ישראלים בפולין חששו אתמול להגיב על החלטת הפרלמנט בוורשה לאשר את החוק הפולני החדש שאוסר שימוש בביטוי ״מחנות ההשמדה הפולניים״ ואזכור פשעי חלק מהפולנים במהלך השואה. ישראלי המתגורר בעיר הבירה כבר שנים רבות מסר שהוא נמנע מלדבר על ההחלטה "כי לא רוצה להיכנס לכלא".



רוב אלה שפנינו אליהם סירבו להתראיין מחשש כי ימצאו את עצמם על הכוונת של ממשלת פולין. ניסיונות לראיין חלק מחברי הקהילה היהודית נתקלו בתגובות כמו "מעדיפים שלא לדבר ולא להסתבך". מרבית הישראלים הסכימו לומר, שלא לציטוט, כי הם מסכימים עם ההחלטה האוסרת על השימוש בביטוי "מחנות ההשמדה הפולניים", בטענה כי "צריך לזכור שאת השואה ביצעו הגרמנים ולא הפולנים, ולא הוגן להטיל את האחריות לשואה על הפולנים, בפרט כאשר מיליונים מהם נרצחו בשואה".



אחד היחידים שהסכים להתראיין תחת שמו היה ג'ונתן אורנשטיין, מנהל מרכז הקהילה היהודית בקרקוב. לדבריו, "התוצאה של החוק המוצע הזה תהיה לחנוק כל דיון סביב השואה ומה שקרה בפולין הכבושה במהלך מלחמת העולם השנייה. חשוב לציין שפולנים רבים היו גיבורים, ולמרות עונש המוות שהוטל עליהם לאחר מכן, סייעו לשכניהם היהודים בזמן השואה. עם זאת, פולנים רבים התנהגו בצורה רעה והסגירו את היהודים ובכך סייעו לגרמנים. הם עשו זאת רק למטרות רווח או מתוך מניעים אנטישמיים. יש לציין את הגיבורים ולגנות את משתפי הפעולה, אבל החוק הזה מקטין את הסיכוי לכל מחקר מלומד על השואה".



בתוך כך, ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי הגיב אתמול בחשבון הטוויטר שלו לסערה בעקבות הצעת החוק והגן עליה בדבריו. "אושוויץ הוא הלקח המר ביותר שנותר מהדרך שבה אידאולוגיות מרושעות מסוגלת ליצור גיהנום עלי אדמות. יהודים, פולנים וכל הקורבנות צריכים לשמור על הזיכרון של כל מי שנרצח בידי הנאצים. אושוויץ-בירקנאו זה לא שם בפולנית ו'העבודה משחררת' זה לא ביטוי פולני", אמר.



ההחלטה לאסור את אזכור פשעי הפולנים במהלך מלחמת העולם השנייה עוררה זעם רב בקרב יהודי פולין כבר עם הידיעות הראשונות על גיבוש החוק.



ג'ונתן אורנשטיין. צילום: Bartolomeo Koczenasz



בחודשים האחרונים העבירו חלק מראשי הקהילה היהודית ביקורת פומבית על ממשלת פולין בעקבות התגברות הלאומנות וגילויי האנטישמיות מאז נכנסה הממשלה הלאומנית בראשות מפלגת ״חוק וצדק״ לתפקידה בשנת 2015. גם האירועים האחרונים, ובהם גילויי אנטישמיות וגזענות במצעד יום העצמאות הפולני בנובמבר האחרון, יחד עם הדיווח על "חגיגת יום ההולדת להיטלר" שציינו חברי הארגון הניאו־נאצי "גאווה ומודרניות", זכו לביקורת מצד ראשי הקהילה היהודית שדרשו מהממשלה לנקוט צעדים חריפים על מנת לעצור את התופעה.



אחד מחברי הקהילה היהודית אמר אתמול שלא לציטוט: "אנחנו ממש לא מופתעים מהחוק הזה. הממשלה הנוכחית בוורשה עושה הכל על מנת לפנות אל הרגשות של הלאומנים בחברה הפולנית, וכך למעשה הם זכו בבחירות האחרונות. אי אפשר לדעת מה יהיה הצעד הבא שלהם, אבל פולין צועדת בדרך מסוכנת במיוחד בחודשים האחרונים, וכנראה שרק התערבות בינלאומית תצליח לעצור את ההידרדרות. עד לא מזמן חשנו בטוחים בפולין, היום המצב השתנה לחלוטין".