יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נואם בדקות אלה במועצת הביטחון של האו"ם, ושם הוא צפוי לתקוף את ישראל, ארצות הברית. באולם נוכחים השגריר הישראלי לאו"ם דני דנון, השגרירה האמריקאית ניקי היילי, ג'ארד קושנר והשליח המיוחד למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, גם המזכיר הכללי של האו"ם אנטוניו גוטריש הגיע לישיבה.


אבו מאזן פתח את דבריו, ואמר כי "עברו 70 שנה מאז הנכבה ומיליוני פליטים סובלים מאז מחוסר ביטחון. הם חלק מהאומה הפלסטינית שגם היא מקופחת מזכויותיה למרות החלטות האו"ם. אנחנו צאצאי  הכנענים, אנחנו בנינו את המולדת שלנו, את בתינו, תרמנו לעולם, בנינו בתי ספר, בתי חולים, ספריות, ארגונים כלכליים, בנקים, גידלנו סופרים, כל זה התקיים לפני ואחרי הצהרת בלפור, בה הבריטים נתנו את מה שלא הייתה להם זכות לתת, למי שלא היה להם זכות. למרות זאת, המשכנו. בשנת 1994 בניניו את הרשות הפלסטינית, שבנויה על שילטון החוק, אי אפליה, שוויון, ושלום בין המדינות. אנחנו נחושים להחזיר שליטה בטריטוריות שלנו, לקיים שלטון אחד ובחירות".  

"אנו מתנגדים לנשק גרעיני, ואף לנשק קונבנציונלי, אנחנו מקיימים תרבות של שלום, דחייה של מלחמה, בניה של תשתיות, וקידום טכנולוגיה, וזאת במקום לבנות טנקים ומטוסים. אנו רוצים שאנשינו יחיו בשלווה. במחיר של טנק אפשר לבנות בית ספר, במחיר של מטוס - בית חולים. אנחנו נלחמים בטרור, הצטרפנו להסכמי ביטחון עם 83 מדינות, בהן ארה"ב רוסיה, ועוד".

"למרות הקשיים, פעלנו למען שלום, קיימנו משא ומתן עם אולמרט למשך שמונה חודשים, עם נתניהו תחת השלטון הקודם. גם קיבלנו את ההזמנה הרוסית להיפגש עם נתניהו, אך הוא סירב. גם תחת קרי ניסינו להגיע לשלום, אך ישראל סירבה. איך אפשר לטעון שאנחנו מתנגדים למשא ומתן, אנחנו מחפשים שלום". 


"ישראל מתקיימת כמדינה שמעל לחוק"

"איך זה הגיוני שאחרי מאות של החלטות של האו"ם ו-86 החלטות של מועצת הביטחון, אף אחת מהן לא נראית בשטח?" הוא שאל, "ישראל מסרבת לקיים את תנאי האו"ם, משה שרת אף התחייב לקיים אותן, אך ישראל מסרבת. ישראל מתנהגת כמדינה שמעל לחוק, היא הפחה את הכיבוש מזמני לפרוייקט קולוניאלי. הכיבוש ב-1967 הפך לקבוע, היא בנתה התנחלויות בכל מקום שהיא תרצה, איך זה קורה? ישראל סגרה את הדלת כלפי פתרון שתי המדינות. אין לנו בעיה עם היהדות, אלא עם מי שמסרב לתת לנו את הזכויות שלנו".

"נפגשנו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וציינו את המחוייבות שלנו לשלום, אך הממשל הזה לא פירט את עמדתו, האם הוא תומך בפתרון זה או אחר, ואף הסיר את ירושלים משולחן המשא ומתן, ללא כל סיבה. הם החליטו להכיר בי-ם ולהעביר את השגרירות האמריקאית אליה, והתעלמו מהמצב במזרחה. אנו רוצים עיר חופשית לכל הדתות, אסלאם, נצרות ויהדות. ארצות הברית עדיין מגדירה את אש"ף כארגון טרור, וזאת למרות הפגישות ושיתופי הפעולה בינינו".

"אם הקונגרס רואה בנו טרוריסטים, למה הם מקיימים איתנו קשרים? עכשיו הם מענישים את הפליטים, ארצות הברית נוגדת את עצמה, ומפרה את הדין הבינלאומי, אף מדינה לא יכולה לפתור את סכסוך שכזה, לכן אנחנו רוצים מעורבות של מדינות נוספות. ישראל לא מקיימת את ההסכמים איתנו, לכן אנו בוחנים את הקשרים בינינו לישראל. הכיבוש הפך להיות כיבוש ללא מחיר, אנחנו עובדים בשבילו". 

