נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, תקף הבוקר (ראשון) את ה-FBI וטען כי הארגון פספס את תמרורי האזהרה שהיו בנוגע לניקולס קרוז, היורה שביצע את הטבח בבית הספר בפלורידה בו נרצחו 17 בני אדם. "זה לא מקובל", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו, "הם מבזבזים יותר מדי זמן בניסיון להוכיח כי קיימת קנוניה רוסית עם קמפיין טראמפ - אין שום קנוניה. חזרו ליסודות ועשו אותנו גאים".


כזכור, רשת CNN אתמול תכתובת בין קרוז לחבריו בקבוצת צ'אט סגורה באינסטגרם, שבה הוא מתוודה כי הוא "שונא יהודים, כושים ומהגרים". עוד נטען בדיווח כי קרוז הסביר במסרונים ששלח בקבוצה שצריך להרוג יהודים כי "הם רוצים להרוס את העולם". גילוי נוסף התקבל דווקא מהבולשת הפדרלית, שהודתה בסוף השבוע כי התעלמה מאזהרה שהתקבלה בארגון בחודש שעבר, שלפיה, קרוז מחזיק בנשק והביע רצון להרוג בני אדם. התרעה זו התווספה לדבריו של הבלוגר בן בניט, שהתריע כבר לפני חמישה חודשים כי קרוז מסוכן.

בעקבות הטיפול הכושל לכאורה של הבולשת בפרשה, כולל התעלמות מדיווחים על התנהגות לא יציבה מצדו של קרוז ופוסטים מטרידים ומאיימים שהעלה לרשתות החברתיות, קרא שלשום מושל פלורידה ריק סקוט לראש הבולשת כריסטופר ריי להתפטר. "כישלונו של ה־FBI לנקוט צעדים נגד הרוצח הזה הוא בלתי מתקבל על הדעת", אמר סקוט והדגיש: "17 בני אדם מתים, והודאה בטעות לא תכפר על כך. ההתנצלות לא תחזיר אותם לחיים".
 

בתגובה, הודיע ריי כי הוא "מחויב לבירור מעמיק בנוגע לכל מה שאירע במקרה זה. אנו מצטערים עמוקות על הכאב הנוסף שנגרם לכל אלו שהושפעו מהטרגדיה הזו". בעקבות התנהלות הבולשת בפרשה, הודיע התובע הכללי ג'ף סשנס כי יפתח בחקירה בעניין זה: "ברור כעת כי סימני האזהרה היו שם וה־FBI החמיצו זאת. אנו רואים כעת את התוצאות הטרגיות של כישלונות אלו", הדגיש.

התפתחות דרמטית בפרשת "רוסיה גייט"


בסוף השבוע נרשמה התפתחות דרמטית בפרשת "רוסיה גייט", שבה נחקר חשד למעורבות רוסית בבחירות בארה"ב. החוקר המיוחד רוברט מולר הודיע כי כתבי אישום הוגשו נגד 13 אזרחים רוסים ושלוש חברות רוסיות, בגין התערבות בבחירות בארה"ב, בניסיון לסייע לדונלד טראמפ.



על פי כתב האישום, חלק מהנאשמים התחזו לאזרחי ארה"ב ו"קבעו לעצמם אסטרטגיה לזרוע מחלוקות במערכת הפוליטית בארה"ב, כולל בבחירות לנשיאות בשנת 2016". כתב האישום, שמשתרע על פני 37 עמודים, גורס כי הנאשמים הפיצו מידע כוזב על מזכירת המדינה לשעבר והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון. כמו כן השמיצו את המועמדים הרפובליקנים, טד קרוז ומרקו רוביו, יריביו של טראמפ במפלגה הרפובליקנית על המועמדות לנשיאות, והביעו תמיכה פומבית ביריבה של קלינטון בקרב הדמוקרטים, ברני סנדרס, ובטראמפ עצמו.



למרות הגשת כתבי האישום, לדברי סגן התובע הכללי רוד רוזנשטיין, אין הוכחות כי אנשי קמפיין טראמפ או אמריקאים אחרים ידעו על הקנוניה הרוסית: "אין הוכחות כי המעורבות הרוסית שינתה את תוצאות הבחירות", אמר רוזנשטיין, "אין טענה בכתבי האישום שלפיה ישנו אמריקאי כלשהו שהכיר את אחד המשתתפים בפעילות הלא חוקית הזו".



על פי כתב האישום, אחת החברות שעומדות לדין היא "הארגון הרוסי לחקר האינטרנט". הארגון הקים מערכת מתוחכמת, שכללה הקמת מאות חשבונות ברשתות החברתיות באמצעות זהות בדויות או גנובות של אזרחים אמריקאים. "הנאשמים התחזו לפעילים פוליטיים אמריקאים, וגייסו אמריקאים אמיתיים לקחת חלק בעצרות ובפעילויות פוליטיות".



ברוסיה דחו כצפוי את ההתפתחות האחרונה וטענו כי מדובר באבסורד: "13 אנשים ביצעו התערבות בבחירות בארה"ב? 13 אנשים נגד השירותים המיוחדים בארה"ב, שלהם תקציב של מיליארדים?", תמהה דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכארובה, שפרסמה את הפוסט בעמוד הפייסבוק שלה.


גם טראמפ עצמו, כך נראה, לא התרגש יותר מדי מהגשת כתבי האישום. "רוסיה החלה את הקמפיין האנטי־אמריקאי שלה כבר ב־2014, זמן רב לפני שהודעתי שארוץ לנשיאות", צייץ הנשיא בחשבון הטוויטר שלו בתגובה להתפתחות החדשה, "תוצאות הבחירות לא הושפעו. קמפיין טראמפ לא עשה דבר שגוי – אין קנוניה!".



למרות תגובה נחרצת זו, במקביל להגשת כתבי האישום, נודע כי ריק גייטס, בכיר לשעבר בקמפיין של טראמפ, צפוי לחתום על הסכם טיעון עם מולר, שבמסגרתו הוא יספר על כל הידוע לו בנוגע למעורבות הרוסית בבחירות. גם סטיב באנון, לשעבר יועצו האסטרטגי הקרוב של טראמפ, בילה זמן רב לאחרונה עם הצוות של מולר, ששאל אותו שאלות רבות הנוגעות לפיטוריהם של ג'יימס קומי ומייקל פלין, ראש הבולשת הפדרלית והיועץ לביטחון לאומי. גורם המקורב לחקירה הדגיש: "באנון ענה על כל השאלות של החוקרים. לא היו שאלות שעליהן סירב לענות".



בנושא נוסף - בית המשפט לערעורים בווירג'יניה קבע בסוף השבוע כי צו איסור הכניסה לארה"ב משש מדינות מוסלמיות, שעליו חתם טראמפ, הוא "מנוגד לחוקה האמריקאית מכיוון שהוא מפלה בני אדם על רקע דתי". ברוב של תשעה תומכים מול ארבעה מתנגדים, קבעו השופטים כי יש לבטל את הצו ש"הינו בלתי חוקתי ונגוע בעוינות כלפי האסלאם".