"לדונלד טראמפ מאוד חשוב שהוא ומלניה יישארו יחד", חורץ יפתח דיין, פרשן לפוליטיקה אמריקאית ובעל הבלוג "על פילים וחמורים". "מייחסים לטראמפ כל מיני הטרדות מיניות, כל מיני רומנים, והרבה פעמים שואלים איך ציבור כל כך שמרני יכול לתמוך בבן אדם כזה. אחת התשובות לכך היא שבעיני הרבה אנשים שמרנים, וספציפית נשים שמרניות, כל עוד אשתו איתו - הרי שזה ברומטר לא רע לכך שהיא לא מאמינה להאשמות השונות, ולכן לא צריך לקחת אותן ברצינות. כלומר, יש סיכוי שטראמפ יאבד לפחות חלק מהתמיכה של נשים שמרניות, אם יהיה סדק פומבי ביחסים שלו עם מלניה. זו עוד אחת מהסיבות שחשוב לו שהם יישארו ביחד". 

יחסיהם של נשיא ארצות הברית ורעייתו ידועים לשמצה כבר זמן רב, בין היתר בעקבות מקרים מתוקשרים שבהם נראתה מלניה מנסה להשתחרר מאחיזת ידו, יחס קר שהפגינה כלפיו, הגעתה לאירועים חשובים בגפה ועוד. רק בסוף השבוע תועדה מלניה כשהיא שוב מתחמקת מטראמפ, שניסה לאחוז בידה כשנחתו בפלורידה, בדרכם להביע סולידריות עם ניצולי הטבח בתיכון, שבו נרצחו 17 תלמידים. לנוכח שלל הפרשיות שעלו לאחרונה לכותרות, ובהן פורסם כי טראמפ ניהל רומנים מחוץ לנישואים ואף שילם לנשים שהיו עמו דמי שתיקה, קשה להאשים אותה. אחת הפרשיות הללו התפרסמה בשבוע שעבר ב"ניו יורקר", ולפיה טראמפ קיים ב־2006 רומן מחוץ לנישואים עם אישה בשם קארן מקדוגל, לשעבר דוגמנית "פלייבוי".



על פי פרסומים, מערכת היחסים ביניהם הושתקה על ידי הסכם משפטי. זמן קצר לפני לכן פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" כי פרקליטו של טראמפ, עו"ד מייקל כהן, שילם דמי שתיקה בסך 130 אלף דולר לשחקנית הפורנו סטפני קליפורד (שנודעה בשם הבמה שלה כ"סטורמי דניאלס"), חודשים לפני שטראמפ נבחר לנשיאות, בשל רומן לכאורה שקיימה עם טראמפ ב־2006 - שנה לאחר נישואיו למלניה וזמן קצר לאחר לידת בנם ברון.




הגברת הראשונה מלניה טראמפ. צילום: גטי אימג'ס
הגברת הראשונה מלניה טראמפ. צילום: גטי אימג'ס



הפרסומים הללו הולידו לא מעט כתבות שעסקו בימים האחרונים בשאלה: "מדוע מלניה לא מתגרשת מטראמפ?" לפי סקר דעת קהל של מכון Maris, שפורסם לפני ימים ספורים ב"ניוזוויק", 34% מהציבור האמריקאי חושב שמלניה צריכה להתגרש מטראמפ, 23% לא בטוחים, ואילו 43% חושבים שהם צריכים להישאר ביחד.



"לאור כל הרמזים, ובעיקר הפרסומים האחרונים על רומנים שטראמפ ניהל לכאורה עם כוכבות פורנו לאחר שנישא למלניה ולאחר שנולד בנם המשותף, עולה השאלה אם מלניה מעוניינת להתגרש. ואם כן, אז למה היא לא עושה זאת?" אומר דיין. "אף נשיא אמריקאי מעולם לא התגרש בעודו בבית הלבן. בגלל שנושא הזוגיות וערכי המשפחה מעסיק הרבה קהלים בארצות הברית, ובעיקר קהלים שמרנים, אירוע כזה יזכה לתשומת לב מאוד גדולה ובלתי פוסקת מהתקשורת.



