נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן שוחח הערב (שני) עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין, והזהיר אותו כי "הממשלה הסורית תישא בהשלכות אם תחליט להצטרך לברית עם כוחות המיליציה הכורדים".



מוקדם יותר דווח בטלוויזיה הסורית כי "הכוחות התומכים בנשיא סוריה בשאר אל אסד צפויים להיכנס בתוך זמן קצר לאזור עפרין שבצפון המדינה, בו מתנהלת מתקפה צבאית טורקית נגד הכוחות הכורדים". כתב של רשת איחבארייה אמר כי "הכוחות העממיים ייכנסו לעפרין בתוך כמה שעות כדי לתמוך בעם נגד התוקפנות".



שר החוץ הטורקי, מבלוט קבוסוגלו, הגיב בתקיפות: "אם המשטר מגיע כדי להגן על המיליציה הכורדית, אז שום דבר ואף אחד לא יעצור את הכוחות הטורקיים".


אתר החדשות הכורדי "רודאו" דיווח אתמול כי המפלגה הכורדית בסוריה הזמינה את כוחות המשטר למחוז עפרין, וזאת כדי לשתף פעולה נגד המבצע הטורקי "ענף זית" באזור. על פי הדיווח, כוחותיו של אסד נענו להזמנתו של שייח'ו בילו, ראש מפלגת האיחוד הכורדי הסורי הדמוקרטי. "נשתף פעולה עם כל צד שייתן לנו יד תומכת לאור הפשעים הברבריים והשתיקה הבינלאומית", אמר בכיר כורדי בהתייחסות למתקפה הטורקית.
 
לפני כחודש פתחה טורקיה במבצע צבאי במחוז עפרין, שנמצא על גבולה, לאחר שארצות הברית הודיעה על הצבת כוח משמר גבול כורדי סמוך אליה. עד כה, נהרגו במהלך המבצע למעלה מ-30 חיילים טורקים. הכורדים אף הצליחו להפיל מסוק קרב טורקי, ולהרוג את שני טייסיו, וכן לפגוע בטנקים באמצעות טילי נ"ט שסיפקה להם ארצות הברית כחלק מהמאבק בארגון "המדינה האסלאמית".

כוחות צבא טורקיה בגבול סוריה. צילום: רויטרס
כוחות צבא טורקיה בגבול סוריה. צילום: רויטרס

כזכור, נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן קרא במשך שנים להדחתו של אסד והאיבה בין שני המנהיגים היא עניין פומבי. "אסד הוא בהחלט טרוריסט, שביצע טרור מדינתי", אמר ארדואן בדצמבר. "אי אפשר להמשיך עם אסד. איך אנחנו יכולים לחבק את העתיד, עם נשיא סורי שהרג קרוב למיליון מאזרחיו? אין סיכוי שנדבר עם אסד". 

ב-2013, אסד קרא לארדואן "צר אופקים" ואמר כי "כל מה שהוא אומר על סוריה ואנשיה הוא ערימה של שקרים. ארדואן תומך בטרוריסטים. בעתיד הקרוב, הטרוריסטים האלה יטביעו את חותמם על טורקיה והיא תשלם מחיר כבד".

כוחות התומכים באסד בסוריה. צילום: רויטרס
כוחות התומכים באסד בסוריה. צילום: רויטרס