העיתונים הירדניים המשיכו גם בסוף השבוע לעסוק בהתפתחויות הדיפלומטיות בין ישראל לירדן בעניין תקרית השגרירות בעמאן שהתרחשה ביולי 2017, ובה כזכור מקומי בן 17 דקר מאבטח ישראלי. בתגובה, המאבטח, זיו מויאל, השיב בירי, שהוביל למותם של הדוקר ובעל הדירה. כזכור, לאחר שישראל פרסמה הצהרה שלפיה הגיעה להסכמות עם ירדן בנוגע לתקרית, ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר כי "ישראל הביעה צער על התקרית בירדן ותשלם פיצויים לממשלת ירדן ולא למשפחות ההרוגים". אתמול כזכור דווח, לפי מקורות ישראליים שצוטטו ברויטרס, כי ישראל לא תעמיד לדין את המאבטח מהתקרית, כפי שדרשה ממשלת ירדן.



ב”א־דוסתור” (“החוקה”) העלה חמדאן אל־חאג’ על נס את “עמדתו האיתנה של המלך עבדאללה, שהביאה את ראש הממשלה הישראלי היהיר להתנצל, תוך שמירה על הזכויות של משפחות השהידים הירדנים. כך נסגר תיק השגרירות בעמאן, לפי התנאים הירדניים”.



“כניעת ראש ממשלת ישראל נתניהו ב־18 בינואר 2018 לתנאי המלך עבדאללה מזכירה את כניעתו ב־25 ביולי 1997 למלך חוסיין, בעקבות הניסיון הכושל של המוסד להתנקש בחייו של חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס בעמאן”, כתב הסופר מוחמד דאודיה באותו עיתון. “כאשר החייל הירדני אחמד דקאמסה רצח שבע תלמידות ישראליות באזור אל־באקורה (נהריים – י”ע) ב־13 במרץ 1997, המלך חוסיין הגיע בעצמו כדי להתנצל בפני משפחות הקורבנות בישראל. המלך המנוח לא חגג עם החייל דקאמסה ולא אירח אותו בלשכתו כמו שעשה נתניהו, כאשר אירח את המאבטח ואת השגרירה עינת שלאין, שתמכה בו. זו הייתה קבלת פנים חגיגית, כאילו היה שבוי ששוחרר לאחר מבצע צבאי. המלך המנוח התנהג כמו שמנהיג גדול מתנהג; מנהיג שמנהל ממלכה איתנה ולא ממלכת אשליות. הוא הורה להעמיד לדין את החייל דקאמסה, ונגזרו עליו 20 שנות מאסר בפועל, שאותן ריצה במלואן... במדינת החוק ההאשמית, החוק מבוצע במלואו, ואילו אצל נתניהו מפארים את הרוצח”.



"מהלל את הרוצח". נתניהו מקבל את המאבטח המותקף, צילום: חיים צח, לע"מ
"מהלל את הרוצח". נתניהו מקבל את המאבטח המותקף, צילום: חיים צח, לע"מ



בעיתון “אל־רד” (“המחר”), שחשף את ההסכם בין ישראל לירדן, דווח כי משרד החוץ הישראלי טרם הציע מי יהיה השגריר בעמאן. כמו כן, הובאו שם עמדות המברכות את המלך והממשלה הירדנית על ההישג הדיפלומטי מול ממשלת נתניהו.



במאמר של נידאל מנסור, שפורסם בעיתון זה, נכתב: “ירדן ניצחה את מדינת הכיבוש הישראלי במערכה הפוליטית והמשפטית... ישראל משחקת עם המילים כדי להסתיר את התבוסה שלה. לעתים לשכת נתניהו מפיצה הודעה שבה היא מתעלמת מההתנצלות, ולעתים נתניהו אומר לעיתונאים כי הוא מביע צער בפני ירדן על תקרית השגרירות... אנחנו לא הולכים לרכוש את הסחורה הישראלית... ישראל מדינה שאינה מכבדת את החוק, אך יש בידינו אפשרות לחשב מסלול מחדש ביחסים שסובלים ממשבר ממושך. ירדן מסוגלת להתנגד ולעמוד איתנה נגד כל הזוממים”.



