שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט, הציג היום (ראשון) לממשלה את הדוח השנתי על מצב האנטישמיות ואמר כי ישנה עלייה משמעותית במספר התקריות האנטישמיות בעולם, בין השאר בשל עליית הימין הקיצוני, גל הפליטים המוסלמים והשימוש ברשתות החברתיות. "אנטישמיות היא הדלק המסוכן שמבעיר את אויבנו מאז ומתמיד. עלינו לוודא שכל יהודי בכל מקום בעולם יכול לחיות את חייו בבטחה ובגאווה", אמר השר בנט.

נפתלי בנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נפתלי בנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפי הדוח, שהוצג לקראת יום השואה הבינלאומי שיצוין ב-27 בינואר, במחצית הראשונה של שנת 2017 הגיע מספר התקריות האנטישמיות בבריטניה לשיא היסטורי, עם עלייה של 78 אחוזים בתקריות של אלימות פיזית כנגד יהודים ובעלייה של 30 אחוזים בסך התקריות.

כמו כן, הודגשו בדוח עליית הימין הקיצוני בגרמניה וזרם הפליטים למדינה כגורמים שהשפיעו באופן שלילי על האוכלוסייה היהודית. "מגמת עלייה במספר התקריות האנטישמיות בגרמניה, בשל עליית הימין הקיצוני והניסיון לשכתוב אירועי השואה והפחתת אחריות העם הגרמני לעבר הנאצי. כמו כן, אנטישמיות מוסלמית בוטה כפי שניתן היה לראות בהפגנות לאחר הכרת ארה"ב בירושלים שכללו קריאות להשמדת ישראל", מציין הדוח.

על פי סקרים שנערכו, למעלה מ-50 אחוזים מהפליטים במערב אירופה מחזיקים בדעות אנטישמיות. המהדורה החדשה של "מיין קאמפף", ספרו של אדולף היטלר, הפכה לרב-מכר בגרמניה, בעוד שבכיר מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" קרא לאנדרטת השואה "אנדרטת הבושה".

התחזקות קואליציית הימין הקיצוני והאלטרנטיבי בארצות הברית שהגיעה לשיאה בצעדת הימין בשארלוטסוויל הודגשה גם היא בדוח, לצד תנועות השמאל הרדיקאלי, אשר המשיכו בתעמולה אנטי ישראלית חריפה, בעיקר בקמפוסים. הדוח השנתי של "הליגה נגד השמצה" מצא כי הייתה עלייה של 67 אחוזים בתקריות האנטישמיות ברחבי ארה"ב בתקופה שבין 1 בינואר ועד ל-30 בספטמבר 2017, בהשוואה עם אותה תקופה בשנה הקודמת.

הדוח ציין גם תוצאות מחקר שערך מכון המחקר PEW בקרב 2000 תושבים בכל אחת מ-18 מדינות במזרח ומרכז אירופה בחודש מאי 2017. 20 אחוזים מהנשאלים לא מעוניינים לקבל את היהודים במדינתם, ו-30 אחוזים לא היו רוצים לקבל את היהודים כשכנים. 22 אחוזים מאזרחי רומניה ו-18 אחוזים מאזרחי פולין היו מעוניינים לשלול את זכותם של היהודים לאזרחות במדינתם.