"13 מיליון פלסטינים קוראים לזכויותיהם"

"אם ישראל רוצה לקחת את הסמכויות ביהודה ושומרון, היא מוזמנת. אנו מחויבים לפעילות פוליטית ודיפלומטית ודוחים את האלימות. אנחנו ממשיכים להושיט את ידינו לשלום על בסיס גבולות 67', אך נמשיך להתנגד לכל דרישה שפוגעת בלגיטימיות שלנו. אנחנו מוכרים כמדינה משקיפה באו"ם, מוכרים על ידי 138 מדינות כמדינה, אך יש מדינות שלא מכירות בנו. הכרה לא פועלת נגד משא ומתן, אלא מקדמת אותה, ואני קורא לכל המדינות שלא מכירות בנו להכיר בנו, ונפעל ביתר שאת להצטרף ולקבל הכרה מעוד ארגונים בין לאומיים".

"המצב בלתי נסבל, שמעתם את דברי המתאם המיוחד, 13 מיליון פלסטינים קוראים לזכויותיהם, בפלסטין וברחבי העולם, אל מול הכיבוש הישראלי, ההתעלמות מהחלטות האו"ם וההכרה בירושלים. אנחנו כאן כי אנחנו רוצים להמשיך לעבוד למען שלום, יש לנו את האומץ לומר כן ויש לנו האומץ לומר לא". 

"זאת התוכנית שלנו, אנו קוראים לכינוס וועידה בינלאומית עד אמצע 2018, הקמה של מנגנונים שיעזרו לצדדים להגיע להסכמים בנוגע לסוגיות הליבה, על פי הסכמי אוסלו. קיום שיחות בין הצדדים על פי החוק הבינלאומי, במסגרת זמנים מוגדרת שבסופו ייושמו ההסכמים. על שני הצדדים להימנע מפעולות חד צדדיות, כפי שהוסכם בהסכם אוסלו, כמו בנייה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים. שלישית, יישום היוזמה הערבית, מתחילתה לסופה ולא ליהפך. הנורמליזציה עם ישראל צריכה להיות תוצר של הסכם בין ישראל לפלסטינים. לאחר חתימה על ההסכם, 57 מדינות ערביות ואסלאמיות התחייבו להכיר בישראל".

"אנו מדינה, אך אנחנו לא מוכרים כאחת - ובכל זאת אנחנו מכירים בחוק הבינלאומי, אנו מדגישים את שלטון החוק, קוראים לפיתרון שתי המדינות שחיות יחדיו בשלום, אנו מקבלים חילופי שטחים מוסכמים, ירושלים המזרחית בירת פלסטין ועיר פתוחה. ריבונות פלסטינית שלא תפגע בביטחון ישראל, אך תהיה ריבונות אמיתית. פיתרון לבעיית הפליטים לפי היוזמה הערבית, ועד הפיתרון - המשך התמיכה בפליטים".

"מי יתמוך בהם אם לא אונר"א, בלעדיה הם יהפכו לטרוריסטים או יברחו לאירופה. אנחנו מוכנים להגיע לוויתורים, לשאת במשא הארוך ביותר, אך לא נוותר על זכויותינו. כל הסכם עם ישראל יוצג במשאל עם, כראוי למדינה פלסטינית. אדוני הנשיא, אנחנו לפתחך היום, זהו הגוף החשוב ביותר בעולם, הצגנו את תוכניתנו לשלום, ואנחנו מוכנים להתחיל בה היום, למען זכויותינו ולמען השלום. מועצת הביטחון היא הישות הגבוהה ביותר, אליה נשואות עיני כל אזרחי העולם, כשמעליה רק אלוהים, אם לא נזכה בזכויותינו כאן, לאן נפנה? עזרו לנו, שלא נפנה לכיוון שפועל נגד האמונה שלנו".

דני דנון: "במקום לנסוע 12 דקות לירושלים, אבו מאזן בוחר לטוס 12 שעות לניו יורק"

דני דנון הגיב, "אני קורא למחמוד עבאס להקשיב, אבל הוא כרגיל הולך, הוא הגיש את דרישותיו ועזב, כשהוא מצפה מכם להילחם בשבילו. במשך שבע וחצי השנים האחרונות, אבו מאזן סירב להיפגש עם נתניהו, הוא סירב לקיים משא ומתן לשלום, אך הגיע לכאן שבע פעמים. במקום לנסוע 12 דקות מרמאללה לירושלים, בחרת לטוס 12 שעות לניו יורק. אתה לא הפיתרון, אתה הבעיה". 

