"הוא לא היה צריך לומר זאת" – כך הגיבו בכירים יהודים וגורמים דיפלומטיים במרכז האו"ם לדיווח הבלעדי שפרסם אתמול העיתונאי בן כספית "מעריב־השבוע", שלפיו שר החוץ לשעבר ג'ון קרי הציע ליו"ר הרשות אבו מאזן "להיות חזק ולא להיכנע לטראמפ". גם מי שידועים כמתנגדיו של דונלד טראמפ אמרו כי העצה שהשיא קרי לאבו מאזן הייתה טעות שאינה הולמת את מי שכיהן כשר חוץ. "הוא צריך לגלות רגישות למשמעויות של הצהרותיו", אמר דיפלומט מערבי בכיר ותיק במרכז האו"ם בניו יורק.  



בכירים יהודים שמכירים מקרוב את קרי אמרו: "הוא עדיין לא סולח לישראל על קריסת מאמצי התיווך שהשקיע במטרה לקדם פתרון מדיני לסכסוך". מנהיג מוערך שעמד בראש ארגון יהודי מרכזי אמר בשיחה עמו: "קרי מאשים את ישראל בכישלון מאמצי התיווך שלו, אבל בשום פנים זה לא מצדיק התערבות מצדו אצל אבו מאזן". 



סימור רייך, פרקליט ידוע בניו יורק, פעיל בקהילה שכיהן בעבר כיו"ר ועידת הנשיאים, אמר אתמול: "זאת לא הייתה העצה הכי חכמה לתת לאבו מאזן. אם היה לו קשר לאבו מאזן, קרי חייב היה לנזוף ביו"ר הרשות על התבטאויותיו הפראיות נגד ישראל ונגד ארה"ב". רייך, הידוע כאחד המתנגדים הבולטים לטראמפ, אמר: "קרי היה צריך לתת ביטוי לעובדה שאבו מאזן איבד באחרונה את הלגיטימיות שלו כשותף רציני למו"מ. חבל מאוד שהוא לא עשה זאת".



דיפלומטים במרכז האו"ם בניו יורק, שנתבקשו להגיב על הפרסום אתמול ב"מעריב־השבוע", הביעו תימהון על הדיווח. "אני לא יודע אם קרי אמר את זה לאבו מאזן מתוך תיעוב לטראמפ או בגלל הטינה שהוא נוטר לישראל על כישלון מאמצי התיווך שלו", אמר דיפלומט ממדינה מערבית מרכזית, המכיר את קרי אישית.



השרה גילה גמליאל אמרה בתגובה: "ניסיונות אבו מאזן לחתור תחת ממשל טראמפ הם ביטוי נוסף לסרבנות הפלסטינית. אבו מאזן נכשל בקריאת המציאות המתהווה במזרח התיכון, ומוכיח שוב שאינו רלבנטי. "הגיעה העת להפנים: אבו מאזן הוא מכשול לשלום”.



בהכנת הידיעה השתתף יניר קוזין