"שתיקת הקברים": זוהי הכותרת של כתבה בעיתון הגרמני "שטוטגרטר נאכרישטן" שעסקה במצב הרחוב המצרי בצל הבחירות לנשיאות והניסיון של משטרו של הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי להשתיק כל קול המתנגד לו. בעיתון הגרמני נכתב כי פחד השתלט על דעת הקהל המצרית לאחר שכל מי שהשמיע קול נגד הבחירות, מצא את עצמו מאחורי סורג ובריח. 

במקביל, התאריך 11 בפברואר, יום השנה השביעי להתפטרות הנשיא לשעבר חוסני מובארק, לא היה מלווה השנה בחגיגות כמו מדי שנה, ואף לא נערכה הפגנה סמלית אחת בכיכר תחריר, שממנה נולד הניצוץ של המהפכה שהובילה להדחת הנשיא לשעבר. כזכור, מאז הדחתו של מובארק הפכו המצרים את היום הזה ליום הניצחון על הדיקטטור תחת הסיסמה "חיים, חירות וצדק חברתי". אלא שכיום, לפי העיתון הגרמני, הרגשת הניצחון הפכה לחלום רחוק.

כצעד מקדים לבחירות לנשיאות, שייערכו בין 26 ל־28 במרץ, כוחות הביטחון המצריים עסקו לאחרונה בניסיון להיפטר מכל המועמדים הרציניים לנשיאות. העיתון הגרמני הדגיש כי למעלה מ־500 אתרי חדשות נסגרו בעת האחרונה. בנוסף, כוחות הביטחון פשטו באופן תדיר על הוצאות לאור, והמעצרים של פובליציסטים ועיתונאים הפכו למנהג יומיומי. בימים אלה נמצאים 31 עיתונאים מאחורי סורג ובריח, לרוב בתנאים קשים, ואילו כתבים אחרים "נעלמו" בלי להשאיר עקבות.

לפי העיתון, קציני הצבא ומנגנוני המודיעין במצריים עושים הכל כדי להביא לכך ש"האיש" שלהם יישאר בשלטון, בדיוק כמו שעשו ב־2014. א־סיסי עצמו יודע היטב כי ארצות הברית ומדינות אירופה לא ימתחו ביקורת על "הניצחון המזויף" שלו בבחירות מאחר שהן צריכות בעל ברית בקהיר במלחמה נגד הטרור, וכן זרוע שתמנע ממהגרים להגיע לאירופה.


נשיא מצרים א-סיסי. צילום: רויטרס
נשיא מצרים א-סיסי. צילום: רויטרס


במקביל, 14 ארגוני זכויות אדם במצרים ובעולם הביעו ביקורת על התנאים שבהם ייערכו הבחירות, ואף הגדירו אותן "פארסה מתוכננת משום שאינן חופשיות או הוגנות". הארגונים קראו לוושינגטון ולאיחוד האירופי בבריסל להפסיק את התמיכה ב"משטר המדכא" ואת התיאום עם משטרת מצרים.
בהודעה שפרסמו הארגונים נכתב: "לאחר שבע שנים מיום המהפכה המצרית ב־2011, הממשלה מדכאת את הזכויות הבסיסיות שהמפגינים נאבקו למענן". בנוסף, 600 אנשי ציבור קראו לעם המצרי להחרים את הבחירות.

"מצרים הפכה לבדיחת העולם", אמר גם אנואר סאדאת, נכדו של נשיא מצרים לשעבר שנקרא על שמו ומשך את מועמדותו לנשיאות לאחר שקיבל איומים על חייו.

כזכור, א־סיסי נבחר לנשיאות ביוני 2014 לאחר הפיכה צבאית נגד הנשיא היחיד בהיסטוריה של מצרים שנבחר בצורה דמוקרטית, מוחמד מורסי, מטעם האחים המוסלמים. 

בבחירות ההן זכה א־סיסי ב־97 אחוזי תמיכה – שיעור שמצביע על בחירות דמה שנערכות במשטרים דיקטטוריים. הבחירות דאז הוחרמו על ידי סקטורים רבים מבין העם המצרי, בעיקר בקרב צעירים מתחת לגיל 30. פרשנים מערביים העריכו בזמנו כי שיעור ההשתתפות בבחירות נע בין %20 ל־25% בלבד.

