יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, שוחח היום (רביעי) בטלפון עם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף על ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות. הנייה ביקש משר החוץ האיראני כי הסוגיה הפלסטינית תעלה בפסגה הרוסית-טורקית-איראנית הנערכת היום באנקרה, וקרא למשתתפיה לפעול להקמת ועדת חקירה בינלאומית, להסרת המצור על רצועת עזה, ולתמוך במימוש זכויותיו של העם הפלסטיני, במיוחד בזכות השיבה והקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים.



שר החוץ האיראני הדגיש את תמיכתה של איראן בזכויות הפלסטינים, והבטיח להעביר את המסר למשתתפי הפסגה המשולשת ולפעול למימוש דרישות העם הפלסטיני.



אמש שוחח הנייה עם אמיר קטר, שייח' תמים בן חמד אל-ת'אני, ואמר לו כי "צעדת השיבה" היא חלק ממהלך בלתי-אלים, במסגרת פעולה כלל-פלסטינית למען מטרות הנתונות בקונצנזוס לאומי. הנייה הוסיף כי "צעדת השיבה" תימשך וכי העם הפלסטיני "הגדול, האמיץ והנועז, אינו יכול להיות מובס על-ידי המנגנון הצבאי הישראלי". השליט הקטרי הבטיח להנייה לפעול למען הפלסטינים באמצעים דיפלומטיים במוסדות האו"ם.



פגישת פוטין-ארדואן שנערכה אמש, מסמנת את המשך התהדקות היחסים בין טורקיה ורוסיה בתחומים הפוליטי, הצבאי והכלכלי. בנוסף לטקס חניכת עבודות בניית תחנת הכוח הגרעינית, שני המנהיגים הצהירו אמש על הקדמת מכירתן לטורקיה של מערכות s-400 - מערכת הנ"מ ארוכת-הטווח המתקדמת ביותר של רוסיה - עליה הוסכם לפני מספר חודשים.

במקביל להתקרבות הרוסית-טורקית, ופחות משבוע לאחר הודעת הנשיא טראמפ כי הכוחות האמריקניים יעזבו בקרוב את סוריה, הודיעה אמש סוכנות הידיעות הממשלתית של טורקיה כי ארה"ב בונה שני בסיסים צבאיים באזור מנבג' שבשליטת "יחידות ההגנה העממיות" הכורדיות, אותן מחשיבה טורקיה כארגון טרור.

מוקדם יותר השבוע, דיווחה הסוכנות כי הכוחות האמריקאים שלחו לאזור תגבורות של כ-300 חיילים לקראת אפשרות של מבצע טורקי נגד הכוחות הכורדיים באזור. על רקע הסכנה הגדלה לעימות אמריקני-טורקי הנשקף מדיווחים אלה, העביר אתמול מפקד פיקוד המרכז האמריקני גנרל ג'וזף ווטל מסר מרגיע, ואמר כי בין שתי המדינות מתקיים דיאלוג מתמיד.