הנציב הכללי של אונר"א, פייר קראנבול, הגיב הלילה (רביעי) לקיצוץ האמריקאי בכספי הסיוע לארגון הפליטים הפלסטיני ואמר: "הקיצוץ מאיים על אחד ממאמצי הפיתוח האנושיים המצליחים והחדשניים ביותר במזרח התיכון". מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר כי הוא אינו מודע לכל קיצוץ בסיוע אך הוא "מודאג מאוד" מהאפשרות כי הוא "גורם חשוב ביציבות".



ראש הארגון לשחרור פלסטין, ווסל אבו יוסף, מתח גם ביקורת על המהלך והציג אותו כמאמץ מכוון של ארה"ב לשלול את זכויותיהם של הפלסטינים ולקשור אותו להחלטתו של טראמפ מהחודש שעבר להכיר בירושלים כבירת ישראל.
ההחלטה לקצץ את התקציב עשויה, מצד הפלסטינים, להעצים את הקושי להחיות את שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים ולערער עוד יותר את אמונתם של הערבים שארצות הברית יכולה לפעול כמתווך הגון בין הצדדים.
 

"אונר"א הוכיחה פעם אחר פעם שהיא סוכנות שמנצלת את הסיוע ההומניטרי של הקהילה הבינלאומית לצרכי תעמולה אנטי ישראלית, מנציחה את מצוקת הפליטים הפלסטינים ומעודדת שנאה", אמר דני דנון, שגריר ישראל באו"ם.


"למה אנחנו צריכים לשלם?"

 
לפני כשבועיים כתב טראמפ בטוויטר כי וושינגטון מעניקה לפלסטינים "מאות מיליונים של דולרים בשנה ולא זוכים להערכה או לכבוד". טראמפ הוסיף כי "אם הפלסטינים כבר לא מוכנים לדבר על שלום, למה אנחנו צריכים לתת את כל התשלומים המסיביים האלה?".


מימש את האיום, טראמפ. צילום: רויטרס
מימש את האיום, טראמפ. צילום: רויטרס


כזכור, אמש הודיעה ארצות הברית לארגון אונר"א כי היא מעכבת עשרות מיליוני דולרים מתקציב הארגון, שנמצאים "תחת בחינה מחודשת". על פי מכתב שהעבירה מחלקת המדינה לארגון, יועברו לארגון 60 מיליון דולר מתוך 125 המיליון שתוקצבו לארגון בתחילה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הסכים לא לקצץ את כל התקציב, כפי שתכנן בתחילה, אלא רק את מחציתו, זאת לאור עמדתם של מזכיר המדינה רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס, היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר ועמדת מממשלת ישראל. המהלך הוא מכה נוספת ליחסים בין וושינגטון לרמאללה, זאת לאחר הנאום התוקפני השבוע של אבו מאזן בו תקף את טראמפ ואמר לו "ייחרב ביתך".