הגברת הראשונה צריכה לשאול עצמה מתי צפויה פחות המולה תקשורתית: במהלך הנשיאות או אחריה? לזה צריך להוסיף גם את הרושם שאנחנו מקבלים מכל מיני מקומות, אבל בראש ובראשונה מהספר 'אש וזעם' מאת מייקל וולף שהתפרסם לאחרונה, שמהם עולה שמלניה חרדה יותר לחיי המשפחה הפרטיים שלה מכל גברת ראשונה ממוצעת אחרת. מהרגע שהיא הבינה שטראמפ נבחר לנשיאות, היא הייתה בחרדות בגלל תשומת הלב הלא רצויה. לכן על אחת כמה וכמה היא לא תהיה מעוניינת בקרקס התקשורתי".



איזו סיבה נוספת יכולה לגרום לה להישאר לצדו?
"יש הרבה אנשים שהיו בעלי ברית של טראמפ, שהסתכסכו איתו וזכו לכינויי גנאי. הדוגמה הכי בולטת היא סטיב באנון, שהיה איש סודו, אבל ברגע שמצא עצמו מחוץ לבית הלבן וברגע שדברים שלו צוטטו והתפרשו נגד הנשיא, הוא קיבל מבול של האשמות. זה מלמד על כך שמי שנמצא בקשר עם טראמפ ומנתק את הקשר עמו, יכול בכל רגע נתון להפוך לאויב שלו ומושא להתקפות".



מה ניכר כיום מהתנהגותה של מלניה?
"קודם כל, מלניה מתלווה לנשיא למעט מאוד אירועים. יש מקרים שבהם הם נוסעים לאותו מקום, אך היא מגיעה בנפרד. היה גם אירוע שמלניה הגיעה אליו, אבל היו כאלה שטענו שזו כפילה. באופן כללי, קשה מאוד למצוא אירועים של חיבה פומבית מאוד בולטת ביניהם, זולת אירועים מאוד יוצאי דופן, כמו הטבח בפלורידה, אז היא הגיעה ביחד איתו כדי לחזק את המשפחות. אפשר רק להניח שמלניה מאוד כועסת על בעלה, אם כי קשה לי להאמין שזו הפעם הראשונה שהיא נחשפת לרעיון שהוא לא נאמן לה".




משתרכת אחריו



התנהגותה של מלניה טראמפ עלתה בחודשים האחרונים לכותרות והעלתה שאלות רבות לגבי מה שמתרחש מאחורי הקלעים בינה ובין הנשיא. בין היתר, לאחר הפרסומים על הרומן בין טראמפ לקליפורד, ביטלה מלניה בהפתעה את נסיעתה המשותפת עם הנשיא אל הפורום הכלכלי בדאבוס. כזכור, במהלך קמפיין הבחירות, כשצצה הקלטת השערורייתית שבה התרברב טראמפ כי הוא יכול לעשות כרצונו בנשים, מיהרה מלניה לגונן עליו, אך לאחר לאחד העימותים שלו עם הילרי קלינטון היא ענדה "עניבת פוסי", שפורשה כמחאה על דבריו הבוטים על תפיסת נשים באיברי מינן. בהמשך הכריזה שהדבר הראשון שתעשה בתפקידה יהיה להילחם בבריונות ברשת, אמירה שנתפסה כמכוונת נגדו.



"בכל אחת מההזדמנויות, כשרואים את טראמפ ומלניה בציבור, תמיד נפעמים מהגובה שלה, מהלבוש המוקפד. אבל המימיקה שלה תמיד קפואה", אומרת דורית עוזיאל, מומחית לשפת גוף ומיומנות בתקשורת. "אחד הדברים שיצרו באזז, למשל, היה כשטראמפ ומלניה הגיעו לישראל. הוא ניסה לאחוז בידה, והיא סילקה לו את היד בעדינות. ביום ההכתרה של טראמפ הייתה עוד סצנה שעוררה באזז: מלניה חשבה שהוא מביט לעברה, אבל הסתבר שהוא הביט על בתו, והחיוך שלה נמחק ברגע אחד כשהיא הבינה זאת. אפשר גם לראות בכל מיני סיטואציות איך היא משפילה מבט, לא מישירה לעברו מבט, איך הם משתדלים לא לגעת אחד בשני. החיוכים שלה לרוב הם מאוד מנומסים. אלה לא חיוכי הנאה. יש לה הרבה פעמים חיוכים עצובים".



