בימים האחרונים עסוקים ראשי חמאס ברצועת עזה במציאת פתרונות למניעת פגיעה של צלפי צה"ל במפגינים במסגרת יום "שישי של הצמיגים והמראות" שיחול מחר, שבו גם יציינו שבוע לתחילת "תהלוכת השיבה". עד כה דווח בעזה על הבערת מאות צמיגים כדי להגביל את הראייה של חיילי צה"ל, שימוש במראות כדי לסנוור, כיסוי הפנים בכאפיות על מנת למנוע מהחיילים לזהות את המפגינים וכן בניית סוללות עפר בצד של הרצועה.



בתוך כך, צה"ל מסר הבוקר (חמישי) כי כלי טיס ירה לעבר מחבל חמוש סמוך לגדר המערכת בצפון רצועת עזה. במשרד הבריאות בעזה אמרו כי הוא נהרג מפגיעת הטיל.



בכוחות כיבוי האש בדרום נערכים ליום שישי ולפחות כבאית אחת תהיה בכל אחד מששת המוקדים, כאשר בוטלו החופשות לכל 12 הכבאים מתחנת הכיבוי אשקלון. "אנחנו נערכים לסייע לכוחות, למניעת התפשטות האש מעבר לגבול", אמר ל"מעריב" דובר כבאות אש בדרום, אלי כהן. גם תחנות הכיבוי נתיבות ואשכול נמצאות בכוננות אש.



בתשובה לשאלת מעריב על היערכות לקראת הפגנת הצמיגים של חמאס מחר בגבול רצועת עזה, נמסר מהמשרד להגנת הסביבה: "צוותי כוננות של המשרד להגנת הסביבה מתגברים את אזור גבול רצועת עזה לקראת מחר, עם מדי חלקיקים, מעבר לצוותי הכבאות. סך הכול יהיו זמינים 9-10 צוותים בשטח. אנחנו עוקבים אחר תחזית מזג האוויר ומריצים מודלים שונים של פיזור החלקיקים המזהמים. לפי הצורך, נוכל לתת הנחיות לתושבים ולהורות על הסתגרות במידת הצורך - אם הערכים יהיו גבוהים"



מוחמד מטר, אחד מפעילי "צעדת השיבה" ברצועת עזה אמר כי עד כה נאספו מעל 10,000 צמיגים כדי להבעיר אותם ליד הגבול. "הצעירים עושים עבודה נפלאה", סיפר לביטאון חמאס "א-ריסאלה", "הם מכנים את עצמם 'יחידת הצמיגים' ועובדים מסביב לשעון, במטרה למנוע שדה ראייה מהצלפים הישראלים".
 
מוחמד עאיד הוסיף, כי "שמנו לב שהצלפים יורים לכיוון כל צעיר שמבעיר צמיג, מה שמוכיח שהם סובלים מהעשן השחור שמגביל את ראייתם. בשבוע שעבר נורה בגב ונהרג עבד אל-פתאח עבד אל-גאני כאשר היה בידו צמיג. הבערת הצמיגים תהיה במרחק 300 מטרים מהגדר". עאיד גילה עוד, כי הצעירים הכינו גם אזעקות כדי לבלבל את חיילי צה"ל לאורך הגבול, בנוסף למראות לסנוור הצלפים.

אתמול החלו דחפורים לבנות סוללות עפר גם בצד של רפיח וגם בצפון הרצועה, על מנת למנוע פגיעה במפגינים ביום שישי. האחראים על "מחנה השיבה" בחאן יונס הרחיבו את שטח המחנה ממזרח למחוז, בציפייה שביום שישי הקרוב ישתתפו רבבות באירועי המחאה. "בניית הסוללות באה להבהיר לעולם כולו שאנו לא שולחים את המפגינים למות, אלא שומרים עליהם", אמר ל"מעריב מקור בחאן יונס. "אנחנו רוצים לשמור עליהם מפני הצלפים הישראלים".



צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90



בנוסף, עיירות צפון הרצועה הוסיפו אף הן סוללות עפר לאלה הקיימות כדי למנוע מצלפים לפגוע במפגינים. "הרחבת הסוללות באה במסגרת ההגנה שאנחנו מעניקים לאזרחים המפגינים בדרכי שלום", אמר נאסר עבד אל־חמיד שתאת, חבר בוועדת התיאום העליונה לתהלוכות השיבה. "אנחנו עושים הכל כדי לאבטח את האזרחים".



בתוך כך, הודיע אתמול ארגון השמאל בצלם כי הוא פותח בקמפיין חדש הקורא לחיילי צה"ל המוצבים בגבול רצועת עזה לסרב פקודה ולא לפתוח באש לעבר מפגינים פלסטינים בהפרות הסדר. "ירי במפגינים לא חמושים הוא בלתי חוקי, ופקודות לבצע ירי כזה הן בלתי חוקיות בעליל", נכתב בהודעת הארגון שפורסמה יחד עם כרזה הנושאת תמונה מהפרות הסדר ביום שישי האחרון ועליה כתוב: "מצטער, המפקד, אני לא יורה". בחלק התחתון של הכרזה מזהירים את החיילים שאומנם האחריות על הפקודות היא על דרגים גבוהים יותר - "אך הציות להן הוא עבירה פלילית, וחובתך לסרב פקודה".