"הצגת תוכנית של שלום למועצה, אך לפני מספר שבועות טענת כי ישראל היא פרויקט כקולונאיליסטי, ואף האשמת יהודים בתמיכה באנטישמיות בעד ציונות. בעבר אף טענת כי אין קשר בין היהודים להר הבית. אבו מאזן, אתה מעודד תרבות של שנאה, אתה קורא לבתי ספר וכיכרות על שם טרוריסטים, פתח בירכו טרוריסט שהרג אב לשישה ושתקת. ההסתה שלך לא מסתיימת במילים. בשנת 2017 שילמת 300 מיליון דולר לתשלום לטרוריסטים, זה כסף שהיה יכול לבנות בתי חולים, בתי ספר, זהו 50% מתקציב הרשות. אתה מחפש תמיכה בינלאומית במקום שלום. זהו המשך של הסירוב הפלסטיני שנמשך 70 שנה. אנחנו חוגגים 70 שנה של עצמאות כי קיבלנו את החלטת החלוקה, אך הפלסטינים סירבו. מאז נלחמנו פעמים רבות מדי, מנהיגים אמיצים במצרים וירדן הגיעו להסכם, אך ההנהגה הפלסטינית המשיכה בסירובה".

"בקמפ דייוויד, ברק הציע הצעה חסרת תקדים, אך אבו מאזן ועראפת סירבו. ב-2005 עלה אבו מאזן לשלטון, העולם קיווה שהוא יביא שלום, אך הוא הכזיב את עמו. שלושה מנהיגים ישראלים ישבו עם אבו מאזן, שלושה נשיאים, אך אבו מאזן סירב. אולמרט הציע לצאת מיהודה ושומרון, ואף לצאת מירושלים אך אבו מאזן סירב. נתניהו הקפיא את הבנייה בהתנחלויות, אך אבו מאזן לא הגיע לשולחן. ב-2013 קרי הציע שלום, והפלסטינים סירבו. הנשיא טראמפ עובד כיום למען שלום, אך אבו מאזן מחפש נתיב להתחמק ומשתמש בירושלים כתירוץ. ירושלים הייתה בירתנו אלפי שנים ותישאר הבירה הלא מחולקת שלנו לנצח. גם משקיפים ניטרליים מסכימים שבסיום המשא ומתן, ירושלים תישאר בירת ישראל. כשאנו מושיטים יד, אבו מאזן עונה באגרוף".  

"הישראלים הם עם אופטימי, קיימנו ארבע מלחמות עם מצרים עד שהגיע מנהיג שמעוניין בשלום, עשרות שנים עד שהגיע מנהיג אמיץ בירדן, יגיע גם יום שלפלסטינים תהיה הנהגה שתומכת בשלום, הנהגה שמתנגדת לאלימות ולא ממנת טרוריסטים, זאת תהיה מנהיגות שתכיר בישראל יהודית, אנו מחכים למנהיגות כזאת, שתביא לעתיד טוב יותר לפלסטינים ולעזור".

ניקי היילי: "מוכנים לדבר עם ההנהגה הפלסטינית, אך לא נרדוף אחריה"

ניקי היילי דיברה אחרי דנון ואמרה כי "מדובר בדיון שאנו חוזרים עליו חודש אחרי חודש, אך ללא תוצאות. בחודשים האחרונים ניסינו לשנות את השיח כי אנחנו מאמינים שהאו"ם מתרכז יותר מדי בנושא הזה, לא שהוא לא חשוב, אך האו"ם מקשה על המשא ומתן בגישה החד צדדית שלו, ומתעלם מנושאים חשובים לא פחות כמו תימן, וסוריה, בלבנון חיזבאללה מתחמש באופן לא חוקי, ומאיים על ביטחון האזור, דאעש עדיין מהווה איום, מצרים מותקפת בטרור ואיראן ממשיכה לערער את יציבות האזור, ועלינו להתייחס לנושאים אלה, במקום להאשים את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון בבעיות האזור. אני לא טוענת שאין סבל בסכסוך הישראלי פלסטיני, ישראלים רבים מדי נרצחו בפיגועים, אך ישראל משגשגת, הפלסטינים סובלים אף יותר תחת שלטון הטרור של חמאס, בגדה המערבית יותר מדי פלסטינים נהרגו ופוטנציאל רב מדי אבד". 

