"ארצות הברית וישראל הולכות לתקוף יעדים בסוריה בקרוב", כך דיווח היום (שבת) העיתון הכווייתי "אל-ג'רידה". העיתון מצטט מקורות אמריקניים שחשפו לדבריו, כי כישלון השליחות של שר החוץ הצרפתי, ז'אן איב לה-דראין לטהרן, יביא לתוצאות הרות אסון, לא רק על עתיד הסכם הגרעין של המעצמות עם איראן, אלא גם בזירה המדינית-צבאית בכמה ארצות במזרח התיכון, בהן פועלת הרפובליקה האסלאמית וגורמת לזעזוע היציבות. עיקר היעדים הם בסוריה, שיהיו תחת מתקפה אמריקנית-ישראלית, כך על פי הדיווח.



המקורות הוסיפו עוד כי "היוזמה הצרפתית" שהציג שר החוץ הצרפתי בפני האיראנים באו במקביל לדיונים של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הנשיא דונלד טראמפ, במסגרת פגישתם בוושינגטון בשבוע שעבר. 



על פי הדיווח, הצדדים דנו ב"תוכנית ישראלית דומה ומורחבת", שהוצגה בפני טראמפ על ידי נתניהו, ולאחר מכן נדונה עם בכירים במועצה לביטחון לאומי אמריקני, ובראשם שר ההגנה ג'ים מאטיס, היועץ לביטחון לאומי הרברט מאקמסטר וראש ה-CIA מייק פומפאו. במסגרת הדיונים נדונה תוכנית צבאית כוללת נגד הפעילות של איראן, גם בעיראק, סוריה ולבנון.



עוד נמסר כי נתניהו הציג בוושינגטון הערכות ישראליות לנוכחות הצבאית הרוסית בסוריה, לפיה מוסקבה הגיעה אל מבוי סתום בפעילות הצבאית והמדינית שלה במדינה זו, וכי היכולת שלה למנוע מתקפה צבאית ישראלית גדולה נגד איראן הפכה להיות מזערית.



"טראמפ אישר תגובה למתקפה הכימית של אסד"



המקורות הוסיפו עוד כי ישראל הציגה בפירוט את הבסיסים והמוצבים שיותקפו בסוריה, ואף הביעה נכונות "לסייע בניתוק הקשר בין טהרן, בגדד, דמשק וביירות", לפי התוכנית האיראנית שמעוניינת שתהיה לה אחיזה מטהרן עד לים התיכון. על פי התוכנית בדיווח, ישראל תמנע מהמיליציות האיראניות להגיע אל נקודות הגבול בין עיראק, סוריה וירדן.



במקביל, מקורות צבאיים אמריקניים מסרו, כי הפנטגון סיים את הערכות המצב הצבאיות שיוצגו בפני הנשיא טראמפ, כדי להגיב על "המתקפה הכימית שביצע המשטר הסורי, אם באל-ע'וטה המזרחית או באזורים אחרים בסוריה".




ילד מפונה מההריסות אחרי תקיפה בע'וטה. צילום: רויטרס
ילד מפונה מההריסות אחרי תקיפה בע'וטה. צילום: רויטרס



למרות שלא קושרים בין "המתקפה הישראלית-אמריקנית" כביכול לבין התגובה למתקפה הכימית של המשטר, המקורות הדגישו כי טראמפ אישר את המתקפה, שעשויה להיות חלק מהמתקפה שמתכננת ישראל נגד בסיסים איראניים בסוריה. המקורות הוסיפו, כי לא מן הנמנע שלבנון תהיה חלק ממתקפה זו אם חיזבאללה ינסה להתנגד לה.



יש לציין שלמרות האזהרות של וושינגטון, פריז ולונדון שיתקפו את המשטר של אסד אם ישתמש שוב בנשק כימי, בלילה שבין רביעי לחמישי פונו למעלה מ-60 אזרחים סורים, בפעם השלישית בתוך ימים ספורים, לטיפול רפואי לאחר שעל פי החשד העיירות חמוריה וסבקא באל-ע'וטה המזרחית הותקפו במטוסי קרב.



במקביל, משטר אסד דוחה על הסף טענות על שימוש בנשק כימי. בימים האחרונים אף דווח בתקשורת הסורית, כי לא מן הנמנע שמיליציות חמושות ישתמשו בנשק כימי, על מנת לזרז את התגובה של המעצמות.



בתשורת הערבית הבליטו בשעות האחרונות את ההחלטה להאריך את התמרון הצבאי בין צה"ל לצבא ארצות הברית, ועל פי הערכות שלהם, מדובר בתמרונים לקראת מתקפה כוללת על סוריה.