רוסיה הודיעה הערב (חמישי) כי בכוונתה לגרש 60 דיפלומטית אמריקאים ולסגור את הקונסוליה האמריקאית בסנט פטרבורג, וזאת בתגובה לצעדים דומים שביצעה ארה"ב בימים האחרונים בעקבות הרעלת הסוכן הרוסי סרגיי סקריפל. שר החוץ הרוסי, סרגי לברוב הודיע על הצעדים האלו אחרי שיחת נזיפה שערך סגן שר החוץ סרגיי ריאבקוב לשגריר האמריקאי במוסקבה.



הצעדים הרוסים באים, כאמור, לאחר גירוש של יותר מ-140 דיפלומטים רוסים מ-24 מדינות. בין השאר, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע על גירוש 60 דיפלומטים וכן על סגירת הקונסוליה בסיאטל. בין המגורשים 12 קציני מודיעין רוסים מהקונסוליה בניו יורק. גורם בממשל האמריקאי אמר כי הפעילות המודיעינית הרוסית בארצות הברית נהייתה יותר יותר אגרסיבית.



סרגיי סקריפל. צילום: AFP
סרגיי סקריפל. צילום: AFP



בהודעת הבית הלבן נאמר כי "ארה"ב החליטה על הצעד הזה ביחד עם מדינות נאט"ו והשותפות שלנו ברחבי העולם בתגובה לשימוש הרוסי בנשק כימי על אדמתה של אנגליה, שהיא הפעולה נופת בשרשרת ארוכה של פעולות שפוגעות ביציבות ברחבי העולם שנוקטת מוסקבה".



עוד נאמר כי הצעד "נועד לשפר את ביטחונה של ארה"ב בכך שהיא פוגעת משמעותית ביכולתה של רוסיה לאסוף מודיעין על אזרחים ומטרות באמריקה ותוך כך לאיים על ביטחונה של ארה"ב. בפעולה זו שאנו נוקטים ביחד עם מדינות נאט"ו יש להבהיר לרוסיה שלפעולות שלה יהיו השלכות. ארה"ב מוכנה לפתח שיתוף פעולה טוב יותר עם רוסיה אבל שינוי כזה יכול לקרות רק לאחר שממשלת מוסקבה תשנה את התנהגותה".