הלחימה בסוריה שוב עולה לכותרות בעקבות זוועה נוספת, תקיפה כימית שבה נהרגו עשרות אנשים, בהם נשים וילדים בעיר דומא שליד דמשק. ד"ר יהודה בלנגה, מומחה לסוריה ומצרים באוניברסיטת בר-אילן התראיין הבוקר (ראשון) לרשת ב' של תאגיד השידור, וניסה להסביר מדוע משטר אסד ממשיך להשתמש בנשק כימי, למרות שבשלב זה נראה כי ניצחונו במלחמת האזרחים מובטח.



"פשוט, הוא יכול", הסביר בלנגה את מניעיו של אסד. "יש לו את כל הגיבוי שהוא צריך, הוא מרגיש שהוא בסיומה של מערכה שהוא מנצח בה ושיש לו את הגב של איראן ורוסיה, ואף אחד לא יעשה לו שום דבר, אז הוא יכול לעשות את זה מדי פעם", אמר והוסיף כי דומא היא "מעוז מורדים קשה לפיצוח, סמוך מאוד לדמשק. זה גם יראו וייראו, וגם להכריע את המלחמה הזאת, שנמשכת מעל לשבע שנים". 



מתקפה כימית בסוריה, צילום: AFP
מתקפה כימית בסוריה, צילום: AFP



בלנגה הזכיר את מקרים דומים בהם השתמש המשטר הסורי בנשק כימי והסביר את ההבדלים בין המקרים. "בדיוק כשטראמפ נכנס לתפקיד אסד השתמש בנשק כימי בחאן שייחון, ובתגובה לכך, ארצות הברית תקפה בסיס של חיל האוויר הסורי בעשרות טילי טומהוק", הזכיר בלנגה, והוסיף: "מאז נראה שלנשיא ארה"ב דונלד טראמפ נמאס מהסכסוך, הזגזוג הזה של טראמפ מאפשר לאסד לעשות מה שהוא רוצה, יש כאן חידלון אמריקאי, בעוד הקהילה הבינלאומית השלימה עם ניצחונו של אסד".



"סוגיה מרתקת היא איך עדיין יש לאסד נשק כימי", סיים בלנגה את דבריו. "ב-2013 הוא השתמש בפעם הראשונה בנשק כימי בצורה משמעותית נגד המורדים, כשגבו היה צמוד לקיר, רוסיה נלחמה למענו והגיעה להסכם שישאיר את אסד בשלטון תוך פירוקה של סוריה מנשק כימי. אסד איפשר לפקחי או"ם להיכנס למדינה, אבל גם הם ציינו כי אין להם גישה מלאה לכל האתרים, וכנראה שהרודן השאיר לעצמו מספר מאגרים של נשק כימי, שעכשיו הוא פותח ועושה בהם שימוש".