מלאלה יוספזאי, מי שהוכתרה לכלת פרס נובל לשלום הצעירה ביותר בהיסטוריה בשנת 2014, הגיעה למולדתה פקיסטן בפעם הראשונה מאז שנורתה בראשה על ידי אנשי טליבאן, כך נחשף לפנות בוקר (חמישי) בכלי התקשורת במדינה. פרטים מפורטים על מסלול הביקור שלה לא פורסמו, ולמעשה "נשמרו בסוד לאור הרגישות סביב ביקורה", הסביר גורם ממשלתי. 



בת ה-20 נחתה בשדה התעופה הבינלאומי "בנאזיר בוטו" שבאסלאמאבאד, תחת אבטחה הדוקה, כך על פי תמונות ששודרו בתקשורת המקומית. הביקור המדובר אמור להימשך, כאמור, ארבעה ימים ויכלול פגישה עם ראש הממשלה הפקיסטני שהיד חקן עבאסי.



יוספאזי, זכתה בפרס על רקע מאבקה למען זכויות נערות מהעיר מינגורה ממחוז סוואט, עאיחיח'ייבר פח'טונח'ווה, שבפקיסטן, שם אסרו לעיתים אנשי ארגון הטרור על נשים ללמוד בבתי ספר. בגיל 11 בלבד היא החלה לכתוב יומן אנונימי בו סיפרה על חייה תחת שלטון הטליבאן. קטעים ממנו פורסמו ב-BBC במהלך השנים. 



עם פרס נובל לשלום. צילום: רויטרס
עם פרס נובל לשלום. צילום: רויטרס



בתשעה באוקטובר 2012 נורתה יוספזאי על ידי איש טאליבן חמוש עת חזרה לביתה באוטובוס מבית הספר ונפצעה באורח קשה, ונותרה מחוסרת הכרה במשך זמן רב. ארגון הטרור הסביר כי ביצע את הירי לעברה מכיוון שהיא נחשבת ל"פרו-מערבית", וכזו ש"קידמה את התרבות המערבית באזור פשטון".



בעקבות הפגיעה חלקים מהגולגולת שלה הוסרו. אחרי שקיבלה טיפול חירום בבית חולים צבאי בפקיסטן, היא הועברה לבירמינגהאם שבבריטניה, שם היא חיה עד היום עם משפחתה.



מאז החלמתה המשיכה יוספאזי להיאבק למען חינוך וזכויות ילדים ברחבי העולם, והקימה את קרן מלאלה יחד עם אביה זיאודין, במטרה "לעבוד למען עולם שבו כל ילדה יכולה ללמוד ולהוביל ללא חשש".