10 הרוגים, מיעוט משתתפים - השבוע השני של "צעדת השיבה": הפגנות יום השישי סמוך לגדר המערכת בגבול רצועת עזה, במסגרת "צעדת השיבה", נמשכו זה השבוע השני, ובמהלכן כ-20 אלף פלסטינים הפגינו מול גדר המערכת, ירידה של כמחצית משבוע שעבר. במהלך העימותים, הציתו הפלסטינים צמיגים רבים, ואף ניסו לחצות את הגדר, ולפגוע בה תוך יידוי אבנים, בקבוקי תבערה ומטענים לעבר כוחות צה"ל והגדר.
סיכום יום העימותים בעזה. צילום: דובר צה"ל
 
כוחות צה"ל, בתגובה, ירו לעבר מסיתים ומפגינים שניסו לחצות ולפגוע בגדר. כתוצאה מכך, הפלסטינים דיווחו על 10 הרוגים, בהם עיתונאי ונער בן 16, ועל מאות פצועים, חלקם מירי חי. בצה"ל טענו כי התנהלות הצבא במהלך ההפגנות בשבוע שעבר הרתיעו פלסטינים רבים וגרמו לחמאס לנסות להימנע מהמשך דרדור המצב. "ראינו שאין מדובר בהפגנה תמימה, אלא בהפרת סדר אלימה מאוד", אמר דובר צה"ל רונן מנליס, שהוסיף כי בצבא "נחושים להמשיך לעמוד במשימה. מי שגרם לאירועים האלה זה סינוואר והנהגת חמאס".
 
עם זאת, הוא הסביר כי "האירועים לא הסתיימו ואנו נערכים לניסיונות נוספים לחצות את הגדר בימים הקרובים. ההערכה שלנו שהניסיונות לבצע פיגועים יימשכו ויעשו ניסיונות לבצע אירועים מהסוג הזה, גם במהלך השבוע וגם בימי שישי". האיחוד האירופי קרא לישראל לחקור את מספר הנפגעים הפלסטיני, בטענה כי הוא מעלה "שאלות כבדות" בנוגע לשימוש בכוח על ידי צה"ל.

3 הרוגים באירוע דריסה בגרמניה
 
משטרת העיר מינסטר שבצפון מערב גרמניה מדווחת כי מסחרית פגעה היום בהולכי רגל בעיר, הרגה לפחות שלושה, בהם הנהג הדורס, ופצעה עשרות נוספים. כרגע לא ברור הרקע לאירוע, ולא נפסל החשש לטרור. לאחר האירוע התאבד הנהג הדורס.

זירת הדריסה במינסטר, צילום: AFP
זירת הדריסה במינסטר, צילום: AFP
 
נתניהו מתכוון להגיע לטקס המשואות

סאגת נאום נתניהו בטקס המשואות עולה שלב. מסביבת ראש הממשלה נמסר שלשום כי הוא ככל הנראה יגיע לטקס הדלקת העצמאות בערב יום העצמאות ה-70. עם זאת, הגורמים הדגישו כי טרם נתקבלה החלטה סופית בעניין. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מתנגד להשתתפות נתניהו בטקס, שבאופן מסורתי מנוהל על ידו כראש הרשות המחוקקת, ובלשכתו הכחישו עד כה כי ישנה הסכמה בנושא. מנגד, שרת התרבות והספורט מירי רגב ביקרה בחריפות את אדלשטיין על התנגדותו ותמכה בהשתתפות ראש הממשלה.



בתוך כך, יצאה היום יו"ר מרצ תמר זנדברג נגד השתתפות נשיא הונדורס בטקס. "בנוסף על כך שנראה כי הדבר נועד לתרץ את השתתפותו בטקס של נתניהו, מדובר בהחלטה שערורייתית הנותנת לגיטימציה לנשיא ש"נבחר" אך לאחרונה בבחירות החשודות שזויפו, ושאחראי להפרות חמורות של זכויות אדם במדינתו", כתבה זנדברג במכתבה לשרה רגב.

דיווח: טראמפ ונתניהו קיימו שיחה מתוחה בשל כוונת ארה"ב לצאת מסוריה
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קיימו ביום רביעי האחרון שיחת טלפון מתוחה בעקבות כוונתו של האחרון להוציא את הכוחות האמריקאים מאדמת סוריה "בקרוב מאוד", כך חשפו אתמול בכירים בארה"ב שצוטטו בתקשורת האמריקאית. נתניהו גם הודה לנשיא ארצות הברית על התחייבותו לביטחונה של ישראל, וכן על תמיכתה של וושינגטון בישראל באו"ם, כך נמסר ממשרד ראש הממשלה. 
 
