שינויי האקלים הקיצוניים ברחבי הגלובוס ממשיכים להעסיק את החוקרים ולהדאיגם. צוות מדענים, בהובלתו של פרופ' סטיב נרם מאוניברסיטת קולורדו בבולדר, בחן תיעודי לוויין שצולמו משנת 1993 ואילך כדי לבדוק את עליית מפלס פני הים באוקיינוסים. מהממצאים, שפורסמו בכתב העת המדעי Proceedings of the National Academy of" Sciences", מתברר כי נרשמה עלייה של שבעה סנטימטרים ב־25 השנים האחרונות, התואמת את ההערכות של מדעני האו"ם על עליית המפלס בכשלושה מילימטרים בשנה. 
 
המדענים הזהירו כי ההתחממות העולמית שנגרמת מפליטת גזי החממה מביאה להמסת הקרחונים בקטבים, ובשל כך צפויה קצב העלייה במפלס המים לגדול פי שניים עד סוף המאה. "זו התפתחות מדאיגה למדי", אמר נרם. "להאצה הזאת יש פוטנציאל להכפיל את קצב העלייה הכולל של מפלס פני הים עד שנת 2100, כלומר לעלות ביותר מ־60 סנטימטר". 
 
הערכות העדכניות של המדענים הן כי עלייה של כ־65 סנטימטר תגביר את הסכנה להצפות של איים נמוכים וערי חוף ברחבי העולם, אולם טרם ציין כי ייתכן שהעלייה תהיה אף גבוהה יותר. "אנחנו מניחים שהקצב וההאצה שראינו ב־25 השנים האחרונות יימשכו גם ב־82 השנים הבאות", הסביר. "אנחנו כבר רואים חוסר יציבות בגרינלנד ובאנטארקטיקה, ולכן אם יהיו שם שינויים מהירים, כנראה נראה עלייה גדולה יותר מ־65 סנטימטר במפלס המים ב־2100". 
 

מחקר נוסף מזהיר מפני צמצום ניכר של סופות הברקים. מדענים בריטים ציינו במאמר שפרסמו בכתב העת "Nature Climate Change" כי אם יתממשו ההערכות שלפיהן הטמפרטורה העולמית הממוצעת תהיה גבוהה בחמש מעלות עד סוף המאה, צפויה ירידה של 15% בממוצע הבזקי הברקים ברחבי העולם.

אנטרקטיקה. צילום: רויטרס
אנטרקטיקה. צילום: רויטרס