"מקורות מצריים בכירים" מסרו לאתר "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן נועד עם בכירים ישראלים והגיע עמם להסכמה על תוכנה של "עסקת המאה" שמקדם הממשל האמריקני. על-פי הדיווח שפורסם הבוקר (רביעי) ישראל דבקה ברעיון של מדינה פלסטינית ללא רציפות טריטוריאלית, עמדה שזוכה לתמיכת הממשל האמריקני הכולל בתכניתו "נוכחות צבאית בין חלקיה של המדינה הפלסטינית".

לאור היעדר פירוט אודות אותה נוכחות צבאית, לא ברור לחלוטין האם הכוונה לנוכחות צבאית ישראלית או בינלאומית. יחד עם זאת, על רקע הפרסום בעיתון "אל-שרק אל-אווסט" בשבוע שעבר, לפיו מתווה ההסדר כולל אחריות בטחונית ישראלית על הגדה המערבית, סביר כי הכוונה לנוכחות צבאית ישראלית. עוד ציינו המקורות כי יישום ההסדר הוא תהליך ארוך-טווח, שצפוי להימשך כ-30 שנה. יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן סיים אמש ביקור בן שלושה ימים במצרים, מה שמעלה את האפשרות כי המגעים הישראלים-סעודיים, אם אכן התקיימו, נערכו על אדמת מצרים.
 
עוד מסרו המקורות המצריים כי ההנהגה הסעודית מפעילה לאחרונה לחץ כבד על ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן לקבל את תכנית השלום האמריקנית, כאשר במקביל הפעילה מצרים לחץ על הנהגת חמאס בעזה לקבל את עיקרי התכנית במהלך הביקור האחרון של משלחת חמאס במצרים. שני פלגי ההנהגה הפלסטינית, על-פי הדיווח, מתנגדים ליוזמה. בכינוס המועצה המהפכנית של פת"ח שנערכה בסוף השבוע שעבר, אמר אבו מאזן על-פי דיווחים בין היתר כי הוא "אינו מתכוון לסיים חייו בבגידה". הנהגת חמאס מתנגדת על-פי הדיווח ל"חילופי שטחים" או להעברת שטחים "ממדינות אחרות" לידי הפלסטינים, תוך רמיזה לרעיון בדבר עסקת חילופי שטחים משולשת בין מצרים, ישראל והמדינה הפלסטינית העתידה לקום, הכוללת בין היתר העברת שטח מצרי בין רפיח לאל-עריש לידי הפלסטינים.

אבו מאזן. צילום: AFP


בשבוע שעבר ביטא חבר הלשכה המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה את התנגדות התנועה לרעיון, אשר לפני מספר חודשים חשפה התקשורת המצרית כי נכלל בתכנית האמריקנית. יחד עם זאת, במה שנוגע לרעיון הקמת מדינה פלסטינית בגבולות זמניים, על-פי הדיווח עמדת חמאס מורכבת יותר: בעת הדיונים ביקשה המשלחת מבני שיחה המצריים זמן נוסף להתייעצות פנימית, תוך התחשבות בעובדה כי מהלך זה טומן בחובו הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית. 
 
מה שעומד מאחורי נחישותה של ההנהגה הסעודית לקדם את היוזמה האמריקנית, על-פי המקורות המצריים, הוא רצונה בנורמליזציה רשמית עם ישראל שתכשיר שיתוף פעולה כלכלי בין המדינות. במהלך ביקורו של מוחמד בן סלמאן במצרים שהסתיים אמש, הסכימו יורש העצר הסעודי והנשיא המצרי בין היתר על העברת שטח של כאלף קמ"ר בחוף הדרומי של סיני לרשות מיזם עיר-הענק "ניום", עליו הכריזה סעודיה באוקטובר האחרון. ישראל שותפה מעשית למיזם, כך נטען על-פי המקורות המצריים, וסעודיה מעוניינת בהפיכת שיתוף הפעולה לרשמי, מה שיהווה הלכה למעשה נורמילזציה ישראלית-סעודית. בנוסף מסרו המקורות כי הוויתור המצרי של השטח מהווה צעד ראשון לקראת בינאום של ים סוף, מהלך בעל חשיבות בטחונית עבור ישראל.