בתוך כך, בעיתון הכווייתי אל ג'רידה דווח היום כי משמרות המהפכה של איראן החלו בהכנות למלחמה כוללת מול ארצות הברית וישראל באמצעות פעולות פיננסיות ותוכניות אסטרטגיות, ואלו הולכות ומתגברות. על פי הדיווח, גורם בכיר במשמרות המהפכה אמר כי עשרות מיליארדי דולרים הועברו למקום בטוח, כדי שיהיה אפשר להשתמש בהם בעת מלחמה. המידע הזה מגיע ימים לאחר שהממשלה בטהרן ונגיד הבנק המרכזי הואשמו ברכישת 30 מיליארד דולר והוציאו אותם מהמדינה, ובכך גרמו לקריסה היסטורית של הריאל האיראני. 

"טראמפ החליט לצאת לעימות": איראן נערכת למלחמה כוללת מול ארה"ב וישראל

המרגל הרוסי שהורעל בבריטניה יצא מכלל סכנה


סרגיי סקריפל, המרגל הרוסי לשעבר שהורעל על אדמת בריטניה, ככל הנראה על ידי גורמים רוסים, יצא מכלל סכנה, כך דווח אמש ב"גרדיאן" הבריטי. חודש לאחר שהתמוטט יחד עם בתו יוליה, על ספסל בעיירה סליסבורי, צוות בית החולים שבו טופל הודיע כי השניים מתאוששים וכי חל שיפור ניכר במצבם. בבריטניה מקווים כעת שהשניים יוכלו לשפוך אור על מה שהתרחש באותו יום, שבו הותקפו בגז עצבים. 

 
דובר משרד החוץ של בריטניה ציין כי הממשלה מרוצה מכך שמצבם השתפר, אך הוסיף: "צריך להבהיר שמדובר פה בניסיון לרצח באמצעות נשק כימי לא חוקי, שרוסיה מחזיקה בו". במקביל, ארה"ב החליטה להטיל סנקציות על 17 בכירים ואוליגרכים רוסים המקורבים לנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, זאת, בין היתר, על רקע הרעלתם של המרגל ובתו. בבית הלבן הסבירו כי "הסיבה למהלך היא הניסיון התוקפני של רוסיה לערער את היציבות במדינות המערב". 

טראמפ מאיים במכסים חדשים נגד סין

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שלח אתמול איום לעבר בייג'ינג בתגובה להחלטתה להטיל מכסים על ייבוא מוצרים מארצות הברית, ואמר כי הוא שוקל להטיל על הענקית האסייתית מכסים חדשים ששוויים יכול להגיע לכ-100 מיליארד דולר. לפני מספר ימים סין הטילה מכסים בשווי של כשני מיליארד דולר, שפגעו בעיקר במגזר החקלאי ובתעשיית המתכות של ארצות הברית מגזרים שמעסיקים רבים מתומכיו של טראמפ, בשל מכסים קודמים שהנשיא הטיל על ייבוא מתכות.
 
"במקום לשנות את דרכיה, סין בחרה לפגוע בחקלאים וביצרנים שלנו", כתב טראמפ בהודעה שפרסם הבית הלבן, והוסיף כי "לאור תגובתה הלא הוגנת של סין, הנחיתי את נציגי הסחר האמריקאי לשקול האם מכסים נוספים, בשווי של 100 מיליארד דולר יהיו חוקיים, ולאתר את המוצרים שעליהם אפשר להטיל מכסים שכאלה".

24 שנות מאסר לנשיאת קוריאה הדרומית לשעבר

נשיאת קוריאה הדרומית לשעבר פארק גון-היי נשלחה אמש ל-24 שנות מאסר בעקבות פרשת שחיתות בה הייתה מעורבת בעת ששירתה כנשיאת המדינה. על פי כתב האישום, גון-היי נטלה שוחד של כ-14 מיליון דולר מקבוצת לוטה ומחברת סמסונג, וביקשה שוחד נוסף של כשמונה וחצי מיליון דולר מחברת אנרגיה במדינה.

 
בגזר הדין, שהוקרא ללא נוכחותה, כתב השופט כי גון-היי "ניצלה לרעה את כוחה הנשיאותי שניתן לה על ידי העם, ובכך הפרה את הסדר במדינה והביאה לכאוס". בעת הקראת גזר הדין, כ-1,000 מתומכיה הפגינו נגד המשפט וטענו כי מדובר במשפט פוליטי. כזכור, גון היי נבחרה לנשיאות בפברואר 2013, וכיהנה בתפקיד עד שהודחה בדצמבר 2016, והייתה הנשיאה הראשונה של המדינה.