחס אל המנהיג העליון אייתוללה עלי חמינאי. תמונותיו של חמינאי נקרעו בהפגנות שנערכו בבנדר עבאס, שיראז ואספהאן. בנוסף לכך קרעו מפגינים תמונות של ראש "כוח אל־קודס" במשמרות המהפכה, גנרל קאסם סולימאני.



פעילים פרסמו אתמול בטוויטר סרטונים שבהם נראים מפגינים בעיר באנה, במחוז כורדיסטן שבמערב איראן, ובהם נראים מפגינים מיידים אבנים לעבר משרדי הממשל, מבעירים צמיגים וקוראים קריאות נגד המשטר. רבים הפגינו בעיר כרמנשאה ש"אינתיפאדת הרעב" החלה בה כבר ביום השני למחאות. המוחים קראו קריאות בגנותו של חמינאי. אמש דווח כי מפגינים החלו לצעוד לכיוון משכנו של הנשיא רוחאני, וכוחות משמרות המהפכה סגרו את האזור לתנועה. עוד דווח כי בוצעו כ־200 מעצרי מנע.



נשיא איראן חסן רוחאני הגיב אמש לראשונה על גל המחאה: “מותר לאנשים להפגין, ואנחנו חייבים לשפר את המצב הכלכלי של אזרחינו”. לדבריו, “ההפגנות והמחאה הן זכויות של העם, אבל אסור שהן יגיעו לכדי אלימות”. כן הוסיף, “העם האיראני חופשי להביע את דעתו, אך עליו לשים לב איך יעשה זאת. הממשלה לא תשתוק על מעשי הוונדליזם נגד מוסדות ציבוריים. על מוסדות המדינה להכין את הקרקע לביקורת ולמחאות בצורה חוקית”. עוד אמר, “לא התייחסנו לעם שלנו בצורה ברורה ושקופה. אתמוך בהם בעתיד”.



הנשיא האיראני התייחס גם לדבריו של נשיא ארה”ב דונלד טראמפ וטען, “מי שקרא לעם האיראני טרוריסטים, אינו יכול להיות סימפטי אליהם". אמש צעדו מאות מפגינים לעבר ביתו של רוחאני, ונחסמו. בנוסף, משמרות המהפכה ביצעו מעצרי מנע של 200 בני אדם.




בימים האחרונים נרשמו באיראן תקלות ברשת האינטרנט והסלולר ובאפליקציית הטלגרם, אמצעי התקשורת העיקרי של המוחים. רהא אזאד, צלמת סוכנות הידיעות TPS, המתגוררת בטהרן, סיפרה בשיחה טלפונית על הקשיים בהעברת חומרים מההפגנות המתרחשות בעיר. "כמו בכל פעם כשמתרחש באיראן משהו נגד המשטר או משהו שיכול לגרום להפיכה, מפעילים עלינו את הפילטר שחוסם את האינטרנט ומשבש את קליטת הערוצים מחוץ לאיראן", אמרה.



סוכנות הידיעות איסנ"א דיווחה בשעות אחר הצהריים כי הטלגרם והאינסטגרם יצאו מכלל שימוש בטלפונים הסלולריים כי אפשר להשתמש באפליקציות הללו רק באמצעות מחשבים ביתיים. התקשורת האיראנית מעריכה כי לפחות 35 מיליון מאזרחיה משתמשים באינסטגרם וקרוב ל־40 מיליון משתמשים בטלגרם. זאת מאחר שקל יותר להשתמש ברשתות חברתיות אלה באמצעות הטלפונים הניידים.


במקביל, השלטונות באיראן ממשיכים להדק את הפיקוח על פעילים ברשתות החברתיות. שישה מנהלי דפי טלגרם נידונו לשנתיים עד שש שנים בכלא. על פי הדיווחים, הם נעצרו במרץ 2017, בחשד לפגיעה בביטחון הלאומי של איראן והורשעו "בבית הדין של המהפכה".



המשטר נתלה בתיאוריית קונספירציה



המשטר האיראני נתלה בתיאוריית הקונספירציה בכל הנוגע למחאות. סגן מושל מחוז לורסטן, חביבולה חוג'סטופור, טען אתמול כי ההפגנות הן מזימה ציונית אמריקאית וכי מאחורי ההפגנות שפרצו ברחבי איראן עומדים גורמים זרים ו"אויבי המהפכה".



בראיון שהעניק לטלוויזיה הממלכתית בארצו התייחס חוג'סטופור להפגנות בעיר דורוד שבמחוז כורדיסטן: "התנגשויות אלימות התרחשו בהפגנה הלא חוקית בעיר דורוד, ולצערנו שני אנשים נהרגו". יש לציין כי בדיווחים אחרים נמסר על ארבעה הרוגים בעיר. הוא הוסיף וטען, "המשטרה וגורמי הביטחון לא פתחו באש. מצאנו ראיות למעורבות של מתנגדי המהפכה, כופרים וסוכנים זרים בין המפגינים". גם ראש עיריית טהרן, מוחסן האשמי רפסנג'אני, מתח ביקורת על "מחאת האיראנים ויציאתם לרחובות", וקרא להם "למחות בדרכים חוקיות".



לעומת זאת אתר המזוהה עם הרפורמיסט, ראש הממשלה לשעבר מיר חוסיין מוסאווי, שהתפרסם במחאות 2009, האשים את משמרות המהפכה כמי שעומדים מאחורי המחאות במטרה לפגוע בנשיא רוחאני.



נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס בחשבון הטוויטר שלו להפגנות באיראן וכתב: "הפגנות גדולות באיראן. האיראנים מתחילים להבין שהכסף שלהם נגנב ומבוזבז על טרור, ונראה שהם לא יקבלו זאת עוד. ארה"ב תעקוב בעין בוחנת אחר הפרות זכויות אדם".