התקשורת בעולם הערבי עסקה אתמול רבות בהתפתחויות הדרמטיות בפרשת השחקן והבמאי הלבנוני זיאד עיתאני, שנעצר בנובמבר האחרון בחשד כי ריגל לטובת ישראל ושיתף עמה פעולה. כעת מתברר כי עיתאני נפל קורבן לעלילה שרקמה סוזאן אל־חאג', בכירה לשעבר בשירות המודיעין הלבנוני. היא נעצרה בסוף השבוע, מה שאילץ את שר הפנים נוהאד אל־משנוק להתנצל בפני עיתאני. “כל הלבנונים מתנצלים בפני זיאד עיתאני”, כתב אל־משנוק בטוויטר שלו בסוף השבוע. "כולנו צריכים לבקש סליחה מעיתאני, שלא ויתר על ערביותו לרגע אחד. זה לא מספיק להכריז עליו כחף מפשע. הוא פטריוט, ועל כך אנחנו גאים בו".
השר ספג ביקורת חריפה, מאחר שההתנצלות נאמרה לפני שבית המשפט זיכה את השחקן המפורסם באופן רשמי. "העם הלבנוני לא יתנצל בפני אף אחד", אמר שר המשפטים סלים ג'ריסאתי. "אין זה ראוי שבכיר יציג את כתבי האמנה שלו בבחירות לפרלמנט באמצעות בקשת התנצלות מהסוג הזה. הכרזה על זיכוי או הרשעה נמצאת בסמכותו של בית המשפט, שהוא היחיד שמפרסם גזר דין בשם העם הלבנוני".
השחקן נאשם על ידי בית המשפט לענייני ביטחון בקשר עם המוסד. על פי הדיווחים בתקשורת בלבנון, בעיקר זו המזוהה עם חיזבאללה, עיתאני טען כי הכיר את "קולט פיאנפי" בפייסבוק 
 

ב־2014, והיה ביניהם קשר רומנטי, והוא חשב כי היא שוודית. לדבריו, היא יזמה את הקשר ופיתתה אותו באמצעות מסרים ותמונות בעלי אופי מיני דרך אפליקציית ההודעות מסנג'ר. הקשר ביניהם נמשך באמצעות פייסבוק עד 2015, ואז הוא מסר לה את הטלפון האישי שלו וכתובתו בביירות. על פי ההתקשרות המוצפנת בין השחקן ל"קולט פיאנפי", האחרונה דרשה שהוא יהיה פעיל חברתית, ישפר את הקשרים שלו וישפר את חזותו כדי להשתלב בחברה הגבוהה בארצו. בנוסף, היא שלחה אליו רשימה שבה 29 שרים, מלבד ראש הממשלה סעד אל־חרירי, וביקשה לדעת מה הוא יודע עליהם. עיתאני ענה כי הוא מקורב למוחמד ברכאת, יועץ שר הפנים אל־משנוק. על פי פרסומים נוספים, התבקש עיתאני  לספק מידע גם על ניסיון ההתנקשות בשר הפנים אל־משנוק ובשר לשעבר אשרף א־ריפי. בדיווחים נאמר כי עיתאני הודה שקיבל בין 500 לאלף דולר בחודש עבור שירותיו.
אלא שכעת כאמור התברר כי קצינת מודיעין לשעבר, סוזאן אל־חאג', שהייתה ראש המחלקה למלחמה בפשעי סייבר במודיעין הלבנוני, שתלה את ההודעות והתמונות במכשיר הסלולרי של עיתאני ונעצרה בחשד שהשתמשה בשירותיו של האקר כדי לזייף את השיחות בין השניים ועל ידי כך להאשים את עיתאני בקשר עם קצינה ישראלית.

סוזאן אל־חאג'. צילום: AFP
מה היה המניע של אל־חאג'? אתמול חשף העיתון "אל־אחבאר", המקורב לחיזבאללה, כי הפצחן שנעצר בפרשה טען כי אל־חאג' ביקשה ממנו לתפור תיק לעיתאני, כנקמה על כך שפרסם את הציוצים שלה, שבהם היא צידדה בעמדתו של הבמאי שרבל חליל, שתקף את המשטר הסעודי. בעקבות כך, היא פוטרה מראשות המשרד למאבק בפשעים אלקטרוניים במודיעין הלבנוני. הפרשה העלתה שאלות רבות בתקשורת הלבנונית: מי אחראי לכך שאל־חאג' לא תפרה תיקים לנאשמים אחרים נגד ביטחון המדינה? האם הקצין שהוציא את ההודאה מעיתאני וקיבל קידום על כך - יורד בדרגה?
"מעצרו ושחרורו של הצעיר מביירות לא נותנים נקודות זכות למנגנוני הביטחון", כתבו בעיתון "אל־אחבאר". "אם ענייני הבחירות הם שהביאו לפתיחתה מחדש של סוגיית עיתאני, נשאלת השאלה: מה אם העצור לא היה איש ציבור ממשפחת עיתאני, אלא ממשפחה קטנה מביירות, צידון או טריפולי? האם היה מוצא מדינה, ראש ממשלה או שר שיארחו את משפחתו ויבטיחו לפתוח מחדש את התיק?" 
 
גם העיתון "אל־ליווא" הציב את השערורייה המשפטית־פוליטית־ביטחונית בעמודו הראשי. "פרשת עיתאני זעזעה את הבחירות", נכתב. "עיתאני זכאי, ואל־חאג' עצורה".
משפחת עיתאני כינסה שלשום מסיבת עיתונאים, ובה אמר נציג המשפחה מוחמד עיתאני: "המשפחה מאמינה כי כל מגע עם האויב הישראלי הוא אסור בתכלית האיסור, ולכן אף אחד מבני המשפחה לא עשה עסקה עם האויב".
סנגורו ראמי עיתאני אמר: "זיאד שילם מחיר כבד מאוד בשל האשמה הזו. מהרגע הראשון היו לנו ספקות לגבי החשדות המיוחסים לו. אנחנו נבדוק כיצד להחזיר לו את הכבוד שנפגע". 
כעת, לרגל הבחירות בלבנון שייערכו במאי, כל הצדדים מנצלים את הפרשה לטובתם האישית. השאלות ימשיכו להדהד גם לאחר הזיכוי הסופי של שחקן התיאטרון, שכנראה יתרחש כבר השבוע. ראש הממשלה אל־חרירי ביקש מכל הלבנונים להפסיק לדון בסוגיה עד שבית המשפט יאמר את דברו.