"כשבני הזוג טראמפ הגיעו לבית הלבן, יש תמונה מפורסמת שבה רואים את ברק אובמה נותן למישל ללכת לפניו, ואילו טראמפ נכנס ואשתו משתרכת מאחוריו", מוסיפה עוזיאל. "כיום בכל האירועים הפומביים מלניה עומדת ליד טראמפ, אבל לא לצדו. אין ביניהם מגע אקראי ספונטני, מבטים ספונטניים, כל אחד מהם מאוד טכנוקרטי ומשימתי. להבדיל מהזוג אובמה שהפגין אהבה בפומבי באופן בולט, אצל מלניה ודונלד כל מפגש מול המצלמות נראה מאוד מתוכנן ומאוד מוקפד. הוא מצפה ממנה ליותר רגש, והיא לא מספקת לו את זה." 




חישובים פוליטיים



"טראמפ הוא הנשיא הכי לא נשיאותי, ולכן יחסיו הרעועים עם אשתו לא אמורים להפתיע", מסביר פרופ' איתן גלבוע, מומחה לארצות הברית וראש המרכז לתקשורת בינלאומית באוניברסיטת בר אילן. "מלניה היא אשתו השלישית, וידוע שהוא היה רודף שמלות לאורך השנים. אפשר להניח שהפרסומים האחרונים יוצרים מתיחות בין בני הזוג. מלניה כן נוסעת איתו ונראית בחברתו. היא לא רוצה לשבור את הכלים, לזעזע את הספינה. כנראה שהיא נמצאת במעין מצב מעבר כזה".



עד כמה המקרה של בני הזוג טראמפ דומה למקרה של הילרי קלינטון, שכזכור עמדה מאחורי בעלה ביל בפרשת מוניקה לוינסקי?
"קלינטון היה דומה לטראמפ ברדיפת שמלות, והתפרסמו עליו לא מעט מקרים עם נשים כשהיה עוד מושל מדינת ארקנסו. השוני הוא במעמד של הילרי מול המעמד של מלניה. מלניה הייתה דוגמנית והפכה להיות אשת טראמפ. היא נעלמה בצלו. לעומתה, להילרי היה מעמד משלה, לפני ואחרי. היא הייתה מעין שותפה פוליטית של ביל, קיבלה תפקיד מיד כשנכנס לבית הלבן ועסקה בקידום חוק בריאות ממלכתי. פרשת מוניקה לוינסקי הייתה בעייתית ומביכה, והיו שחשבו אז שהילרי הייתה צריכה להתגרש, כמו שכיום מציעים למלניה להתגרש. אבל לפי התיאוריה שלי, הילרי עשתה חישובים פוליטיים. היא ידעה שתרצה קריירה פוליטית, וזה היה כמו מעין הסכם בשתיקה שהם ימשיכו לחיות כמו זוג כלפי חוץ, וזה ישרת את האינטרס הפוליטי של שניהם. ביל היה ידוע כאחד הקמפיינרים הטובים שהיו, הוא ידע לעשות מערכות בחירות. הילרי חשבה שהוא יכול להיות שותף טוב לבחירות, והיא שמרה על המסגרת כדי להשיג את הבית הלבן".




בני הזוג קלינטון. צילום: רויטרס
בני הזוג קלינטון. צילום: רויטרס



למה מלניה נשארת לצד בעלה?
"אולי בגלל שאם היא תעזוב אותו עכשיו, זה יסב לו נזק גדול בנוסף לכל הנזקים האחרים. היא מראה בכל מיני דרכים שהיא מסתייגת ממנו, כועסת עליו, אבל יכול להיות שבאיזשהו שלב היא כן תגיד לו שלום. ויכול להיות שיש סיבות אחרות לכך שהיא נשארת. קשה לדעת מה באמת קורה בין בני זוג. אם מלניה תתגרש מטראמפ, זו יכולה להיות מכה רצינית בשבילו, בעיקר בשביל הבסיס שלו, שהוא בסיס שמרני קיצוני. הבסיס הזה מאוד חשוב לו, והוא עושה הרבה מאמצים כדי לא לפגוע בו. כמו כן, בנובמבר הקרוב אמורות להיות בחירות אמצע קדנציה לקונגרס, וטראמפ צריך מאוד להיזהר עם ההתנהלות שלו בחודשים הקרובים".