נשיא פולין אנדז'יי דודה הודיע היום (שלישי) כי יאשר, בכפוף לאישור בית המשפט החוקתי במדינה, את החוק המכונה "חוק השואה", שעבר ברוב בפרלמנט הפולני לפני כעשרה ימים ועורר סערה גדולה בישראל ובעולם. החוק אוסר על שימוש בביטויים הרומזים כי הפולנים קשורים לפשעים שבוצעו על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה ואף קובע כי מדובר בעבירה פלילית שעונשה עד שלוש שנות מאסר. 



בהצהרה מיוחדת שמסר נשיא פולין, הוא הוסיף כי יפנה לבית המשפט החוקתי כדי לבקש הבהרות, אך זה צפוי לקרות אחרי שהחוק ייכנס לתוקף. אתמול נרשמה החרפה נוספת ביחסים בין פולין לישראל, לאחר שוורשה ביטלה ביקור מתוכנן של שר החינוך נפתלי בנט במדינה, לאחר שהאחרון האשים את אזרחי המדינה באחריות לפשעי הגרמנים. מאז תחילת המשבר הדיפלומטי, נרשמה עלייה בהתבטאויות האנטישמיות בכלי התקשורת בפולין. השגרירה בוורשה אנה אזרי אמרה ביום שישי האחרון כי אנו "תחת מתקפה אנטישמית".


פולני מגלח ליהודי את שערו בפני חיילים גרמנים. צילום: getty images
פולני מגלח ליהודי את שערו בפני חיילים גרמנים. צילום: getty images



האישור של הנשיא היום את החוק עורר כצפוי תגובות זועמות בישראל. ח"כ איציק שמולי אמר: "היום הזה יירשם כיום מביש בהיסטוריה של פולין שנכנסה להיסטוריה כמדינה הראשונה שעיגנה בחקיקה שלה הכחשת שואה. שום חוק מביש לא ימחה את ההיסטוריה ומעכשיו גם לא את הבושה". ח"כ איתן ברושי אמר: "שום חוק בשום מדינה בעולם לא יוכל לטשטש את האחריות לשואה שמוטלת בראש ובראשנה לפתחם של הנאצים, אך לא פחות מכך לעוזריהם מעמי אירופה". 



ח"כ ענת ברקו הגיבה גם היא בזעם: "הדיו לא מוחק את הדם היהודי שנשפך בפולין. ‏לא נשכח לעולם את חלקם ואכזריותם בהשמדת יהודים בשת״פ עם הנאצים ובשריפת היהודים על אדמתם ועל ידם". 

ביום שבת האחרון שר החוץ הגרמני, זיגמר גבריאל, הודיע כי הוא מגבה את ההחלטה ומתנגד לשימוש במונח 'מחנות השמדה פולנים'. "במשך 15 ארגנתי קבוצות נוער שיצאו לאושוויץ ומיידנק", כתב גבריאל בחשבון הטוויטר שלו, "מחנות אלו היו גרמניים – בכך אין ספק. השימוש במונח 'מחנות השמדה פולניים' שגוי".