לאחר ששר התחבורה ישראל כ"ץ איחל "בהצלחה למפגינים באיראן", ועל רקע דברי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לפיהם "העם האיראני סוף סוף נוקט פעולה נגד הברוטליות והשחיתות של המשטר", תקף הערב (רביעי) נשיא צרפת עמנואל מקרון את הלך הרוח במדינות. לדבריו, "הדברים שנשמעים בארה"ב, ישראל וסעודיה נגד איראן עלולים להוביל אותנו למלחמה".



המנהיג הצרפתי הוסיף כי "מאוד חשוב לשמור על קיום דיאלוג עם טהרן", אך ציין כי "תנאי הכרחי לקראת ביקורי במדינה הוא חזרת הרגיעה בה, שתכבד את החירות של האזרחים".



כזכור, בימים האחרונים ביקר הנשיא אמריקאי את המשטר באיראן, על רקע המחאות שפרצו ברחבי המדינה, כשצייץ כי "כל הכסף שאובמה נתן להם בטיפשות, שימש אותם לטרור והם גם לקחו אותו לכיסם. לאנשים יש מעט מאוד אוכל, אינפלציה גבוהה והם ללא זכויות אדם. ארה"ב משגיחה".



ההפגנות באיראן. צילום: AFP
ההפגנות באיראן. צילום: AFP



שגרירת ארה"ב לאו"ם, ניקי היילי, טענה כי "ההפגנות פרצו באופן ספונטני, הן קורות בכל עיר באיראן. כך נראה עם שמתקומם לאחר שנים ארוכות של דיכוי". לדבריה, "ארה"ב מריעה לאומץ הבלתי רגיל של העם האיראני".



בישראל גם מיהרו להגיב להפגנות הענק, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי "טענתו של הנשיא רוחאני שישראל עומדת מאחורי ההפגנות באיראן היא שקר. לא רק שזה שקר. זה נלעג. שלא כמו רוחאני, אני לא אעליב את העם האיראני. מגיע להם יותר. איראנים אמיצים נוהרים לרחובות. הם חותרים לחופש, לצדק, לחירויות הבסיסיות שנשללו מהם במשך עשרות שנים".



נתניהו תקף גם את משטר האייתולות: "המשטר האכזרי באיראן מוציא עשרות מיליארדי דולרים על הפצת שנאה. הכסף הזה יכול היה לשמש לבניית בתי ספר או בתי חולים. אין זה פלא שאבות ואמהות צועדים ברחובות. המשטר פוחד מהם, מעמו שלו. זאת הסיבה שהם כולאים סטודנטים. זאת הסיבה שהם אוסרים על רשתות חברתיות. אולם אני משוכנע שהפחד לא ינצח. כיוון שהעם האיראני הוא חכם, מתוחכם וגאה. היום, הוא מסכן הכל למען החופש".