שוב התבטאות אנטישמית בפולין: קורנל מורביצקי, אביו של ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי ופוליטיקאי בעברו, טען בראיון שפורסם היום (רביעי) באתר קולטורה ליברלנה כי היהודים בחרו לעבור לגור בגטאות במדינה, ולא גורשו לשם על ידי הגרמנים. בראיון אמר מורביצקי האב: "אתה יודע מי גירש את היהודים לגטו וורשה? הגרמנים לדעתך?" שאל וענה: "לא. היהודים עצמם הלכו כי אמרו להם תהיה להם מובלעת והם לא יצטרכו להתעסק עם הפולנים המגעילים האלה".



הפוליטיקאי הוותיק המשיך והאשים את יהודי פולין בגירושם אל עבר מחנות המוות, ושאל "מי הביא את היהודים לכיכרות השילוח (אומשלגפלץ), הגרמנים? לא, המשטרה היהודית הייתה בכיכרות". הצהרותיו של מורביצקי האב באות כחודש לאחר שבנו אמר דברים דומים במהלך בוועידת הביטחון במינכן לעיתונאי הישראלי רונן ברגמן. 



אושוויץ. צילום: רויטרס
אושוויץ. צילום: רויטרס



"היו גם יהודים משתפי פעולה"



במהלך מסיבת עיתונאים בוועידה, שאל ברגמן את ראש ממשלת פולין אם יספר את סיפור הישרדותה של אמו בפולין הוא ייענש. "אם אני מבין נכון, ברגע שאספר את הסיפור הזה בפולין אני צפוי להיענש, מדוע אתה עושה את זה? אתה מושך יותר אש לעבר המעורבות הפולנית בשואה", אמר ברגמן וזכה למחיאות כפיים מהיושבים באולם. מוריבצקי ענה בתגובה כי לא היה הבדל בין התנהגות הפולנים לבין היהודים בזמן השואה והוסיף: "אנחנו לא נעניש מי שיאמר שהיו משתפי פעולה פולנים עם הנאצים. אכן היו כאלה, כפי שהיו גם פושעים אוקראינים ויהודים משתפי פעולה".



כזכור, בחודש ינואר האחרון העבירה פולין חוק שמטיל עונש מאסר של עד שלוש שנים על מי שיאשים אותה באחריות לשואה, או ישתמש בביטוי "מחנות מוות פולנים". החוק עורר תרעומת בישראל, ואצל יהודי התפוצות, אשר ראו בו ניסיון להעלים את האחריות הפולנית לרצח יהודים והתעלמות מהאנטישמיות שהייתה במדינה באותה התקופה. לאחר המשבר הדיפלומטי, פולין הביעה נכונות לעבוד עם ישראל על יישומו, אך בו בזמן אישרה אותו, ואף הפעילה אותו נגד עיתון ארגנטיני.