משלחת ישראל לאו”ם ציינה אתמול בטקס חגיגי ובשיתוף ארגון “מצעד החיים” 30 שנה למצעד, בהשתתפות ניצולי שואה ועשרות שגרירים מרחבי העולם.


במסגרת האירוע במרכז האו”ם בניו יורק נפתחה תערוכת “עדות”, המציגה עשרות צילומים מרגשים של ניצולי שואה וסטודנטים שהשתתפו במצעד מאז 1988. הזמרים מירי מסיקה, עמיר בניון ודוד ד’אור ריגשו בביצוע מיוחד של השיר ״האחרון שנשאר” בעברית, באנגלית ובערבית.



“בימים האחרונים אנו עדים לניסיונות לסילוף האמת ולשכתוב ההיסטוריה”, אמר שגריר ישראל באו”ם דני דנון. “דווקא ממטה האו”ם שהוקם בעקבות הטרגדיה הגדולה ביותר שידעה האנושות, עלינו להתנגד לכל מהלך של שינוי פני ההיסטוריה ושכתובה מחדש. בכל יום, ובייחוד ביום זה, חשוב מתמיד לזכור את הנספים ולהנציח את האמת. חובתנו המוסרית להבטיח שההיסטוריה לא תחזור על עצמה”.



פרויקט “מצעד החיים” הבינלאומי נועד להנחיל לדור הצעיר את ההיסטוריה של השואה ולהטמיע לאורה ערכים של סובלנות, קבלת האחר, התנדבות וערבות הדדית. מאז המצעד הראשון, יותר מ־300,000 בני אדם מ־52 מדינות צעדו על פסי הרכבת באורך 3 ק”מ מאושוויץ לבירקנאו. במסגרת “מצעד החיים” מבקרים משלחות בני נוער שונות, יהודים ולא יהודים, בגטאות, באנדרטאות ובמחנות ההשמדה, והסיור מגיע לשיאו במצעד בין אושוויץ לבירקנאו, שבסופו מתקיים הטקס המרכזי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. השנה, נשיא המדינה ראובן ריבלין יוביל את המצעד, ואל משלחתו  הממלכתית יצטרפו לראשונה ראשי מערכות הביטחון בישראל.



נשיאת ארגון “מצעד החיים” פיליס היידמן נשאה דברים באירוע ואמרה: “אל לנו לראות את השואה כאירוע היסטורי, מרוחק, אלא כסמל תמידי של חושך ואפלה. לכן, לימוד השואה ולקחיה הוא תקוות האנושות כולה. למען קורבנות העבר וקורבנות ההווה, אם לא נשכיל להעביר את לפיד הזיכרון לדורות הבאים ברחבי העולם כולו, הלקח לא יילמד”.



יו”ר “מצעד החיים” ד”ר שמואל רוזנמן: ״העברת לפיד הזיכרון של השואה והגבורה דרך הניצולים לבני הנוער הוא המסר העיקרי של מצעד החיים, כפי שבא לידי ביטוי בתערוכת ‘עדות’, המוצגת על ידינו במרכז האו״ם. התערוכה משקפת את הקשר שנוצר עם בני הנוער במפגשים השונים במהלך המסע ומדגישה את מורשתו של אלי ויזל ז”ל, שאמר: 'כשאתה מקשיב לעדות של ניצול שואה אתה הופך לעד בעצמך’".



רוזנמן הוסיף: "דברים אלו תקפים במיוחד בימים אלה. כאשר גלי אנטישמיות גואים בעולם וקבוצות ניאו־נאציות מרימות ראשם, יש חשיבות עצומה לפעילות העברת לפיד הזיכרון לנוער ברחבי העולם”.