"אמנם עבאס עזב, אך אפנה אליו. כשהממשל החדש עלה לשלטון, זה היה אחרי מעבר החלטה 2334, טעות קשה של הממשל הקודם, היא העבירה מסר שאפשר לקבוע תכתיבים לישראל, ואנחנו נלחמים במצב הזה, אך זה לא אומר שאנו נגד הפלסטינים, אנחנו מכירים בסבלכם ומושיטים לכם יד, אנחנו מכירים בך כמנהיג הפלסטינים, אך לא אשמע להצעת סאיב עריקאת ואשתוק. יש לכם שתי אפשרויות, הנתיב של דרישות, ואלימות, שיוביל לכאב, או נתיב המשא ומתן, הנתיב הזה פתוח למנהיג הפלסטיני, אם תבחר בו. אנחנו יודעים שההחלטה להעביר את השגרירות, אתה לא חייב לאהוב אותה או להסכים איתה, אך היא תתקיים. אתה יכול להמשיך לסרב, או ללכת עמנו למרות ההחלטה, ולהתקדם. הגישה שלך נוסתה ונכשלה, אנחנו מקדמים חשיבה חדשה, ארצות הברית מוכנה לעבוד עם ההנהגה הפלסטינית, אנחנו מוכנים לדבר אך לא נרדוף אחריך".

השליח המיוחד מלאדנוף: משבר הומניטארי בעזה הוא לא אפשרות, אלא המציאות"

לפני כן, גוטריש החל ובירך את עיראק על ניצחונה של המדינה הערבית על ארגון המדינה האסלאמית, ולאחר קרא להקמת מדינה פלסטינית. "אין תוכנית ב' לתוכנית שתי המדינות, אך המציאות בשטח כרגע דוחפת אותנו לפיתרון של מדינה אחד שלא יוכל לספק מענה לרצונם של ישראלים ופלסטינים לביטחון, עצמאות ודמוקרטיה. זהו זמן לדיאלוג, הגיון ושלום". 

ניקואלי מלאדנוף, שליח מועצת הביטחון של האומר הוסיף ואמר: "הלוחמה בסוריה ממשיכה להוביל לאי יציבות, למרות הניצחון בעיראק". בהתייחס למצב בין ישראל לפלסטינים הוא טען כי "הקיצונים מנצחים כל יום כשהמתונים מאבדים תקווה, גורמים מציבים מכשולים בשטח לפיתרון שתי המדינות, ומקרבים אותנו למדינה אחת. עלינו להתחייב לשלום דרך משא ומתן, ישראל והפלסטינים קבעו את נושאי הליבה והם יכריעו בהם. על ישראל להפסיק לבנות בהתנחלויות ולאפשר לפלסטינים סמכויות נוספות בשטח C, ועל הפלסטינים להתקדם בבניית מוסדות, ולקבל על עצמה את האחריות על עזה". 

מלדאנוף ציין כי במהלך שנת 2018 נרצח ישראלי אחד בפיגוע דקירה, ועשרות פלסטינים נהרגו מאש צה"ל, כמו כן הוא התייחס לפיגוע המטען שבו נפצעו ארבעה חיילים בגדר רצועת עזה, הוא גינה שימוש בכוח, בניית מנהרות, שיגור טילים לעבר ישראל, ואת משפטה של עהד תמימי וקרא לישראל "להפעיל כוח קטלני כמוצא אחרון בלבד". בנוסף לכך, גינה השליח את הבנייה בהתנחלויות, ובדגש על אישור חוות גלעד, כתגובה לפיגוע הירי בו נרצח הרב רזיאל שבח ז"ל, והריסת בתים פלסטינים ביהודה ושומרון.

בנוגע לרצועת עזה, התייחס השליח למשבר ההומניטרי הקרב. "הפסקות החשמל נמשכות, וללא דלק המצב יכול להחמיר עוד יותר". מלדאנוף הודה לקטאר, וציין כי הוא השתתף בפגישה משותפת עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף פולי מרדכי וראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה, והזהיר כי אסון הומניטרי הוא לא אפשרות, אלא המציאות. "במשך עשור, שני מיליון בני אדם חיים תחת שליטה של חמאס ומצור ישראלי, שלוש מלחמות החריבו את הרצועה. הגיע הזמן להשיב את עזה לידי הרשות. גם ההסלמה בגולן מדאיגה, כל הצדדים צריכים לפעול למען שיכוך הלהבות. בלבנון, ישראל וביירות החליפו מילים חריפות בנוגע לגדר שישראל בונה ומשאבים שלבנון מתכננת לשאוב באזור הגבול. עלינו כקהילה הבינלאומית לתמוך בשלום, להמשיך לתמוך באונר"א, בארגונים אזרחיים ומנהיגים מקומיים".

"פעמים רבות דיברנו על הצורך במשא ומתן, אך המשא ומתן אינו בין שווים, הרשות הפלסטינית נמצאת תחת כיבוש, אך עדיין מחוייבת לשלום. אל תפספסו את ההזדמנות הזאת".