לפי העיתון הגרמני, המצב הכלכלי והחברתי במצרים כיום קשה יותר מאשר בשנת 2014: האינפלציה טיפסה למספרים חסרי תקדים, שיעור האזרחים הנמצאים מתחת לקו העוני הלך וגדל, והרחוב הפך אדיש למצב. כמו כן, מעמד הביניים סובל מקשיים כלכליים בשל המצב הבלתי יציב של הלירה המצרית. גם משפחות ממעמד זה אינן מצליחות לשלם את שכר הלימוד וההוצאות של ילדיהן. מצב זה מזכיר את ערב ההפיכה נגד מובארק. לסיכום, העיתון הגרמני ציין כי א־סיסי הזכיר לכל מי שחושב או חולם להחזיר את אירועי האביב הערבי מ־2011 שלא יצליח לעשות זאת.


סקירת עיתונות // פיצוץ המטען בגבול עזה
 

האירועים בסוף השבוע על גבול רצועת עזה -  פיצוץ מטען החבלה ליד גדר הגבול ופציעתם של ארבעה חיילים ותקיפת 18 מטרות ברצועה על ידי צה"ל, העסיקו אתמול את העיתונים הפלסטיניים. בעיתון "אל־חיאת אל־ג'דידה" (החיים החדשים), המקורב לרשות הפלסטינית, נכתב בכותרת הראשית: "מטוסי הכיבוש תקפו כמה פעמים בעזה". באותה ידיעה התייחסו גם לפציעתם של ארבעה חיילי צה"ל בפיצוץ המטען בגבול עזה. התמונות בעמוד הראשי היו מתוך הלוויותיהם של נימר ג'מל, המחבל שביצע את הפיגוע בהר אדר, וחמזה זמאערה, שביצע את פיגוע הדקירה ביישוב כרמי צור שבגוש עציון. כזכור, גופותיהם של שני המחבלים הועברו לפני כניסת השבת מידי ממשלת ישראל לידי הפלסטינים.
 
שער אל חייאת אל ג'דידה
שער אל חייאת אל ג'דידה

 
בעיתון "אל־איאם" ("הימים") בחרו גם להבליט תמונה מהלווייתו של ג'מל, עם הכיתוב: "אלפים בהלווייתו של השהיד נימר ג'מל בבית סוריק". בכותרת הראשית נכתב: "ארבעה חיילים ישראלים נפגעו בהתפוצצות על גבול עזה. הכיבוש תוקף מוצבים ברצועה במטוסי קרב כנקמה". כותרות נוספות בעיתון התייחסו להודעות צה"ל, שלפיהן המטען שהופעל נגד החיילים הוסווה בתוך דגל פלסטיני שנתלה במקום. כמו כן, הוזכר בעיתון שחמאס הודיע למצרים כי פניו אינם להסלמה, צוין כי הייתה נפילת טיל מעזה על בית בשער הנגב, וגם הודגשה הודעת גדודי עז א־דין אל־קסאם, שלפיה "השתמשנו בנ"מ נגד מטוסי הכיבוש". 


שער אל איאם
שער אל איאם

 
כמו כן, בעיתון צוין כי ברפיח נפגעו שלושה צעירים ועוד שלושה נעדרים כתוצאה מירי של טנק צבאי. משרד הבריאות ברצועת עזה הודיע אתמול בבוקר שנמצאו גופותיהם של שני נערים שנפגעו מהירי בשעות הלילה.
 

בעיתון "פלסטין", היוצא לאור ברצועת עזה, נכתב בכותרת הראשית: "ארבעה חיילים ישראלים נפגעו בפיצוץ מטען ממזרח לחאן יונס". בידיעה הדגישו שכל הפלגים הפלסטיניים מברכים על הפיגוע ומתייחסים אליו כאל "תגובה טבעית לפשעי הכיבוש". בעיתון התייחסו לשני הנערים, שלטענתם נהרגו מתקיפות חיל האוויר, בידיעה נפרדת. בעמוד הראשי הובאה תמונה מהלווייתו של נמיר ג'מל בליווי הכותרת: "אלפים מלווים את השהידים אל־ג'מל וזמאערה". 
 
גם עיתון ״אל־קודס״ המזרח־ירושלמי דן בכותרת הראשית בהסלמה ברצועת עזה. ״סדרת מתקפות ישראלית וירי ארטילרי על מוצבים ואדמות חקלאיות, כולל נפגעים ברצועה״, הייתה הכותרת הראשית.