שובה של המלחמה הקרה? ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, הכריזה בפרלמנט על שורת סנקציות על רוסיה לאחר שלא עמדה באולטימטום שהציבה בעקבות המתקפה הכימית בה נפגעו מרגל רוסי לשעבר ובתו בעיר הבריטית סלסבורי. אלעד שמחיוף, שליח חברת 'החדשות' לאירופה, ונינו אבסדזה, מומחית לענייני רוסיה, שוחחו הבוקר (חמישי) בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM

"הצעד של בריטניה אינו כה דרמטי בהתחשב בנסיבות ובהתנהלות רוסיה בשנים האחרונות", אמר שמחיוף. "שערי בנפשך שסוכן של מדינה זרה יפעיל נשק כימי להשמדה המונית באחת מערי ישראל כדי לחסל מטרה אחת בודדה תוך כדי סיכון לעשרות אנשים אם לא יותר, מדובר בעילה למלחמה. בסופו של דבר זהו מקרה נקודתי המצטרף לשרשרת מקרים נוספים שהתרחשו לאחרונה לאחר שרוסיה החלה להרעיל את מתנגדי פוטין".

שליח חברת החדשות הוסיף: "תרזה מיי יכלה להכריז מלחמה ויכלה להשיב את השגריר הבריטי מרוסיה אך היא בחרה שלא לעשות זאת, היא רוצה להשאיר פתח לדיאלוג. אני חושב שתרזה מיי מנסה לייצר קואליציה בינלאומית כדי להפעיל לחץ על פוטין. בריטניה במצבה הנוכחי, כשהיא מנסה להתנתק מהאיחוד האירופי, לא תוכל להתמודד עם פוטין לבדה".


לשיחה הצטרפה אבסדזה שהסבירה כי "כבר בימים הראשונים למותו של המרגל הרוסי נשאלה השאלה האם הוא חוסל. השגרירה האמריקאית באו"ם טענה שהיא מאמינה לבריטים שנותרו מודאגים ואני מבינה אותה. הרוסים לעומת זאת לא מודאגים כלל ומבקשים שיוכיחו להם שהם הרגו את המרגל. כשרוסיה הציגה את עצמה בפני טראמפ היא השוויצה במודל הטילים שלה וזאת כדי להבהיר שהיא חזרה להיות מעצמת על ושלא כדאי להתעסק איתה. הדוברת של משרד החוץ הרוסי התייחסה בזלזול לאולטימטום של בריטניה ואני לא כל כך מבינה מדוע פוטין היה צריך את כל הבלאגן הזה בידיעה שגם ככה הוא ינצח בבחירות הבאות בעיניים עצומות".



"פוטין עצמו אמר יותר מפעם אחת שהסוכנים הכפולים בגדו במולדתו וישלמו על כך את המחיר", ציין שמחיוף. "יו"ר האופוזיציה בבריטניה, ג'רמי קורבין, סופג ביקורת לאחר שתקף את המודיעין הבריטי וסירב להאשים את רוסיה במותו של המרגל, הוא אפילו טען שיש לשתף פעולה עם הרוסים בחקירה כדי שיוכלו לקחת בה חלק ושאין סיבה להאשים אותם עד שיוצגו הוכחות. בעקבות דבריו היו שמועות שהוא מקושר לרוסים בצורה כזו או אחרת".

המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ואתר מתקפת הגז בבריטניה. צילום מסך יוטיוב
המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ואתר מתקפת הגז בבריטניה. צילום מסך יוטיוב
 
חסון סיכמה את הדיון ואמרה: "הוכחות הן חשובות אך איכשהו הכל תמיד מסתכם בפוליטיקה ובאינטרסים. אנחנו צופים מהצד ורואים כיצד בריתות ישנות נסדקות ואולי גם נגלה שישנן בריתות חדשות ומפתיעות. זה נשמע לי כמו התחלה של מלחמת עולם ולי אין ממ"ד".
עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן
תרזה מיי. צילום: AFP
תרזה מיי. צילום: AFP