“מדובר בהתנצלות הרשמית הראשונה של ישראל בפני מדינה ערבית, שנולדה בעקבות בחינת האינטרסים שלה לאור ההתפתחויות האחרונות”, כתב ד”ר באסם טוויסי בעיתון זה. “הדוח האסטרטגי הישראלי החשוב ביותר, שהופק על ידי המועצה לביטחון לאומי, מדגיש את הצורך לשמור על היחסים עם ירדן, וכי על ישראל לפתור את המשבר הנוכחי... השיעור החשוב ביותר שיש ללמוד מהמשבר הזה הוא שהדיפלומטיה הירדנית מסוגלת לפעול בעצמאות מסוימת, ויש בידיה אפשרות ללחוץ ולתמרן בסביבה קשה כדי לשרת את האינטרסים של אזרחיה. המשבר טרם הסתיים, שכן אנו ממתינים להעברת תיקי שני מקרי הרצח למסלול המשפטי. השיעור החשוב לא פחות הוא שאת ההתנהלות הפוליטית הירדנית במשבר זה צריך לנקוט גם בסוגיות אחרות הקשורות ביחסים המורכבים של ירדן וישראל”.



“האיתנות הדיפלומטית השיבה את הזכויות של הירדנים”, נכתב ב”א־ראי” (“הדעה”) הירדני על ידי ד”ר עבד אל־חכים אל־קראלה. במאמר מדגיש הכותב כי עמדתה של ירדן לא להחזיר את השגרירה היא אחד הגורמים החשובים שהביאו לניצחון הדיפלומטיה הירדנית. נוכח התגובות ברחוב הירדני, שהעלו ספקות לגבי ההתנצלות הישראלית, הכותב מביא את תגובותיהן של משפחות ההרוגים כדי להראות שהן יודעות יותר ממה שהרחוב הירדני יודע.


במאמר המערכת מדגישים בעיתון שעל הירדנים להיות גאים בהישג הדיפלומטי, שהוביל המלך עבדאללה. “הירדנים, כולל משפחות הקורבנות, הבינו שהמלך לא יוותר על זכויות המולדת והאזרחים. ירדן לא מתמקחת בעניין המשפט הבינלאומי ולא מוותרת על הריבונות ועל זכויות אזרחיה”, נכתב. “היא לא תוותר לאף אחד על הניסיונות להימלט מעונש”. 




העיתונות הירדנית
העיתונות הירדנית



ללא מקלט: אם לא די בקשיים שעמם נאלצים הפליטים מסוריה להתמודד, בימים האחרונים 15 מהם קפאו למוות בעודם מנסים להגיע ללבנון דרך ההרים



סיפורם של הפליטים הסורים, שנמלטו מאימת המלחמה בארצם ללבנון וקפאו למוות בהרים המושלגים, ממשיך לטלטל את העולם הערבי. שלשום איתרו כוחות הביטחון והחילוץ הלבנוניים גופות נוספות, כך שמספר הנספים כתוצאה ממכת הקור הגיע ל־15, ביניהם שלושה ילדים.



עמוד הפייסבוק של “מתאם הפליטים הסורים בלבנון” פרסם תמונה מזעזעת שבה נראים שתי בחורות ופעוט לאחר שמתו מקור באזור הגבול הלבנוני־סורי. בנוסף, כוחות החילוץ איתרו שלושה אנשים ששרדו את הקור העז והועברו לבית חולים באזור בקעת הלבנון. ואם לא די בכך, הרוחות החזקות גרמו להרס של עשרות אוהלים שבהם השתכנו הפליטים הסורים, בעיקר באזור הבקעה.



לפי סוכנות האו”ם לענייני פליטים, מספר הפליטים הרשומים בלבנון עמד בסוף נובמבר 2017 על 997 אלף. על פי הערכות, עשרות אלפי פליטים סורים נוספים אינם רשומים במשרד הפנים הלבנוני. לבנון דורשת מהקהילה הבינלאומית להגיש סיוע מיידי לפליטים שנמלטו מאימת מלחמת האזרחים בסוריה מאז 2011. 




פינוי גופות הפליטים שקפאו בלבנון
פינוי גופות הפליטים שקפאו בלבנון