המשבר ההומינטרי החמור שגורמת מלחמת האזרחים המתמשכת בסוריה, שמתבטא גם בהפצצות בימים האחרונים במזרח ע'וטה שבפאתי דמשק, קיבל תפנית מזעזעת נוספת כאשר אתמול נחשף כי גברים שהעבירו סיוע הומניטרי מטעם האו"ם וארגונים בינלאומיים דרשו מנשים לקבל הטבות מיניות בתמורה לחבילות מזון. 
 
דוח של קרן האוכלוסין של האו"ם, שבחן את התופעה של אלימות מינית בסוריה, קבע כי זוהו מקרים שבהם סיוע ניתן בתמורה לשירותי מין באזורים שונים במדינה. "היו דוגמאות של נשים או נערות שנישאו לגורמים רשמיים לפרק זמן קצר והעניקו 'שירותי מין' כדי לקבל ארוחות, ושל מגישי סיוע שביקשו מספרי טלפון של נשים ונערות ונתנו להן טרמפים לבתיהם 'כדי לקבל משהו בתמורה'", נכתב בדוח. "נשים ונערות ללא גבר שיגן עליהן - אלמנות, גרושות ופליטות, נחשבו כמי שפגיעות יותר לניצול מיני".
 
עם זאת, גורמי סיוע חשפו בפני הבי־בי־סי כי כבר לפני שלוש שנים דווח על מקרים דומים במפגש שערכה קרן האוכלוסין עבור ארגוני סיוע בינלאומיים וסוכנויות של האו"ם ביוני 2015. על פי הנטען, אף שחלק מארגוני הסיוע החמירו את הפיקוח, באו"ם כמעט שלא עשו דבר. "היו דיווחים אמינים על ניצול מיני והתעללויות שהתרחשו במהלך העברת סיוע מעבר לגבול, ובאו"ם לא עשו צעדים ממשיים כדי לטפל בזה או לסיים את זה", אמר גורם שנכח בפגישה. 

משלחת של סיוע הומניטרי בסוריה. צילום: רויטרס
משלחת של סיוע הומניטרי בסוריה. צילום: רויטרס

 

דניאלה ספנסר, יועצת בתחום סיוע שעובדת עם ארגון צדקה בינלאומי, סיפרה לבי־בי־סי ששמעה על הניצול המיני במפגש עם נשים סוריות במחנה פליטים בירדן במרץ 2015, וכי הן תיארו באוזניה מקרים שבהם גורמים רשמיים במחוזות כמו דרעא וקונייטרה הציעו סיוע תמורת מין. "הם היו מחזיקים את הסיוע שנשלח ואז השתמשו בנשים האלה בשביל שירותי מין", אמרה. 
 
"נשים ונערות צריכות להיות מוגנות כאשר הן מנסות לקבל מזון וסבון ופריטים בסיסיים", הוסיפה ספנסר. "הדבר האחרון שאת רוצה זה גבר שאת אמורה לבטוח בו ואמורה לקבל ממנו סיוע, ואז הוא מבקש ממך לקיים יחסי מין ומונע ממך את הסיוע". בסוכנות הפליטים של האו"ם אישרו כי הם היו מודעים לטענות לפני שלוש שנים, אולם לא קיבלו מספיק מידע על מנת לזהות את המעורבים או כדי לפעול נגד חשודים כלשהם. עם זאת, דובר הסוכנות ציין כי הם השיקו מחקר שנועד לאסוף עוד פרטים וכי נעשו מאמצים נוספים כדי למנוע אירועים דומים בעתיד. 
 
גם בקרן האוכלוסין טענו כי שמעו על "מקרים אפשריים" של ניצול מיני בדרום סוריה וכי המידע הועבר מארגון הסיוע CARE, אולם לא התקבלו דיווחים דומים משני ארגונים בלתי ממשלתיים נוספים שעמם עובדת הסוכנות בדרום סוריה. בסוכנות הוסיפו כי הם לא עובדים עם המועצות המקומיות כדי לחלק סיוע בשטח.