דוח של מחלקת המדינה האמריקאית מ-1946 תיעד את היחס המזוויע ליהודי פולין לפני, במהלך ואחרי מלחמת העולם השנייה. הדוח ערך השוואה בין יחס הפולנים ליהודים ליחסם של הגרמנים הנאצים וציין כי יהודים רבים העדיפו להימלט מהמדינה לאחר המלחמה, אפילו לגרמניה. המסמך, שכותרתו היא "היהודים בפולין מאז השחרור" הוצג ל"ג'רוזלם פוסט" על ידי מכון סיימון ויזנטל למאבק באנטישמיות, על רקע הגעתה לארץ של משלחת של ממשלת פולין על מנת לדון בחוק השואה הפולני ובמשבר הדיפלומטי בין המדינות. 
"יש מעט מאוד ספק שמגמות אנטי יהודיות נוכחיות בפולין מייצגות המשכיות של פעילות מצד קבוצות ימין שהחלו לפני 1939, כאשר גם למפלגות פוליטיות גדולות היו מצעים אנטישמיים", ציין הדוח. "במלים אחרות, אין משהו שהוא חדש או שונה בגל האנטישמי הנוכחי. יחד עם זאת, הטונים האנטישמיים בפולין של לפני המלחמה, תרמו לכך שפולנים רבים קיבלו את תורת הגזע הנאצית, ויש ראיות לכך שהפולנים רדפו את היהודים באופן נמרץ כמו הגרמנים במהלך הכיבוש הנאצי. כאשר הנאצים נסוגו מפולין, הם הותירו בה שרידים משמעותיים מתורת הגזע שלהם".
הדוח המודיעיני מה-15 במאי 1946, הותר לפרסום רק ב-1983. הוא מתאר כיצד האנטישמיות "הגיעה למימדים כאלה בצבא הפולני תחת הגנרל ולדיסלב אנדרס, כך שחיילים יהודים רבים חשו כורח לערוק ממנו ולהצטרף לצבאות בעלות הברית". עד אמצע 1944, אנטישמיות נרחבת דווחה בלובלין ובחלקים אחרים של פולין. עד אפריל 1945, "עוד דיווחים הגיעו ובכתריסר ערים פולניות נהרגו יהודים על ידי חיילי המשמר הפולני, הכוח הצבאי של הממשלה הפולנית הגולה". 


ניצולי שואה מפגינים מול שגרירות פולין בת"א. צילום: אבשלום ששוני
ניצולי שואה מפגינים מול שגרירות פולין בת"א. צילום: אבשלום ששוני

 
הדוח מתייחס גם לתקופה שלאחר המלחמה, בה חלק מהיהודים העדיפו לעבור לגרמניה מאשר להישאר בפולין. "התקריות האנטישמיות היו כה אלימות והפחד של הניצולים היהודים המעטים לחייהם היה כה נרחב שדווח כי חלק מיהודי פולין העדיפו להימלט לשטח האמריקאי בגרמניה מאשר להישאר בפולין", ציין הדוח. "אחרים, ששבו לפולין, חזרו למערב גרמניה לאחר שהות קצרה בלבד. יהודים פולנים במחנות פליטים בגרמניה סרבו פה אחד לשוב למולדתם".

הרב מרטין הייר, מייסד מרכז סיימון ויזנטל, אמר כי חשוב שהדוח יופץ כדי שאנשים בכל העולם יקראו איך נראתה ב-1946 הערכה של הדרך שבה התייחסו ליהודים בפולין. "הם חייבם להודות בכך שהאנטישמיות בפולין היא בעיה ארוכת טווח", אמר הרב הייר. "חייבים לקרוא את הדוח הזה, שלא נכתב על ידי יהודים, כדי לראות כמה אמיתית הייתה האנטישמיות בפולין".