מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, אמר היום (שלישי) לנציגי קוריאה הדרומית כי ארצו מוכנה להתחיל במשא ומתן עם ארצות הברית בנושא הקפאת תכנית הגרעין שלה. במסגרת זו, מנהיג המדינה המבודדת הצהיר כי הוא יורה להשעות את כל ניסויי הטילים במהלך השיחות, אם ייצאו לפועל, כך לפי בכירים בסיאול.



במהלך ביקורם של הבכירים הדרום קוריאנים, בין היומיים, בפיונגיאנג, הסכימו הצדדים לקיים פגישת פסגה בין קים ג'ונג און למקבילו הדרום קוריאני מון ג'ה אין באזור הגבול בין המדינות במהלך חודש אפריל, כך נמסר בהודעה רשמית של ממשלת סיאול.



"הצד הצפון קוריאני ציין בבירור כי אין לו סיבה לשמור על תוכנית הגרעין שלו אם האיום הצבאי על הצפון ייעלם והביטחון של המדינה יובטח", נאמר בהצהרה.



אם ההודעה בנושא תאושר על ידי פיונגיאנג, זו תהיה הפעם הראשונה שבה מנהיג המדינה המסוגרת מודיע על כך שממשלתו מוכנה לדון בוויתור על הנשק הגרעיני שלה תמורת ערבויות ביטחוניות מארה"ב, זאת לאחר שעד כה היא טענה שאין אפשרות להתמקח בנושא.



מון ג'ה אין ודונלד טראמפ. בדרך לנורמליזציה עם פיונגיאנג? צילום: רויטרס
מון ג'ה אין ודונלד טראמפ. בדרך לנורמליזציה עם פיונגיאנג? צילום: רויטרס



"הצפון הביע נכונות לקיים דיאלוג עם אמריקה בסוגיית הגרעין ולדון על נורמליזציה של היחסים עמה, מה שהבהיר כי כל עוד הדיאלוג נמשך, קים ג'ונג און לא ינסה לבצע פרובוקציות אסטרטגיות, כגון ניסויי טילים גרעיניים ובליסטיים", צוין עוד בהצהרת ממשלו של מון ג'ה אין.



הוויתורים המפתיעים של קים ג'ונג און נשמעו מפיו לאחר ארוחה שקיים עם הבכירים הדרום קוריאנים, שהיוותה את הפגישה הראשונה שלהם בשבע השנים האחרונות. למנהיג הצפון קוריאני הצטרפה אישתו אי סול-ג' והאחות קים יו ג'ונג, והיא ארכה ארבעה שעות.



לחיצת היד ההיסטורית. צילום: AFP
לחיצת היד ההיסטורית. צילום: AFP



היועץ הביטחוני של סיאול, צ'ונג יואי-יונג, אמר לתקשורת המקומית בקוריאה הצפונית כי קים ג'ונג און התחייב שחצי האי הקוריאני יהיה אזור ללא גרעין. "קוריאה הצפונית הבטיחה לא להשתמש בנשק גרעיני או קונבנציונאלי נגד קוריאה הדרומית", אמר.



השיחות מתקיימות לאחר שמון ג'ה אין וקים יו ג'ונג נפגשו במשחקים האולימפיים בפיונגצ'אנג ואף לחצו זה את ידה של זו, במהלך שמשך את תשומת הלב של כלי התקשורת במדינה.