אין קשר בין הסכם הגרעין בין איראן למערב לבין ההשפעה של טהרן במזרח התיכון, זאת העמדה שהציג היום (חמישי) סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י. הדברים נאמרו בשיחה עם רויטרס בשולי ועידה כלכלית בפריז ועל רקע חוסר שביעות רצונו של ממשל טראמפ מהסכם הגרעין, אותו כינה "העסקה הגרועה ביותר אי פעם".

אראקצ'י לא הראה בשיחה כל נכונות מצד משטר האייתוללות לדון בנושאים האלה והאשים את ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית ביצירת מתיחות במזרח התיכון. "המדיניויות של ישראל, ארצות הברית וערב הסעודית הובילו למשברים ולמלחמות במזרח התיכון", אמר.
"תמיד  נלחמנו בטרור", אמר סגן השר, "איראן תמיד מילאה תפקיד מפתח בהבאת יציבות ושלום לאזור. אין קשר בין הסכם הגרעין ולהשפעה שלנו על המזרח התיכון". 
 
עבאס אראקצ'י, סגן שר החוץ האיראני. צילום: רויטרס
עבאס אראקצ'י, סגן שר החוץ האיראני. צילום: רויטרס

לאור החשש האירופי שארצות הברית תצא מהסכם הגרעין, מנסות גרמניה, בריטניה וצרפת למצוא פתרון שירצה את וושינגטון. האירופים מעוניינים לדעת אלו מהסנקציות על איראן מוכן טראמפ להפעיל את כתב הוויתור. מבלי הוויתורים האלה, הסנקציות יחזרו אוטומטית ב-12 במאי, ולמעשה יהרגו את ההסכם. 
אליסטייר ברט, השר הבריטי לענייני המזרח התיכון, אמר כי המעצמות האירופיות נחושות להציל את הסכם הגרעין ולרכך את העמדה האמריקאית, אך הזהיר  שאיראן צריכה להקל על החששות במערב מפעילותה האזורית. "טהרן צריכה להימנע מפעולות שמאיימות על הביטחון האזורי", אמר ברט והתייחס בעיקר לטענות שאיראן סיפקה טילים בליסטיים למורדים החותים בתימן.
איראן הכחישה את האשמות האלו והבהירה פעם אחר פעם כי תוכנית הטילים שלה היא למטרות הגנה בלבד.